Tijdens de doorgroeistage loopt de student twee weken en half in het gewone onderwijs bij 3-, 4- of 5-jarigen (niet in een klas met enkel 2,5-jarigen). Hiervoor komt de student enkele dagen observeren, participeren en kleine opdrachten oefenen.Â
In deze stage krijgt het lid zijn van het schoolteam meer aandacht: alle verantwoordelijkheden van de klastitularis opnemen en oefenen, samenwerking en overleg met de mentor en andere leerkrachten van het schoolteam rond kleuters met problemen, oog hebben voor samenwerking met alle leden van het team, werk zien en initiatief nemen.Â
De student zorgt voor een gevarieerd aanbod dat groeikansen biedt voor alle ontwikkelingsdomeinen van alle kinderen in de klas, groepjes van kinderen én individuele kinderen. Ze hebben oog voor de sociale, culturele en talige diversiteit binnen de klas en vanuit een positieve benadering zetten ze hier interventies voor op. Interventies worden uitgevoerd en bijgestuurd na evaluatie, dit in overleg met de mentor. De student maakt gebruik van de leerplannen van het schoolnet waartoe de school behoort.
De student gaat exploratief aan de slag als partner van ouders en als cultuurparticipant. De student kan het eigen handelen zelfstandig bevragen om steeds een betere leerkracht te worden en kunnen medestudenten coachen in hun leerproces.Â