Ga naar de hoofdinhoud

Basisvorming herstel

Datum

-

Prijs

€ 300.00

Locatie

Op locatie

campus Turnhout

Inschrijven

Inhoud

Thomas More organiseert samen met het Netwerk GGZ Kempen een basisvorming rond herstel. Tijdens deze driedaagse vorming maak je samen met experten en ervaringsdeskundigen kennis met de basisprincipes van herstelgericht werken. Want hoe kan je deze theorie omzetten tot een concrete hulpverleningshouding?  

Wat verstaan we onder herstel? Neem alvast een kijkje op de website van het netwerk GGZ Kempen & ontdek meer over herstel in de GGZ.

Programma 

Experten uit het werkveld en ervaringsdeskundigen werkten deze vorming samen uit. Ook de sessies worden gegeven door hulpverleners en ervaringsdeskundigen.  

Doelgroep

Doelgroep: De vorming richt zich tot alle hulpverleners die in hun werkcontext in contact komen met mensen met een psychische kwetsbaarheid.

Opmerkingen

Catering: Tijdens de hele lesdagen is een broodjeslunch voorzien. Tijdens de terugkomdag is een drankje voorzien.

Attest: Na de opleiding ontvang je een attest van deelname. 

Annuleren: Annulatie met volledige terugbetaling mogelijk tot 14 dagen voor de start van de vorming. Je hebt altijd de mogelijkheid om een vervanger te laten deelnemen.

  • Dag 1 (30 september 2024)
  • 30 sep 2024
  • 09:00 - 16:00
Dag 1 (30 september 2024) 9-12u: Wat is herstel? Herstel, de herstelvisie, een herstelproces,… termen die je ongetwijfeld al regelmatig bent tegengekomen in je werk. Tijdens deze voormiddag wisselen we ervaringskennis en professionele kennis af om je wegwijs te maken in deze begrippen. Wat is nu net het verschil tussen het medische model en de herstelvisie? Hoe ziet een herstelproces eruit? Hoe kan je iemand ondersteunen in zijn herstel(proces)? We leggen in deze voormiddag op een interactieve manier de basis voor de rest van deze vorming. 13-16u: Basishouding en attitude In dit dagdeel wordt de herstelgerichte houding en attitude onder de loop genomen. We gaan met de basishouding (zoals omschreven in de literatuur), presentietheorie en herstel bevorderende en - belemmerende factoren op een interactieve en praktijkgerichte manier aan de slag. Na dit dagdeel ben je helemaal klaar om op een herstelgerichte wijze het werkveld in te stappen.  
  • Dag 2 (7 oktober 2024)
  • 07 okt 2024
  • 09:00 - 16:00
Dag 2 (7 oktober) 9-12u: Stigma, de vloek van de psychiatrieJaarlijks wordt één op vier Belgen geconfronteerd met ernstig psychisch lijden. Dit aantal lijkt in stijgende lijn te gaan, net als het gebruik van psychofarmaca en de wachtlijsten bij hulpverleners. Maar als je kampt met een psychische kwetsbaarheid en er openlijk voor uitkomt, word je toch nog vaak gediscrimineerd. Ondanks alle voorlichting en sensibilisering, blijft de idee overeind dat de wereld bestaat uit geestelijk gezonde (d.i. flinke, sterke, betrouwbare) mensen en de “ongezonde” (zwak, gevaarlijk…). Ook hulpverleners maken zich (vaak onbewust) schuldig aan deze vooroordelen. Hoewel perfect te vermijden, vormt stigma een belangrijke hinderpaal in het herstelproces. Tijdens deze lesvoormiddag gaan we op zoek naar onze eigen onbewuste neiging om te stigmatiseren evenals die van onze teams. We staan  stil bij het ontstaan van stigma en de gevolgen ervan. Tenslotte zoeken we naar effectieve manieren om stigma in de hulpverlening, en bij uitbreiding in de hele maatschappij , te bestrijden.13-16u: Verken herstelgerichte tools in de praktijkStap in de wereld van herstelgerichte zorg tijdens dit lesmoment, waarin we de impact van praktische tools op geestelijke gezondheidszorg onder de loep nemen. Samen met een professional en een ervaringsdeskundige duiken we dieper in de essentie van herstelgericht werken. Tijdens deze lesdag delen we inzichten, ervaringen en praktische methoden die de weg bieden naar veerkracht en welzijn. We behandelen tools en technieken die direct toepasbaar zijn in de praktijk. 
  • Dag 3 (24 oktober 2024)
  • 14 okt 2024
  • 09:00 - 16:00
 Dag 3 (14 oktober) 9-12u: Herstellen met en in de context De transitie van ‘zorg in bedden’ naar ‘zorg in de maatschappij’ vergt een intense samenwerking tussen verschillende zorgactoren. Door sociale integratie moeten mensen met een psychische kwetsbaarheid kunnen participeren in alle maatschappelijke domeinen en een vanzelfsprekende plaats innemen in hun gezins-, woon-,  arbeid- en vrijetijdsomgeving. Hierbij is het essentieel dat de intrinsieke kracht en competentie van de zorgvrager het uitgangspunt is. In deze sessie gaan we na hoe we perspectief  creëren door het opnemen van sociale rollen en we een positieve identiteit ontwikkelen door te zoeken naar de betekenis ervan. Welke hulpbronnen of omgevingssteun is hiervoor nodig? Hoe werk je aan een stevig eigenaarschap vanuit de verschillende trappen van participatie en kan de triade cliënt, hulpverlener en context ondersteuning bieden? Deze groei naar ‘multideskundigheid’ is de basis voor herstel: we bekijken dit vanuit het herstelverhaal van een ervaringsdeskundige aangevuld met theoretische inzichten en oefeningen.13-16u: Shared decision making – Kiezen in overleg In een herstelproces worden veel keuzes gemaakt. Er zijn hiervoor verschillende modellen met elk voor- en nadelen. Als professional moet je beslissen welk model je hanteert. Vanuit het hersteldenken geniet kiezen in overleg de voorkeur. We nemen jullie, opnieuw door het afwisselen van ervaringskennis en professionele kennis, mee in hoe je samen keuzes kan maken in overleg. Wat zijn hierbij hinderpalen, wat kan kiezen in overleg bevorderen? Tijdens deze namiddag maken we tijd om hiermee te oefenen.
  • Dag 4 (16 december 2024 Terugkom moment)
  • 16 dec 2024
  • 09:00 - 16:00
 Dag 4: Terugkom moment (16 december)  Intervisie op basis van casuïstiek. Dit moment wordt bewust later in de tijd georganiseerd zodat je als deelnemer de tijd krijgt om met de theorie en tools aan de slag te gaan binnen je eigen werkcontext. Dit terugkom moment duurt een halve dag. 09-12u: Terugkom moment groep A13-16u: Terugkom moment groep B
Georganiseerd door Vormingscentrum Verpleegkunde en Vroedkunde Turnhout-Lier
Thema’s

Psychologie

Verpleegkunde en vroedkunde

Welzijn