De schoolstage is een stage voor studenten die in het tweede semester van het academiejaar op internationalisering gaan.
De student loopt een langere periode stage in de stageschool bij de 4-en/of 5-jarigen. De eerste weken doet de student halftijds stage en volgt hij nog les op de hogeschool. De laatste 2-tal weken staat hij voltijds in de stageklas.
De student zorgt voor een gevarieerd en rijk aanbod dat kansen biedt voor alle ontwikkelvelden van de kinderen in de klas. De student heeft oog voor de maximale participatie van alle kleuters binnen het klasgebeuren. De student heeft bijzondere aandacht voor kinderen met specifieke onderwijs- en ontwikkelingsnoden. De student zet gepaste interventies op voor de aanpak van problemen en voert deze uit en stuurt bij na evaluatie, dit in overleg met de mentor.
De student maakt vanaf nu gebruik van de leerplannen van het schoolnet waartoe de stageschool behoort.
Daarnaast loopt de student stage op schoolniveau. Mogelijke voorbeelden zijn: speelplaatswerking, bewegingsaanbod, focus op turnlessen, projecten, ouderbetrokkenheid, zorg, … De precieze invulling wordt beslist in samenspraak met de begeleider en school zelf. De student neemt initiatief om voor 33 à 40 uren zelf, samen met collega’s, … op schoolniveau aan de slag te gaan. Het zou kunnen dat de student voor deze realisatiedagen uit de klas gaat en de mentor de klas tijdelijk terug overneemt. Deze mogen, maar hoeven niet aan elkaar aan te sluiten.
Scholen die aan specifieke onderwerpen extra aandacht geven, mogen dit bij het opgeven van stageplaatsen bij de opmerkingen noteren.
Het groeien in een team is tijdens deze stage een belangrijke competentie. De student neemt deel aan de teamvergaderingen of werkgroepen en wordt zo goed als mogelijk opgenomen in het team. Om dit mogelijk te maken vinden we het bijvoorbeeld belangrijk dat de student in de leraarskamer wordt toegelaten (ook als dat voor andere stagiaires niet toegelaten is).