Ga naar de hoofdinhoud
Expertise

Datagedreven ondernemen

Hoe kunnen data ingezet worden in bedrijfsvoering? Via ons praktijkgericht onderzoek ondersteunen we ondernemingen om hun bedrijfsstrategie te formuleren en bedrijfsprocessen te optimaliseren.

Data slim inzetten in ondernemingen

Data kunnen ondernemingen vooruithelpen bij het formuleren van een bedrijfsstrategie of het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Wij onderzoeken op welke manier de data ingezet kunnen worden. Met een technische analyse bestuderen we datakwaliteit, datastructuur en connecteerbaarheid en van daaruit formuleren we relevante en onderbouwde inzichten.

Omdat we streven naar gebruiksvriendelijke datatoepassingen, kijken we altijd met de blik van de eindgebruiker. Daarnaast gieten we de impact van de toepassingen op ondernemingen in cijfers en stellen we innovatieve businessmodellen voor om producten en diensten succesvol te vermarkten.

Holistische benadering

Elk datatraject wordt holistisch bekeken: van datacaptatie over data-analyse tot datavisualisatie en storytelling, datageletterdheid en datagedrevenheid. 

We passen onze expertise toe in verschillende sectoren (toerisme, retail, zorg) en organisaties (overheden, kmo’s, start-ups).

We volgen hierbij meestal volgende onderzoeksfases:  

Fase 1: van idee naar uitgewerkt concept 
  • Desk research: markt- en trendanalyse, inventaris good practices, mapping stakeholders¬†¬†
  • Noden mapping: cocreatie, diepteintervieuws (niet vertrekken vanuit data of technologie, maar vanuit een concrete nood)¬†¬†
  • Doelgroepsegmentatie¬†¬†
  • Data en techresearch (mapping van interne en externe databronnen)¬†¬†
Fase 2: datacaptatie en ontwikkeling  
  • Oplijsting en prioretisering van use cases¬†¬†
  • Functionele analyse & paper prototyping¬†¬†
  • Capteren/aankopen/bundelen/verwerken van data¬†¬†
  • Testbaar prototype (kan vari√ęren in vorm)¬†¬†
Fase 3: testing & validatie  
  • Setup en meet-en testplan¬†¬†
  • Gebruikerstesting,¬†¬†
  • Kosten-baten analyse¬†¬†
  • Validatie (kan vari√ęren in vorm zoals calculator, rapport, implementatieplan, dashboard, voorspellingsmodel, etc. ).¬†
Onderzoekers aan het werk

Ons team

Onderzoeker

Marijke Brants

Marijke is sinds 2020 co√∂rdinator is voor de onderzoekslijnen ‚Äėdatagedreven ondernemen‚Äô en ‚Äėduurzame groei‚Äô. Haar expertise ligt in gebruikers- en business onderzoek bij dataprojecten en co-creatietrajecten binnen de circulaire economie.

Onderzoeker

Michelle Lenaerts

Michelle Lenaerts werkt sinds 2000 voor Thomas More Mechelen waar zij zich als onderzoeker specialiseerde in kwantitatieve data-analyse, survey design en datavisualisatie.

Onderzoeker

Eveline Smolders

Onderzoeker

Jelle Van Camp

Jelle ondersteunt meerdere onderzoeksprojecten bij de technische en financi√ęle haalbaarheid van innovaties, met een focus op ROI en nieuwe verdienmodellen. Daarnaast gaat zijn interesse uit naar duurzaamheid en circulariteit in het bijzonder.

Onderzoeker

Ferre Vandervreken

Tijdens zijn masteropleiding in de communicatiewetenschappen specialiseerde Ferre Vandervreken zich in media-onderzoek. Na tien jaar bij de studiedienst van de VRT komt hij nu het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie versterken.

Onderzoeker

Hanne Vanmarsenille

Binnen de onderzoekslijn Circulair ondernemen is Hanne als onderzoeker verbonden bij het E6 project. Haar focus ligt op het opzetten van lokale samenwerkingen voor het verlengen van de levensduur van elektrische en elektronische apparaten.

Onderzoeker

Linus Zeuwts

Linus is gepassioneerd onderzoeker en datawetenschapper met een belangrijke focus op circulair ondernemen.  Hij is voornamelijk betrokken bij het Living Lab rond herbruikbare verpakkingen in de horecasector (rePACE).

Projecten