Ga naar de hoofdinhoud
Levenslang Leren

Focus op talen

'Focus op talen' vindt voor een eerste keer plaats op onze campus. Je wordt ondergedompeld in de boeiende en uitdagende onderwijspraktijk van het talenonderwijs.

De literaire canon, hoe ga je er kritisch mee aan de slag? Heeft een handboek een rol in een taalles en welke dan? Hoe zorgt het activeren van voorkennis voor beter leren en inzicht in een leerproces? Ontdek antwoorden op deze en andere vragen. Maak ook kennis met collega-taalleraren en laat je inspireren op de leermiddelenbeurs.

Datum

-

Prijs

€ 75.00

Locatie

Op locatie

campus Vorselaar

Schrijf je in
Thema’s

Onderwijs

Aanbod secundair onderwijs

Inhoud

08.30 - 09.30u.| onthaal in Vorselaar met koffie en thee - leermiddelenbeurs
09.30 - 10.30u.| sessie 1: zie keuzemogelijkheden hieronder.
10.30 - 11.00u.| drankpauze met leermiddelenbeurs
11.00 - 12.00u.| sessie 2: zie keuzemogelijkheden hieronder.
12.00 - 13.00u | lunch met netwerkmoment

Keuzemogelijkheid uit volgende workshops:
1. Hoe zorgt het activeren van voorkennis voor beter leren en inzicht in het leerproces?  
Het activeren van voorkennis heeft een heel aantal voordelen; niet alleen kan nieuwe kennis worden aangehaakt aan bestaande kennisschema’s en worden bestaande kennisschema’s versterkt door onder andere het herhalings- en ‘toets’moment. Ook krijg je inzichten in het leerproces van de leerlingen. Wat loopt goed? Welke fouten maken leerlingen nog? Waar zitten eventuele misconcepties? In deze workshop gaan we dieper in op de wetenschappelijke principes over leren gecombineerd met een heel aantal concrete praktijkvoorbeelden voor vreemde talen, zowel voor Frans, Engels en Duits. 
De inzichten van deze workshop zijn toepasbaar in de eerste, tweede en derde graad.   
     door Michiel Wils, onderzoeker bij ExCEL, was 8 jaar leraar Frans in het secundair onderwijs, ervaring als pedagogische begeleider voor de moderne vreemde talen met focus Frans in de regio Limburg. 

2. Een didactische en kritische kijk op de literaire canon: nieuwe werkvormen voor oude teksten  
Terwijl de totstandkoming van een Vlaamse canon door historici met argusogen wordt gevolgd, is de Literaire Canon al aan een tweede editie toe. Maar dat betekent niet dat die lijst van “50 essentiële teksten uit de Nederlandstalige literatuur” niet kritisch kan worden bekeken. Na een korte introductie over de (ir)relevantie van een literaire canon worden er enkele concrete werkvormen gepresenteerd om met klassiekers uit de Nederlandstalige literatuur aan de slag te gaan tijdens lessen Nederlands. De klemtoon zal liggen op een actualisering van de oude teksten met daarbij ook voldoende activering van (diverse) leerlingen(groepen). Denk aan #vandenvosreynaerde op Twitter, mollen met Beatrijs, een Tinder date met Mariken van Nieumeghen of Pallieter, de Schild en Vrienden van Hendrik Conscience, op de koffie bij Max Havelaar, verdwalen in Het dwaallicht of proeven van Turks fruit.  
De inzichten van deze workshop zijn toepasbaar in de tweede en derde graad.   
     door Roel Coesemans, docent Nederlands in de educatieve bacheloropleiding voor Secundair Onderwijs van Thomas More. Daarnaast werkt hij als leraar Engels in het Sint-Gummaruscollege in Lier. Vooraleer hij zijn roeping voor onderwijs ontdekte, specialiseerde hij zich in sociolinguïstisch onderzoek naar journalistiek taalgebruik tijdens een doctoraat in de taalkunde.

3 The book is (not?) the thing 
Leraren maken bij het voorbereiden van hun lessen constant keuzes omtrent aanpak, materialen, evaluatie…  
Ook leerboekenauteurs staan voor diezelfde keuzes en hopen met de resultaten van hun ontwerpwerk de leraar bij te staan. Deze workshop geeft je een blik achter de schermen van het tot stand komen van een leerboek. Je krijgt een beeld van welke elementen een rol spelen in het bepalen van hoe zo’n leerboek er uiteindelijk uitziet.  
In deze interactieve sessie, ga je meedenken over lesdesign, de rol van het boek en die van de leraar, het spanningsveld kennis-vaardigheden, evaluatie, de positie van eindtermen/leerplannen …  
Breng zeker ook je eigen vragen mee waarmee je een leerboekenauteur altijd al eens had willen confronteren. Ook daar maken we in deze workshop ruimte voor.  
De focus van deze workshop ligt op de eerste en de tweede graad. 
     door Bruno Leys, docent Engels en vakdidactiek Engels (VIVES), projectleider en auteur van de boekenreeksen Breakaway, Takeaway, High Five en Fastbreak. Hij was lid van diverse leerplancommissies.

4. Het verhaal van een schrijfmethode  
Hoewel de meeste klassieke methoden voor Nederlands de leerplandoelstellingen netjes afvinken, gaan leraren vaak op zoek naar aanvullend materiaal. Zo was ik als leraar Nederlands lange tijd ontevreden over het beperkte rendement van de klassieke schrijflessen. Dus ging ik zelf aan de slag…   
In deze sessie schets ik de ontstaansgeschiedenis van KATERN en de bijhorende schrijfmethodiek. Het is een verhaal van ruimte en tijd krijgen en nemen om gericht materiaal te ontwikkelen, lessen met collega's aan te scherpen om dan alles klaar te stomen voor commerciële verspreiding in eigen beheer.  
De focus van deze workshop ligt op de tweede en derde graad, met ideeën voor de eerste graad   
     door Jelle De Keersmaecker, leraar Nederlands in het secundair onderwijs en volwassenenonderwijs. Met KATERN publiceert hij lesmateriaal met een focus op schrijfvaardigheid en andere kerncompetenties.  

5. Projectmatig aan de slag binnen moderne vreemde talen
Binnen onze school werken we met 2u taalinitiatie Engels in de vrije ruimte. We organiseren de meeste lessen volgens dezelfde principes: zelfstandigheid creëren voor het leerproces, een groot aanbod aan talig materiaal, werken met verplichte opdrachten en keuze-opdrachten en een gevarieerd aanbod aan thema's die aanspreken, maar evengoed vakoverschrijdend werken. Dit doen we door het klassieke papierwerk af te wisselen met computerwerk. 
De focus van deze workshop ligt op de eerste graad - moderne vreemde talen
   door Tim Bal, leraar Engels en taalinitiatie Engels in de eerste graad van Sint Rita Campus College te Kontich. De focus tijdens taallessen: spreekdurf en zelfstandigheid!

6. Motiverende en efficiënte werkvormen voor lessen Moderne Talen 
Leerlingen zuchten wel eens wanneer ze het zoveelste invulboek moeten bovenhalen om antwoorden van het bordboek over te schrijven. En ook leerkrachten zwaaien soms met iets minder enthousiasme de deur van het klaslokaal open, zeker op een laatste lesuur of een vrijdagnamiddag. Tijdens deze workshop bieden we enkele motiverende en efficiënte werkvormen, die makkelijk aanpasbaar zijn voor de eigen lessen. We geven concrete voorbeelden van activiteiten die leerplangericht en verrassend zijn om de motivatie van leerkrachten en leerlingen een boost te geven. We leggen ook kort uit waarom de gekozen methodes werken.  
Doelgroep: eerste en tweede graad, mits aanpassingen bruikbaar in de derde graad 
   door Arno Jacobs, leraar Nederlands in de eerste graad van het Kardinaal Van Roey-instituut in Vorselaar en Tine Luyckx, leerkracht Frans in het secundair en stagebegeleider/docent Frans bij Thomas More.