De media staan bol van onheilspellende berichten over de taalvaardigheid van de jongeren. De leesprestaties en leesmotivatie donderen achteruit, de schrijfprestaties van de jongeren lijken ook niet denderend. Is het echt zo slecht gesteld met de taalcompetenties van de leerlingen in Vlaanderen, en zo ja, valt er iets aan te doen?
-
€ 10.00
10 lezingen: € 80
5 lezingen: € 45
In deze lezing presenteert Kris Van den Branden een aantal objectieve feiten over de taalcompetenties van de jeugd die opgroeit in Vlaanderen. Hij analyseert sterktes en zwaktes, en onderscheidt feit van fictie. Dat doet hij voor leerlingen in kleuter-, lager en secundair onderwijs en studenten in het hoger onderwijs. Hij situeert de data in een context van een steeds groter wordende taaldiversiteit onder de leerlingen. Vervolgens gaat hij in op de kenmerken van hoogstaand taalonderwijs, en vraagt zich of in welke mate deze kenmerken reeds aanwezig zijn in het huidige taalonderwijs. Op die manier wordt geëvalueerd wat er moet gebeuren om het tij te doen keren.
Prof. Kris Van den Branden (KU Leuven)
Toegangskaarten kunnen telkens ter plaatse aangekocht worden.
Tickets zijn inclusief koffie/thee of frisdrank tijdens de pauze.
Benieuwd naar alle lezingen van Universiteit Derde Leeftijd? Bekijk hier ons aanbod.