Ga naar de hoofdinhoud
Expertise

Creatieve productieĀ 

Virtual reality, augmented reality, mixed reality,Ā 360Ā°-videoā€™sĀ  en generatieve AI zorgen voor belevingen die tot de verbeelding spreken. Wij onderzoeken het potentieel van al die technologieĆ«n: hoe kunnen ze makers helpenĀ en nieuwe gebruikerservaringen creĆ«ren?Ā 

Van innovatienood naar oplossing

Binnen de onderzoekslijn 'Creatieve productie' bestuderen we hoe vernieuwende technologieƫn, met name ontwikkelingen op het vlak van Extended Reality en Generatieve Artificiƫle Intelligentie, kunnen ingezet worden om contentcreatie en -verspreiding te vereenvoudigen en verbeteren. We capteren innovatienoden doorheen de workflow en identificeren en valideren mogelijke oplossingen samen met het werkveld. Hierbij combineren we gebruikers-, business- en technologisch onderzoek.

Extended Reality

Het voorbije decennium hebben we een diepgaande expertise opgebouwd rond de toepassing van Extended Reality (XR) in mediaproductie en hoe deze technologie een enabler kan zijn in andere domeinen zoals onderwijs en training, cultuur en toerisme, communicatie en marketing. We kijken naar verschillende vormen van XR (virtual, augmented en mixed reality) en relevante technologieƫn (zoals 3D scanning en game engines).

green screen en virtual production

Generatieve AI

Zeker met de opkomst van de huidige generatieve artificiƫle intelligentie (AI) modellen, blijft de rol van AI in creatietools niet langer beperkt tot het overnemen van repetitieve taken in het creatieve werk, maar verschuift naar het optreden als creatieve assistent en sparring partner. Sinds 2019 richten we ons ook op het gebruik van artificiƫle intelligentie in contentproductie, distributie- en hergebruik. We gaan na hoe een samenwerking tussen contentmakers en AI optimaal verloopt.

laptop met chat gpt open

Storytelling

Het vertellen van verhalen is van alle tijden, maar door de digitale revolutie zijn er steeds meer mogelijkheden ontstaan om verhalen te brengen. Ook maatschappelijke tendensen zoals een afnemend vertrouwen in de media nodigen ons uit tot nieuwe manieren van verhalen vertellen om je publiek te engageren. Wij bestuderen deze mogelijkheden en het potentieel van digitale technologie om verhalen te creƫren en kracht bij te zetten.

Toepassingen in verschillende domeinen

Doorheen de jaren deden we uitgebreide ervaring op in media en entertainment en in het onderwijs. Momenteel verdiepen we ons ook volop in andere domeinen zoals toerisme en cultuur en marketing en sales.Ā Of je nu op zoek bent als individuele maker op zoek bent naar nieuwe creatieve kansen, als onderneming mogelijkheden zoekt om je contentproductieproces te optimaliseren, of als onderzoeker je kennis wil verruimen rond creatieve productie wil verruimen. Onze onderzoekslijn zal je inspireren en informeren over de mogelijkheden die XR en generatieve AI te bieden hebben.

Bekijk onze projecten

Projecten

Projecten

Experten

Onderzoeker

Stefano Beccaletto

Stefano Beccaletto is XR Developer & Researcher. He has an MSc degree in Computer Science, specialized in Computer Graphics. Most of his experience lays in Computational Geometry and the design and development of end-user applications.

Onderzoeker

Lizzy Bleumers

Lizzy Bleumers is gebruikersonderzoeker sinds 2008. Zo kan ze haar nieuwsgierigheid botvieren in nieuwe digitale technologie en hoe we hiermee omgaan, en inzetten voor betere digitale toepassingen in media, entertainment en educatie.

Onderzoeker

Carl Boel

Carl onderzoekt hoe XR effectief kan worden ingezet voor leren en trainen. Centraal staan evidence-informed ontwerp, co-creatie en digitale transformation.

Onderzoeker

Valentijn Horemans

Valentijn Horemans ging in 2011, na zijn opleiding Journalistiek, aan de slag als onderzoeker bij het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Communicatie en media vormen zijn onderzoeksterrein.

Onderzoeker

LorenzĀ  Teunen

Lorenz is onderzoeker voor het project 'XR in het onderwijs'.

Onderzoeker

Alexander Vanhulsel

Alexander is onderzoeker voor projecten die te maken hebben met XR.

Onderzoeker

Tom Verstappen

Tom is onderzoeker en docent. Hij zet zijn expertise over de mediasector in om samen met collegaā€™s succesvolle onderzoeksprojecten op te zetten.