Ga naar de hoofdinhoud

Praktische informatie

Onze opleiding is een beroepspraktijkgerichte opleiding met als doel het afleveren van startklare professionals, waar studenten en hun ontwikkeling centraal staan.

Werkplekleren is essentieel in deze zeer praktijkgerichte opleiding waar elk semester focus legt op een andere rol: serviceverlener, reisagent en reisorganisator.

Zowel inkomend als uitgaand toerisme komen in deze gevarieerde opleiding aan bod.

In het curriculum zijn meerdere werkplekperiodes voorzien met elk een aparte focus:

 FASE 1 (Eerste academiejaar)

Serviceverlener:

  • Doel: De student werkt in een toeristisch informatiekantoor (of soortgelijke onthaal/informatieverstrekkende functie in de brede toeristische sector) gedurende 2 dagen per week de laatste 3 weken voor de kerstvakantie en 2 weken voltijds na de kerstvakantie. De student maakt op de werkplek kennis met de hele customer journey en scherpt zijn communicatieve vaardigheden aan. Op deze manier wordt de wisselwerking tussen wat studenten in het Talent Lab leren en op de werkplek versterkt.
  • Duurtijd: 16 dagen, 2 dagen per week de laatste 3 weken voor de kerstvakantie (de studenten volgen de rest van de week les op campus) gevolgd door 2 weken voltijds na de kerstvakantie.
  • Periode: december - januari (onderbroken door 2 weken Kerstvakantie)

Reisagent:

  • Doel: De student werkt in een reiskantoor in het tweede kwartaal van semester 2. De student maakt op deze manier kennis met het productassortiment van de werkplek en leert deze op een correcte manier verkopen. Op deze manier wordt de wisselwerking tussen wat studenten in het Talent Lab leren en op de werkplek versterkt.
  • Duurtijd: 16 dagen, 2 dagen per week de eerste 3 weken (de studenten volgen de rest van de week les op campus) gevolgd door 2 weken voltijds.
  • Periode: mei - juni

 

FASE 2 (Tweede academiejaar)

Reisorganisator:

  • Doel: De student evolueert van reisagent naar reisorganisator en stelt zelf reizen op maat samen volgens de wensen van de klant en op basis van bestaande leveranciers gedurende 2 dagen per week de laatste 3 weken voor de kerstvakantie en 2 weken voltijds na de kerstvakantie. Op deze manier wordt de wisselwerking tussen wat studenten in het Talent Lab leren en op de werkplek versterkt.
  • Duurtijd: 16 dagen, 2 dagen per week de laatste 3 weken voor de kerstvakantie (de studenten volgen de rest van de week les op campus) gevolgd door 2 weken voltijds na de kerstvakantie.
  • Periode: december - januari (onderbroken door 2 weken Kerstvakantie)
  • Doel: In semester 4 consolideert de student alle opgedane kennis en werkt gedurende 16 weken in een ondersteunende functie binnen een toeristische bedrijf in binnen- of buitenland. Hun kennis verdiept en verbreedt door een gevarieerd takenpakket waarin alle beroepsrollen samenkomen.
  • Duurtijd: 16 weken voltijds
  • Periode: februari - juni (onderbroken door 2 weken Paasvakantie)

Startende professional:

  • Doel: In semester 4 consolideert de student alle opgedane kennis en werkt gedurende 16 weken in een ondersteunende functie binnen een toeristische bedrijf in binnen- of buitenland. Hun kennis verdiept en verbreedt door een gevarieerd takenpakket waarin alle beroepsrollen samenkomen.
  • Duurtijd: 16 weken voltijds
  • Periode: februari - juni (onderbroken door 2 weken Paasvakantie)

 

Wat verwachten we van de werkplek?

 Wenst u een werkplek aan te bieden aan één van onze studenten, gelieve dan rekening te houden met volgende voorwaarden:

  • Uw organisatie is een bedrijf waar minimaal 15 personen zijn tewerkgesteld.
  • De stagiair krijgt een persoonlijke mentor toegewezen op de werkplek die de stagiair de nodige ondersteuning biedt en zorgt voor voldoende experimenteerruimte, opleiding en een regelmatige opvolging van het verloop van het werkplekleren. De mentor behaalde zelf minimaal een HBO5 diploma en/of heeft voldoende beroepservaring.
  • De student krijgt de kans kennis, inzichten en vaardigheden te verwerven op de werkvloer. Het werkplekleren is een leermoment. De student krijgt hiervoor voldoende informatie aangereikt.
  • Het werkplekleren vindt plaats in een reële professionele en sociale werkomgeving.
  • De student maakt kennis met de interne werking van een organisatie, haar structuur, werkklimaat, werkmethodes, verwachtingen, werktempo, bedrijfscultuur.
  • De werklast voor de stagiair komt overeen met die van een normale werkdag.
  • De opdrachten op de werkplek sluiten aan bij de domeinspecifieke leerresultaten (= competenties) van de afstudeerrichting.

Overzicht en richtlijnen Travel Support Mechelen

In dit mentorenboekje vindt u alle informatie omtrent het werkplekleren in samenwerking met Thomas More samengebundeld.

Meer specifieke informatie vind je in de tabel hieronder:

Voor uw informatie kunt u de onderstaande werkplekscans raadplegen, die door onze student aan u zal worden voorgelegd na een succesvol sollicitatiegesprek. De werkplekleercoach van de hogeschool zal de goedkeuring van de werkplek voor de desbetreffende student al dan niet baseren op de gegevens die u op dat moment in dit document verstrekt.

RichtlijnenWerkplekscan
Fase 1 - ServiceverlenerWerkplekscan Serviceverlener
Fase 1 - ReisagentWerkplekscan Reisagent
Fase 2 - Reisorganisator 
Fase 2 - Startende Professional 
dots

Interesse? Geef je werkplekken op

We werken met een portaal stage en werkplekleren. Bedrijven registreren zich in het portaal en kunnen werkplekken doorgeven. De werkplekovereenkomst en evaluaties verlopen via het portaal. Zo wordt alles centraal bewaard per student. 

Registreren

Vragen? Contacteer ons gerust.