Ga naar de hoofdinhoud
Project

(Em)powered by AI

Generatieve artificiële intelligentie toepassen binnen onderwijs, welzijn, design en vrije tijd.

 

Het onderzoeksproject '(Em)powered by AI' heeft als doel om organisaties, bedrijven en burgers bewust te maken van de mogelijkheden en uitdagingen voor het gebruik van generatieve artificiële intelligentie binnen vier domeinen: onderwijs, welzijn, design en vrije tijd. Dit 1-jarige project is een initiatief van het Expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Het sluit aan bij drie andere expertisecentra van Thomas More-hogeschool: Ontwerp en Technologie, Mens en Welzijn, en Onderwijs en Leren. Hier vertellen we je meer over de context, de aanleiding en de aanpak van het project en nodigen we je uit om mee te doen aan onze missie.

Datum

Van tot

Generatieve Artificiële Intelligentie in de productie van content

Generatieve Artificiële Intelligentie (GenAI) verwijst naar AI-modellen en tools die gebruikers in staat stellen om verschillende soorten content te creëren, waaronder tekst, afbeeldingen, video, audio en code. GenAI-toepassingen zoals ChatGPT nemen natuurlijke taal als invoer. Een eenvoudige vraag kan ChatGPT aanzetten om in een oogwenk een tekst te maken. GenAI lijkt als technologie dus een belofte in te houden voor een breed publiek door de productie van content enorm te vergemakkelijken.

Nood aan digitale competenties

Onze eerste interacties met GenAI-tools kunnen ons soms teleurstellen. Naarmate we meer ervaring opdoen, merken we dat 'praten met AI' misschien niet zo intuïtief is als we dachten. Het voelt als een nieuwe taal die we moeten leren. Net als bij elke andere nieuwe digitale technologie, moeten we competenties ontwikkelen om deze effectief en verantwoord te gebruiken. Dit betekent niet alleen het beheersen van de 'taal' (vaardigheden ontwikkelen), maar ook begrijpen hoe de technologie werkt (kennis verwerven), en vertrouwen krijgen om ermee te experimenteren, zodat we een ethisch standpunt kunnen innemen over wanneer of waar (niet) gebruik ervan te maken (attitudes vormen). In het geval van GenAI is de onderliggende technologie vrij moeilijk te begrijpen, en gaan de ontwikkelingen zo snel dat mensen worstelen om de implicaties van deze technologie te bevatten voor hun dagdagelijks leven.

Verwachte resultaten  

Met (Em)powered by AI willen we organisaties en burgers helpen door:

  • Een overzicht te geven van de mogelijkheden en uitdagingen van het toepassen van generatieve AI in vier domeinen: design, vrije tijd, welzijn en onderwijs.
  • Te onderzoeken hoe we competent gebruik van generatieve AI kunnen bevorderen.
  • Eén use case van generatieve AI meer in detail te bestuderen; de keuze viel op het onderwijsdomein waar we kijken hoe we leerkrachten en leerlingen kunnen ondersteunen om educatieve bronnen te verwerken en in praktijk te brengen met behulp van GenAI.
dots

Wil je in contact komen met ons terwijl we deze missie verder zetten? 

Met (Em)powered by AI hopen we meer toepassingen te onthullen en te stimuleren die de unieke kwaliteiten van GenAI benutten om te bevorderen hoe we leren en (co-)creëren, hoe we onze vrije tijd spenderen en omgaan met ons welzijn.

Neem contact op

Het onderzoeksteam

Onderzoeker

Lizzy Bleumers

Lizzy Bleumers is gebruikersonderzoeker sinds 2008. Zo kan ze haar nieuwsgierigheid botvieren in nieuwe digitale technologie en hoe we hiermee omgaan, en inzetten voor betere digitale toepassingen in media, entertainment en educatie.

Onderzoeker

Joeri Dehouwer

Joeri Dehouwer is onderzoeker Digital Media Experiences met een passie voor game design, creativiteit, co-creatie en trendwatching. De toekomst is er al, je moet hem alleen leren zien!

Onderzoeker

Jelle Van Camp

Jelle ondersteunt meerdere onderzoeksprojecten bij de technische en financiële haalbaarheid van innovaties, met een focus op ROI en nieuwe verdienmodellen. Daarnaast gaat zijn interesse uit naar duurzaamheid en circulariteit in het bijzonder.

Onderzoeker

Anne Smits

Anne Smits is onderzoeker bij het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Haar ervaring situeert zich op het domein van digitale productontwikkeling, User Experience en gebruikersonderzoek en dit zowel in een B2B als B2C context.

Onderzoeker

Audrey Verrall

Audrey is onderzoeker Digital Media Experiences. Momenteel legt ze zich toe op het in kaart brengen van de noden van de media- en audiovisuele sector m.b.t. innovatie en verdiept ze zich in de inzetbaarheid van verschillende neuromarketingtechnieken.

Onderzoeker

Jolien Damen

Als onderzoeker combineer ik mijn passie voor gebruikersonderzoek met mijn brede kennis van het creatieve ontwerpproces om duurzame en innovatieve oplossingen te ontwikkelen.