Sessie 1 |
W. Lambrecht | Hoe omgaan met rouw en verwerking
Tijdens deze sessie wordt een overzicht geboden van een aantal vaak geciteerde rouwmodellen, en wordt hierbij gepoogd een praktische vertaling te maken naar de klinische praktijk. Daarnaast wordt ook een aantal (neuro)psychotherapeutische technieken overlopen om rouw bespreekbaar te maken in de behandelkamer, bruikbaar bij personen met een vorm van neurologisch lijden.
Sessie 2 |
Koen Browaeys | Identiteit na een hersenletsel
Naast het feit dat een hersenletsel een impact heeft op het fysisch, cognitief en psychische functioneren, verandert deze ingrijpende gebeurtenis ook vaak hoe iemand naar zichzelf kijkt. De identiteit of het zelf wordt ook drastisch door elkaar geschud. Vaak zien we dat deze kijk op zichzelf een invloed heeft op het welbevinden van de persoon met NAH.
Binnen deze sessie bekijken we de onderdelen van deze identiteit, hoe deze gevormd wordt en veranderd na een hersenletsel. We bekijken hoe we binnen een (psychoanalytische) psychotherapeutische context deze identiteitsvorming mee kunnen helpen ondersteunen.
Sessie 3 |
J. Knaeps | Mantelzorger/ gezin en samenleving
Niet enkel het welbevinden van de persoon met NAH kan onder druk komen te staan, ook voor de naasten zijn de gevolgen zeer ingrijpend. Voor de mantelzorger dreigt een overbelasting waar we als hulpverlener aandacht voor moeten hebben.
In deze sessie gaan we in op de noden van mantelzorgers en de valkuilen in een begeleiding. Aan de hand van eigen casussen bekijken we samen hoe je als hulpverlener aandacht kan hebben voor de verschillende rollen van de mantelzorger.
Sessie 4 |
H. Vanderlinden | Omgaan met dementie
In deze sessie zal er dieper ingegaan worden op hoe onze visie over dementie en manier van omgaan met personen met dementie invloed heeft op hun beleving en gedrag.
Sessie 5 |
R. Daniël | Seksualiteit
Ongeveer de helft van alle patiënten met hersenletsel rapporteert seksuele problemen. Het onderwerp seksualiteit blijft nog altijd iets waar patiënt en behandelaar moeilijk over praten of het seksueel probleem wordt overschaduwd door andere emotionele en/of gedragsproblemen van de patiënt.
Tijdens deze avond zullen we ingaan op hoe je het thema seks bespreekbaar kunt maken. Er is aandacht voor casuïstiek en er worden praktische handvatten geboden bij het in kaart brengen van seksuele problematiek. Tenslotte is er ruimte voor het bespreken van de behandeling van seksuele problematiek bij hersenletsel patiënten.
Sessie 6 |
N. Ansoms | Revalidatie binnen school en het dagelijks leven
In de (cognitieve) revalidatie van kinderen en jongeren worden onderwijs en het dagelijks leven mee ingezet als essentiële partners in de revalidatie. Aan de hand van casuïstiek wordt deze werkwijze verduidelijkt.
De revalidatiewerking bij kinderen/jongeren toont heel wat gelijkenissen met deze bij volwassenen, maar ook verschilpunten. In deze sessie wordt stil gestaan bij mogelijke aandachtspunten, valkuilen, e.d. als je met kinderen/jongeren aan de slag gaat.
Sessie 7 |
D. Vandenborre | Biedt neurostimulatie een meerwaarde in de behandeling van mensen met een NAH?
We bespreken kritisch enkele toepassingen en zoomen in op tDCS (transcraniële gelijkstroomstimulatie). Cursisten gaan zelf aan de slag met tDCS. Zo ervaren ze hoe eenvoudig je het toestel kan inzetten, maar hoe veel inhoudelijke vragen je pad kruisen.