Ga naar de hoofdinhoud
Project

eXTend

Hoe kan je XR-technologie gebruiken binnen een broadcastomgeving?

XR-technologie├źn zoals 360┬░-videoÔÇÖs en avatars kunnen het mediaproductieproces vergemakkelijken en de beleving verbeteren. Binnen het eXTend-onderzoek verdiepen we ons in de toepassingen van XR en de gevolgen voor de producent en de consument.

Datum

Van tot

Supported by

VLAIO

Fase ├ę├ęn: pilootprojecten

In de eerste fase van ons onderzoek zochten we via intensieve gesprekken uit welke noden er leven binnen de Vlaamse broadcastsector. We kozen op basis daarvan een aantal XR-technologie├źn om mee aan de slag te gaan, zoals motion capture en face capture. We zetten enkele kleinere pilootprojecten op, die je hier kan bekijken.

Fase twee: TV-productie met XR-technologie├źn

In jaar twee van het eXTend-onderzoek onderzochten we samen met Sputnik Media hoe we een TV-productie konden opzetten met verschillende XR-technologie├źn. In het kinderprogramma dat we samen met Sputnik vormgaven, kwamen verschillende XR-technologie├źn aan bod waarmee we een antwoord konden geven op onze onderzoeksvragen.

Doel

We willen onderzoeken wat de impact is van vernieuwende XR-technologie├źn in broadcast:

  • om de beleving te verbeteren
  • om effici├źntere productieprocessen op te zetten

Resultaten

We ondervonden dat het mogelijk is om vernieuwende XR-technologie├źn in te zetten binnen broadcast, met twee duidelijk waarneembare gevolgen:

  • we zagen een shift van postproductiewerk naar pre- en productiewerk.┬á
  • er is een enorme acceleratie in de verschillende XR-technologie├źn, wat ervoor zorgt dat meer en meer van die toepassingen ingang zullen vinden in de broadcastsector.

Benieuwd naar de inzichten uit onze pilootprojecten? We delen alles mee tijdens verschillende workshops, showcases en verslagen, die je terugvindt op de projectwebsite en via deze link.

 

Onze partners 

Gerelateerde onderzoekslijnen