Ga naar de hoofdinhoud
Werken na hersenletsel

Afstand tot werk verkleinen

zorgactor

Samen met de persoon met NAH concretiseer je de behandeldoelen. Het verkleinen van de afstand tot werk gaat om het continu afstemmen van de (werk)vaardigheden van de persoon met NAH en de werktaken, -eisen en -context.

Afhankelijk van de context waarin de training doorgaat ('first place then train' versus 'first train then place') en het soort (werk)vaardigheden, bestaan er veel mogelijkheden. 

  • Het trainen en versterken van (werk)vaardigheden:
    • de persoon oefent gericht fysieke, generieke of taakspecifieke (werk)vaardigheden, zoals bukken of tillen.
    • de persoon oefent gericht communicatievaardigheden, zoals luisteren, praten of gesprekstechnieken.
    • de persoon oefent gericht werkgerelateerde vaardigheden, zoals presenteren of klasseren.
  • Het aanreiken, exploreren, inoefenen van (compensatie)strategieĂ«n en hierover adviseren;
    • de persoon oefent functionele vaardigheden, zoals energiemanagement, vinden/behouden van een goede balans tussen werk en privĂ© of het gebruik van technologie.
    • je bekijkt samen met de persoon, de naasten en de werkomgeving wat de mogelijkheden zijn om de werkeisen en/of werkcontext aan te passen.
    • je formuleert een advies en houdt rekening met de haalbaarheid en effectiviteit om strategieĂ«n in te zetten.
  • Coachen en informeren over mogelijkheden en uitdagingen:
    • je richt je psychosociale vaardigheden, zoals sociale vaardigheden het verkennen van waarden en normen.
    • je richt je op het mentaal welbevinden, zoals zelfregulatie, mindfulness en reflectie.
    • je versterkt de persoon.

⚠Let op

Hou daarbij rekening met de werkcontext, de cognitief mogelijkheden van de persoon, de mate van ziekte-inzicht en verliesverwerkingsproces.

  • Hoe zelfredzaam is de persoon?
  • Is de persoon zich bewust van (de gevolgen van) het NAH? 
  • Welke begeleidings- of coachingsvorm sluit het best aan bij het niveau waarop de persoon functioneert?
    • Welke rol nemen andere relevante actoren op?
    • Voorkom risico's.

🧰 Handige materialen

  • Om het inzicht van de persoon te vergroten, kan je de persoon een dagboek of weekschema laten opstellen. Hierin kan de persoon verschillende tijdblokken (werktijd, persoonlijke tijd, ontspanning, tijd voor huishoudelijke taken, eetmomenten, gezinstijd, therapietijd en rust) in kaart brengen.
  • Overweeg samen met de persoon of die al/niet deelt met de werkgever, de leidinggevende en/of de collega's dat die een hersenletsel heeft. 
    • Coral 2.0 is een vragenlijst die kan helpen om overwegingen die voor de persoon belangrijk zijn op een rijtje te zetten.
    • Het helpt om de afweging te maken wat de persoon deelt, met wie, op welk moment.  

đŸ€Samen

Ook in deze fase zetten we sterk in op samenwerking en overleg met de relevante actoren.

Zo kan  de persoon met NAH steun/herkenning vinden bij ervaringsdeskundigen. Dit zijn andere personen met NAH die eerder een re-integratietraject doorliepen of nu samen doorlopen.

  • Contact leggen met ervaringsdeskundigen kan op een informele manier, zoals tussen de behandelsessies of tijdens vrije momenten.
  •  Het kan ook op een meer formele manier.
    • Zo kan het behandelteam groepssessies organiseren of personen met NAH die vroeger AGR volgden uitnodigen om hun ervaringen te delen. Zo’n uitwisseling kan overdag doorgaan, bv. een ‘oudgediende’ persoon met NAH komt maandelijks naar de zorginstelling en gaat in gesprek met de ‘nieuwe’ personen met NAH.
    • Het is ook mogelijk om een informatiemoment te organiseren waarop ‘oudgedienden’ en ‘nieuwelingen’ samen in gesprek gaan, al dan niet met naasten.
dots