Ga naar de hoofdinhoud
Expertise

Circulair ondernemen

Welke mogelijkheden biedt duurzaam ondernemen? In ons onderzoek focussen we op de transitie naar circulair ondernemen en hoe we consumenten kunnen engageren en bereiken.

Transitie naar een circulaire economie 

Grenzen aan de groei

We consumeren en produceren te veel. Die groei heeft nu stilaan haar grenzen bereikt. De circulaire economie en haar businessmodellen, vormen een groot potentieel om economische groei op een andere manier te laten plaatsvinden. Ze zetten in op het verlengen van levensduur, het intensiveren van gebruik, het opnieuw inzetten of herwerken van grondstoffen en zouden zo de impact van CO2 danig kunnen verlagen, de afvalberg verkleinen en onze afhankelijkheid van grondstoffen verminderen. De doorstart ervan blijkt echter geen evidentie. Er zijn vier hefbomen waar in de toekomst nog op gewerkt moet worden om de transitie te versnellen; de consument en zijn/haar participatie, ecodesign, het vormen van ecosystemen en opschaling. Dit zijn dan ook de hefbomen waarop we binnen de onderzoekslijn op werken.  

Expertise in mode-, kledij- en textielsector

We bouwen volop expertise op binnen de mode-, kledij- en textielsector. Onze ambitie is om die expertise daarna uit te breiden naar andere sectoren, zoals de meubel- en de voedingsindustrie.

Binnen de onderzoekslijn van circulair ondernemen, komt datagedreven ondernemen sterk terug. We zetten ook mee onze schouders onder onderzoek naar het herwaarderen van reststromen en het optimaliseren van logistieke processen.

In de praktijk 

We doen praktijkgericht onderzoek, voornamelijk voor en met KMO's,  met de bedoeling om de transitie naar een circulaire economie te versnellen. We focussen daarbij sterk op consumentenonderzoek: hoe we de gebruikerservaring kunnen verbeteren en hen sterker engageren/bereiken door middel van gepaste communicatie. Verder zetten we in de ontwikkeling van blauwdrukken voor circulaire services, analyseren we de haalbaarheid van business cases en testen we gebruiksgemak en product/service-marketfit van duurzame producten of diensten.

    Focusgroep interview

    Projecten

    Team

    Onderzoeker

    Veerle Spaepen

    Veerle is onderzoeker met een focus op Circulair Ondernemen. Ze doet voornamelijk gericht praktijkonderzoek naar de acceptatie en attitudes van consumenten ten opzichte van duurzaamheid in het dagdagelijks leven.

    Onderzoeker

    Jolien Roedolf

    Jolien is sinds 2023 onderzoeker bij het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Zij is gepassioneerd door circulaire economie, is projectleider van INFINITEX en zal ook praktisch onderzoek doen rond circulaire businessmodellen.

    Onderzoeker

    Jelle Van Camp

    Jelle ondersteunt meerdere onderzoeksprojecten bij de technische en financi√ęle haalbaarheid van innovaties, met een focus op ROI en nieuwe verdienmodellen. Daarnaast gaat zijn interesse uit naar duurzaamheid en circulariteit in het bijzonder.

    Onderzoeker

    Marijke Brants

    Marijke is sinds 2020 co√∂rdinator is voor de onderzoekslijnen ‚Äėdatagedreven ondernemen‚Äô en ‚Äėduurzame groei‚Äô. Haar expertise ligt in gebruikers- en business onderzoek bij dataprojecten en co-creatietrajecten binnen de circulaire economie.

    Onderzoeker

    Michelle Lenaerts

    Michelle Lenaerts werkt sinds 2000 voor Thomas More Mechelen waar zij zich als onderzoeker specialiseerde in kwantitatieve data-analyse, survey design en datavisualisatie.

    Onderzoekscoördinator

    Janet Takens

    Janet is een ervaren communicatieonderzoeker met een passie voor overheids- en duurzaamheidscommunicatie. Zij is vooral bedreven in kwantitatieve onderzoeksmethodes. Als oud-woordvoerder en communicatieadviseur kent zij de communicatiepraktijk.