Ga naar de hoofdinhoud

De emotionele ontwikkeling ontrafeld, “anders” kijken naar signaalgedrag.

Datum

-

Prijs

€ 115.00

Locatie

Op locatie

campus Vorselaar

Inschrijven

Inhoud

Waarom doen kinderen/jongeren wat ze doen? Hoe ga je om met heftige emoties of faalangst? Hoe lees je gedrag? Wat zet je in voor leerlingen met deze specifieke gedragingen, én wat voor klasgenoten? We zoomen in op de ecologie van de leerling en schrijven een “samen- verhaal”. We trachten gedrag te begrijpen vanuit ontwikkelingstaken a.d.h.v. de metafoor van de Draad (Vignero, 2021). We zoomen in op handvaten om in te spelen op dit gedrag op de klasvloer. De vertaalslag helpt je antwoorden vinden in de dagelijkse klaspraktijk.

Deze nascholing leert je:

  • signaalgedrag herkennen a.d.h.v. emotionele ontwikkelingstaken
  • preventief inzetten op verbinding met alle leerlingen
  • handvaten in te zetten bij signaalgedrag
  • kijken en handelen naar de spreidstand die leerlingen maken in hun ontwikkeling: de sterke en nog kwetsbare draden ontdekken en bodem geven

In deze vorming zetten we via oefeningen interactief in op leerinhouden.

Op zoek naar échte antwoorden? Karen en Anja gaan steeds op zoek naar een diepere laag van antwoorden wanneer ze noden zien bij kinderen, jongeren én leerkrachten rond gedrag dat moeilijk te verklaren valt. Ont- schuldigen en nieuwe perspectieven aanboren om mee aan de slag te gaan, dat is hun uitdaging en missie! Ook benieuwd naar deze frisse kijk met toolbox?

Docent

Anja Hamaekers

Ondersteuner bij VOKAN

Karen Van Dyck

Psychomotorische therapeut, auti-coach, psychotherapeut en ondersteuner

Doelgroep

Leraren lager onderwijs, zorgcoördinatoren, ondersteuners, begeleiders en directeuren

Georganiseerd door Vormingscentrum Onderwijs
Thema’s

Aanbod lager onderwijs

Aanbod voor schoolleiding

Zorg en begeleiding

Zorg en begeleiding