Hoe kan je je doelpubliek efficiënt en effectief bereiken met kwaliteitsinhoud over verschillende mediakanalen heen? Het praktijkgericht onderzoeksproject UNTAPPED wil ondernemingen ondersteunen bij multiplatform contentproductie en -distributie.
Journalisten, contentmarketeers en communicatiemedewerkers krijgen dezelfde uitdaging voorgeschoteld: ze moeten voldoende kwaliteitscontent blijven maken om hun publiek aan te trekken en te engageren, met alsmaar krappere budgetten voor contentcreatie. Tegelijk is het steeds belangrijker om als onderneming op verschillende kanalen zichtbaar te zijn.
Hoe kan je op een kostenefficiënte manier content op meerdere platformen en in verschillende formats als een consistente, kwalitatieve beleving aanbieden?
Een manier om hiermee om te gaan is content repurposing: bestaand materiaal (video, audio, tekst, beelden, data of een mix daarvan) te hergebruiken op verschillende mediakanalen. Een (blog)artikel kan je bijvoorbeeld omvormen in een korte teasende samenvatting, video of infographic die je vervolgens kan posten op sociale media.
Vandaag bestaan er verschillende vernieuwende technologische tools die dit multiplatform productie- en distributieproces kunnen ondersteunen. Ze doen dit door contentcreatie op basis van bestaand materiaal en/of publicatie in diverse formats op verschillende kanalen gedeeltelijk te automatiseren.
Op die manier kan je kosten en tijd besparen, en tegelijk een breder bereik en dieper engagement realiseren: meer doen met minder dus. Hierbij rijst de vraag:
In het project UNTAPPED belichten we:
Samen met de begeleidingsgroep zetten we demo’s, experimenten en piloten op om het gebruik van deze tools in de praktijk te toetsen. Zo willen we potentiële voordelen, zoals kostenreductie en groter bereik, optimaliseren voor mediabedrijven, contentmarketing- en communicatie-agencies en kmo’s die via verschillende digitale kanalen hun doelgroep willen betrekken.
Lizzy Bleumers is gebruikersonderzoeker sinds 2008. Zo kan ze haar nieuwsgierigheid botvieren in nieuwe digitale technologie en hoe we hiermee omgaan, en inzetten voor betere digitale toepassingen in media, entertainment en educatie.
Joeri Dehouwer is onderzoeker Digital Media Experiences met een passie voor game design, creativiteit, co-creatie en trendwatching. De toekomst is er al, je moet hem alleen leren zien!
Steven De Hertogh is docent en onderzoeker gespecialiseerd in business model innovatie en digitale transformatie in media & entertainment business en andere creatieve sectoren.