Ga naar de hoofdinhoud

Toegepaste AI

Digitale beleving

Project

UNTAPPED

Multiplatform storytelling & publishing

Hoe kan je je doelpubliek efficiënt en effectief bereiken met kwaliteitsinhoud over verschillende mediakanalen heen? Het praktijkgericht onderzoeksproject UNTAPPED wil ondernemingen ondersteunen bij multiplatform contentproductie en -distributie.

Een consistente en kwalitatieve beleving

Journalisten, contentmarketeers en communicatiemedewerkers krijgen dezelfde uitdaging voorgeschoteld: ze moeten voldoende kwaliteitscontent blijven maken om hun publiek aan te trekken en te engageren, met alsmaar krappere budgetten voor contentcreatie. Tegelijk is het steeds belangrijker om als onderneming op verschillende kanalen zichtbaar te zijn. 

Hoe kan je op een kostenefficiënte manier content op meerdere platformen en in verschillende formats als een consistente, kwalitatieve beleving aanbieden?

Multiplatform storytelling en publishing

Een manier om hiermee om te gaan is content repurposing: bestaand materiaal (video, audio, tekst, beelden, data of een mix daarvan) te hergebruiken op verschillende mediakanalen. Een (blog)artikel kan je bijvoorbeeld omvormen in een korte teasende samenvatting, video of infographic die je vervolgens kan posten op sociale media. 

Vandaag bestaan er verschillende vernieuwende technologische tools die dit multiplatform productie- en distributieproces kunnen ondersteunen. Ze doen dit door contentcreatie op basis van bestaand materiaal en/of publicatie in diverse formats op verschillende kanalen gedeeltelijk te automatiseren. 

Op die manier kan je kosten en tijd besparen, en tegelijk een breder bereik en dieper engagement realiseren: meer doen met minder dus. Hierbij rijst de vraag: 

  • welke technologie is inzetbaar op de Vlaamse markt?
  • én doet deze wat die belooft?

Doel

In het project UNTAPPED belichten we:

  • de beschikbare technologische tools voor contenthergebruik 
  • de best practices op het vlak van storytelling en contentmarketing waarbinnen deze technologie strategisch ingezet kan worden.

Samen met de begeleidingsgroep zetten we demo’s, experimenten en piloten op om het gebruik van deze tools in de praktijk te toetsen. Zo willen we potentiële voordelen, zoals kostenreductie en groter bereik, optimaliseren voor mediabedrijven, contentmarketing- en communicatie-agencies en kmo’s die via verschillende digitale kanalen hun doelgroep willen betrekken.

De drie concrete doelen van ons onderzoek:

  • Technologieverkenning: We screenen technologische hulpmiddelen voor multiplatform content creatie en distributie die geschikt zijn voor de Vlaamse ondernemingscontext.
  • Kennisvertaling: We maken contentcreators wegwijs in de beschikbare tools voor multiplatform contentcreatie en -distributie d.m.v. hands-on workshops en een online toolwijzer.
  • Kennisverspreiding: De inzichten van dit project verspreiden we via verschillende mediakanalen, aan de hand van de tools die binnen dit project aan bod komen.

Resultaten

  • Kennisverspreiding naar werkveld: Via een workshopaanbod, een projectwebsite, sociale media en andere digitale kanalen, aanwezigheid op events en de samenwerking met de betrokken koepelorganisaties verzekeren we dat de projectresultaten onze doelgroep bereiken.
  • Economische impact: We geven ondernemingen tools en strategische kennis in handen om op een efficiënte en doeltreffende manier kwaliteitsvolle content aan te bieden op diverse mediakanalen en zo hun publieksbereik en -betrokkenheid te vergroten wat leidt tot kostenbesparing en een verhoging van omzet en competitiviteit.
  • Doorstroming naar opleiding: We betrekken studenten, docenten en de opleidingsmanagers van de media- en marketingopleidingen bij Thomas More doorheen het project. Op die manier kunnen we inspelen op de noden van de opleidingen en vernieuwing realiseren binnen opleidingsonderdelen om studenten de tools en vaardigheden aan te reiken waarmee ze zich op de arbeidsmarkt kunnen differentiëren.
Coördinator Onderzoekslijn

Lizzy Bleumers

Lizzy Bleumers is gebruikersonderzoeker sinds 2008. Zo kan ze haar nieuwsgierigheid botvieren in nieuwe digitale technologie en hoe we hiermee omgaan, en inzetten voor betere digitale toepassingen in media, entertainment en educatie.

Onderzoeker

Joeri Dehouwer

Joeri Dehouwer is onderzoeker Digital Media Experiences met een passie voor game design, creativiteit, co-creatie en trendwatching. De toekomst is er al, je moet hem alleen leren zien!

Onderzoeker

Steven De Hertogh

Steven De Hertogh is docent en onderzoeker gespecialiseerd in business model innovatie en digitale transformatie in media & entertainment business en andere creatieve sectoren.

Gerelateerde onderzoekslijnen