Ga naar de hoofdinhoud
Levenslang Leren

Duurzame STEM-netwerken in de praktijk

Op donderdag 16 mei 2024 organiseren we een studievoormiddag over STEM-onderwijs waarbij we focussen op zowel het beleidsmatige als inhoudelijke aspect. We brengen bedrijven, STEM-organisaties, beleidsmakers en vertegenwoordigers van jeugdorganisaties samen met leerkrachten van de 3de graad lager onderwijs en 1ste en 2de graad secundair onderwijs om ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren.

Datum

-

Prijs

€ 0.00

De studiedag is gratis

Locatie

Op locatie

campus Vorselaar

Inschrijven
Georganiseerd door Vormingscentrum Onderwijs
Thema

Onderwijs

Duurzame STEM-netwerken in de praktijk

STEM-Neteland is een intergemeentelijk STEM-partnerschap dat door de steun van VLAIO al een mooi parcours heeft afgelegd in de ontwikkeling van missiegedreven STEM-workshops en de uitrol daarvan. De methodiek die we hanteren, werkt uitstekend (bereik van meer dan 70% van alle leerlingen). Het succes is zeker gebaseerd op een vast netwerk, een soort ecosysteem, waarin structureel verbindingen worden gemaakt tussen onderwijs, kennisinstellingen, bedrijven en overheid. Meer info: www.regioneteland.be/STEM.

Op deze studievoormiddag gaan we dieper in op de netwerken en randvoorwaarden die van STEM in het Neteland een succesverhaal maken. Voor beleidsmakers voorzien we workshops waarin we de achterliggende structuren en uitdagingen expliciteren. Voor leerkrachten presenteren we kant-en-klare lespakketten om STEM te introduceren in de klaspraktijk.

Ook andere partnerschappen en organisaties komen aan bod in een (doorlopende) infomarkt. De studiedag heeft tot doel om meerdere regio’s aan te moedigen om dergelijke structurele netwerken op te zetten en dit in komende verkiezingsprogramma’s mee te nemen.

Programma

09.00u - 09.30 u
Onthaal en mogelijkheid tot bezoek “V-lab” Thomas More Vorselaar

09.30u - 09.35u 
Korte verwelkoming, duiding programma en verloop van de dag 
An Conings, Thomas More

09.35u - 09.50u    
Openingswoord: STEM en de rol van VLAIO
Mark Andries, administrateur-generaal VLAIO en overheidsmanager van het jaar

09.50u - 10.20u
Voorstelling STEM-Neteland en aanpak binnen een duurzaam ecosysteem
Lieven Janssens, burgemeester Vorselaar en voorzitter Neteland

10.20u - 10.30u
Het belang van meer (en structureel) werken aan STEM in Vlaanderen
Patrick Van der Niepen of Françoise Chombar, STEM-platform Vlaanderen

10.30u - 10.45u
Koffiepauze 

10.45u - 11.45u
Eerste reeks interactieve denksessies (keuze uit verschillende thema’s):

Keuze uit:
(Klik hier voor een volledige beschrijving van de workshops)

  • STEM-beleidsmatig
    • Workshop A: De kansen/succesfactoren/kwetsbaarheden van een ecosysteem - Margot Lembrechts, samenwerkingsverband Neteland
    • Workshop B: Voorstelling van het samenwerkingsmodel in Brainport Eindhoven - ASML
  •  STEM-inhoudelijk
    • Workshop C: Lespakketten ruimtevaart (3e graad lager/1e graad secundair) - ESERO
    • Workshop D: Lespakketten klimaat (2e en 3e graad secundair) - Eric Struyf, KlimaatLink - UAntwerpen

 

11.45u - 12.45u
Tweede reeks interactieve denksessies (keuze uit verschillende thema’s):

Keuze uit:
(Klik hier voor een volledige beschrijving van de workshops) 

  • STEM-beleidsmatig
    • Workshop E: De maatschappelijke uitdaging voor STEM en de inclusiviteit daarin - Hilde De Laet, manager Hidrodoe
    • Workshop F: Samenwerking onderwijs en arbeidsmarkt: het STEMpact-project - Julie Beysens en Kris Vanherpe, VOKA nationaal
  •  STEM-inhoudelijk
    • Workshop G: Lespakketten circulaire economie, digitalisering en energie/klimaat (3e graad lager/1e graad secundair) - Lieveke Hellemans, Thomas More, WiWeter en Neteland STEM-land
    • Workshop H: Lespakketten augmented reality in het bedrijfsleven (2e en 3e graad secundair) - ASML
    • Workshop I:  Gebruik van virtual reality in de schoolcontext (2e en 3e graad secundair) - Aaron Simsek, Thomas More en Neteland STEM-land

Vanaf 12.45u
Netwerklunch

 


Doorlopend infomarkt met verschillende STEM-partnerschappen en STEM-partners


 

 

dots-alt