De studenten van het derde jaar lopen stage in 2 verschillende scholen voor hun stage 3. De stage is een jaarvak:
Semester 1 (stageschool 1):
- De student loopt tweeënhalve week stage in het gewone onderwijs bij 3-, 4- of 5-jarigen (niet in een klas met enkel 2,5-jarigen). Hiervoor komt de student enkele dagen observeren, participeren en kleine opdrachten oefenen.
- De student werkt zelf een rijk, gevarieerd en gedifferentieerd aanbod uit voor de klasgroep, groepjes van kinderen en individuele kleuters. De student heeft oog voor de maximale participatie van alle kleuters binnen het klasgebeuren. De student heeft bijzondere aandacht voor kinderen met specifieke onderwijs- en ontwikkelingsnoden. Hij/zij zet gepaste interventies op voor de aanpak van problemen en voert deze uit en stuurt bij na evaluatie, dit in overleg met de mentor. De student maakt gebruik van de leerplannen van het schoolnet waartoe de stageschool behoort.
Semester 2 (stageschool 2):
- De student loopt ongeveer 6 weken stage in de stageschool.
- Hiervan doet hij 5 weken stage in eenzelfde stageklas bij 4- en/of 5-jarigen. De laatste 3 weken staat de student alleen in de klas om het zelfstandig stage lopen te mogen ervaren (tenzij we in samenspraak beslissen dat dit nog niet mogelijk is). De mentor kan dan andere taken binnen de school opnemen.
- De andere week loopt de student stage op schoolniveau. Mogelijke voorbeelden zijn: speelplaatswerking, bewegingsaanbod, focus op turnlessen, projecten, ouderbetrokkenheid, zorg, … De precieze invulling wordt beslist in samenspraak met de begeleider en school zelf. De student neemt initiatief om voor 33 à 40 uren zelf, samen met collega’s, … op schoolniveau aan de slag te gaan. Het zou kunnen dat de student voor deze realisatiedagen uit de klas gaat en de mentor de klas tijdelijk terug overneemt. Deze mogen, maar hoeven niet aan elkaar aan te sluiten.
- Scholen die aan specifieke onderwerpen extra aandacht geven, mogen dit bij het opgeven van stageplaatsen bij de opmerkingen noteren.
- Het groeien in een team is tijdens deze stage een belangrijke competentie. De student neemt deel aan de teamvergaderingen, werkgroepen en wordt zo goed als mogelijk opgenomen in het team. Om dit mogelijk te maken vinden we het bijvoorbeeld belangrijk dat de student in de leraarskamer wordt toegelaten (ook als dat voor andere stagiaires niet toegelaten is).