De mode-industrie is Ć©Ć©n van de meest vervuilende ter wereld en modebedrijven staan meer dan ooit onder druk om duurzaam te innoveren. Maar hoe staan consumenten tegenover circulaire businessmodellen in de mode? Via de Modemonitor willen we daar een beeld van krijgen, om zo de sector te helpen om daadkrachtig te innoveren.
De circulaire economie heeft een drievoudig doel: streven naar een economisch, ecologisch en sociaal evenwicht. Het ideale beeld is er een waarbij:
Milieukwesties en klimaatverandering dwingen de regeringen tot nieuwe maatregelen om de uitstoot van broeikasgassen te minimaliseren en strikte milieuregels op te leggen. Daar hoort ook een beleid bij dat maatregelen neemt om een circulaire economie in gang te zetten. (Circular Econom Action Plan EC) Dat beleid verhoogt de druk op de textielindustrie om zijn ecologische voetafdruk aan te pakken.
De kledingwereld is een van de koptrekkers in die transitie en is dus een ideaal onderzoeksdomein voor een circulaire economie. Om een shift teweeg te brengen in de sector, moeten krachten gebundeld worden:
De waaier aan circulaire opties is groot en het besef groeit dat er verandering nodig is, maar bedrijven weten niet welke innovatie of circulaire strategie het best aansluiting vindt bij de klant. De cijfers over de gevoeligheid van de consument aan duurzame kleding zijn uiteenlopend.
We willen een duidelijk beeld scheppen van de consumentenacceptatie van circulaire businessmodellen in de mode, zodat de sector daadkrachtig en op een juiste manier kan innoveren.
Via de Modemonitor willen we een marktsegmentering doorvoeren bij de Vlaamse consument op het vlak van duurzaam consumentengedrag. Met de resultaten kunnen we Vlaamse kmoās ondersteunen die op zoek zijn naar houvast voor verduurzaming.
We vertalen onze data en kennis naar:
Janet is een ervaren communicatieonderzoeker met een passie voor overheids- en duurzaamheidscommunicatie. Zij is vooral bedreven in kwantitatieve onderzoeksmethodes. Als oud-woordvoerder en communicatieadviseur kent zij de communicatiepraktijk.
Michelle Lenaerts werkt sinds 2000 voor Thomas More Mechelen waar zij zich als onderzoeker specialiseerde in kwantitatieve data-analyse, survey design en datavisualisatie.