In de voorbije decennia is de interesse voor de biologische - en de neuropsychologie aanzienlijk toegenomen. Niet alleen kwam er vanuit wetenschappelijke hoek een stroom informatie op gang (congressen, boeken, tijdschriften), maar ook in het klinisch werkveld ontstond er een toenemende behoefte om de bestaande psychologische diagnostiek te verbinden met inzichten uit de neurowetenschappen.
Het is de bedoeling aan de hand van deze module een stand van zaken op te maken waar de klemtoon vooral komt te liggen op de diagnostiek in de klinische praktijk. Er wordt gekozen voor een vrij parallelle opbouw tussen de module volwassenen en de module kinderen.
Naast een algemene theoretische inleiding en een visie over de diagnostische aanpak volgens het neuropsychologisch model willen wij de nadruk leggen op het kiezen, afnemen en interpreteren van het diagnostisch onderzoeksmateriaal in relatie tot de functies. Voorkennis of ervaring binnen de neuropsychologie is dus niet vereist.
De module zal geëvalueerd worden aan de hand van een door de deelnemer zelf aangebrachte casus.
Deze module wordt niet online aangeboden. De lessen gaan fysiek door op de campus in Antwerpen. Omwille van de praktijkgerichtheid is een minimale aanwezigheid van 5 van de 7 sessies verplicht om in aanmerking te komen voor een certificaat.
Inleiding/ kader/ onderzoeksmethoden
Toegepaste anatomie
In deze sessie wordt aandacht besteed aan de gangbare theoretische modellen rond aandacht en executief functioneren. We bespreken de meest gebruikte testmaterialen en oefenen scoring/ normering en besluitvorming op casuïstiek.
In deze sessie wordt aandacht besteed aan de gangbare theoretische modellen rond geheugen. We bespreken de meest gebruikte testmaterialen en oefenen scoring/normering en besluitvorming op casuïstiek.
In deze sessie focussen we ons op verworven taalstoornissen bij volwassenen waarbij volgende vragen beantwoord worden: Hoe worden taalstoornissen bij volwassenen best in kaart gebracht? Hoe kan je een assessment voor de niet-talige cognitie uitvoeren bij personen met een ernstige taalstoornis? Welke evidence-based technieken bestaan er om je interacties met personen met neurogene communicatiestoornissen te optimaliseren? Er wordt hierbij gebruik gemaakt van voorbeelden uit de klinische praktijk en videocasuïstiek.
Tijdens het academiejaar 2023 - 2024 zullen de volgende docenten meewerken aan deze module (onder voorbehoud):