Overslaan en naar de inhoud gaan

Praktische informatie

Gedurende 2 jaar leiden wij onze graduaatsstudenten op om met bakken ervaring te kunnen starten als assistent store manager van een grote shop of store manager van een kleiner winkelpunt. Binnen de opleiding maakt de student kennis met de verschillende beroepsrollen van een winkelmanager.

We linken theorie duidelijk aan praktijk, enerzijds in talent labs en anderzijds op de werkplek. Wist u dat onze studenten meer dan 1/3de van hun studietijd doorbrengen op de werkvloer? Leren door te doen, dat typeert onze opleiding.

De werkplek is dus een cruciaal onderdeel van de opleiding. Leren in een reële arbeidssituatie als leeromgeving en werkelijke problemen als leerobject. Onze studenten brengen al hun werkplekleren door op 1 werkplek. Daarom zijn wij op zoek naar kwalitatieve werkplekken waar werkplek en student elkaar kunnen versterken.

In het curriculum van onze opleiding zijn meerdere werkplekperiodes voorzien. Hieronder vindt u een overzicht van deze periodes voor zowel het 1ste (fase 1) als het 2de jaar (fase 2):

Werkplekleren Periode Fase
Product & Verkoop 4 weken aan 2 dagen/week Fase 1
Product & Verkoop 2 weken aan 5 dagen/week Fase 1
Retail Marketing 4 weken aan 2 dagen/week Fase 1
Retail Marketing 2 weken aan 5 dagen/week Fase 1
Werkplekleren Periode Fase
Retail Intrapreneurship 2 weken aan 5 dagen/week Fase 2
Retail Intrapreneurship 2 weken aan 5 dagen/week Fase 2
Store Management 430 uur Fase 2

Wat verwachten we van de werkplek?

  • Uw organisatie is een KMO (minimaal 15 medewerkers).
  • De werkplekstudent krijgt een persoonlijke mentor toegewezen op de werkplek die de nodige ondersteuning biedt en zorgt voor voldoende experimenteerruimte, opleiding en een regelmatige opvolging van het verloop van het werkplekleren.
  • De student krijgt de kans kennis, inzichten en vaardigheden te verwerven op de werkvloer. Het werkplekleren is een leermoment. De student krijgt hiervoor voldoende informatie aangereikt.
  • Het werkplekleren vindt plaats in een reële professionele en sociale werkomgeving.
  • De student maakt kennis met de interne werking van een organisatie, haar structuur, werkklimaat, werkmethodes, verwachtingen, werktempo, bedrijfscultuur.
  • Uw organisatie laat het toezicht van de werkplekbegeleider op het verloop van het werkplekleren toe en verstrekt alle nodige informatie voor de evaluatie van de student.
  • U aanvaardt de beslissing van de begeleider bij conflicten over praktische modaliteiten.
  • U aanvaardt het oordeel van de school over de evaluatie van de student.
  • De werklast voor de werkplekstudent komt overeen met die van een normale werkdag.
  • De opdrachten op de werkplek sluiten aan bij de vaardigheden die beschreven staan in de opleidingsrubric (= competenties) van de afstudeerrichting.
  • U probeert de student niet te overhalen te stoppen met studeren.
  • U biedt de student geen studentenjob aan tenzij in een ander filiaal dan hetgeen waarin het werkplekleren doorgaat.
  • De student maakt geen deel uit van het nodige / vaste personeelsaantal om de winkel te runnen en wordt dus niet mee ingeroosterd als extra werkkracht.

Overzicht en richtlijnen Winkelmanagement Antwerpen

In dit mentorenboekje vindt u alle informatie omtrent het werkplekleren in samenwerking met Thomas More samengebundeld.

Meer specifieke informatie vind je in de tabel hieronder:

Programma
Winkelmanagement
dots

Interesse? Geef je stageplaatsen door

We werken met een stageportaal. Bedrijven registreren zich in het portaal en kunnen stageplaatsen doorgeven. De stageovereenkomst en evaluaties verlopen via het portaal. Zo wordt alles centraal bewaard per student. 

Registreren

Vragen? Contacteer ons gerust.