Soetkin Bulcke werkte een kleine drie jaar als zij-instromer in het secundair onderwijs. Dat was zo’n spectaculaire en leerrijke ervaring dat ze er een boek over schreef, Expeditie Onderwijs.
Het is een doorleefde gids geworden waarin je van dag tot dag leest hoe het haar in de klas vergaat. ‘Met heel veel vallen en af en toe opstaan. ’In de tweede helft van haar boek gaat ze op zoek naar hulp, bij vijf zelfgekozen experten, die haar
een goed antwoord geven op de vijf meest prangende vragen die ze als zij-instromer / beginnende leerkracht had: hoe pak je klasmanagement beter aan dan met straffen en belonen? Hoe ga je beter om met diversiteit en kansarmoede in de klas?
Wat kan de maatschappij beter doen om de klassen van vandaag leefbaar te houden?
In het laatste deel van haar boek formuleert ze mogelijkheden die het beroep van leerkracht kunnen helpen volgens haar: een CLB voor leerkrachten, een nieuwe perceptie van het leerkrachtenberoep gebaseerd op wat het onderwijs echt inhoudt, weg met misvattingen zoals de ‘vlakke loopbaan’…
Tijdens een exclusief panelgesprek spreekt Ann Verlinden met Soetkin Bulcke, Koen Marichal, Isabel Peeters en Kristel Vanhoyweghen over hoe we op een haalbare manier leerkrachten kunnen helpen om zelfverzekerd en met plezier voor de klas te staan.
Panelleden:
Moderator: