AIMPower
Het gebruik van artificiƫle intelligentie (AI) op de werkvloer en door de overheid vergt veranderingen in de dagelijkse ...
Hoe we nieuws consumeren, onze vrije tijd besteden, leren en werken, hoe we omgaan met onze gezondheid, ā¦ In al deze aspecten van ons leven spelen nieuwe media een belangrijke rol. Heel wat interacties verlopen āvirtueelā met behulp van technologie.
Binnen de onderzoekslijn 'Digitale belevingā verkennen we nieuwe manieren om mensen te betrekken en om die betrokkenheid te evalueren. We onderzoeken hoe je de optimale gebruikerservaring creĆ«ert, staan stil bij de impact ervan, en gaan na hoe technologie gebruikers niet alleen kan entertainen maar ook emanciperend kan werken. Bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar het gebruik van nieuwe technologie zoals Extended Reality (XR) en Generatieve ArtificiĆ«le Intelligentie (AI).
We richten ons op contentmakers en mediaprofessionals die gebruik willen maken van nieuwe technologie om nieuwe digitale belevingsconcepten te creĆ«ren. Ook voor organisaties die geĆÆnteresseerd zijn in het gebruik van deze technologie voor onderwijsdoeleinden, ondernemingen die het willen inzetten in hun marketing- en verkoopstrategieĆ«n, en voor sectoren zoals toerisme en cultuur die hun publiekservaring willen verbeteren, biedt onze onderzoekslijn waardevolle inzichten. Ons onderzoek is relevant voor overheden en de non-profitsector die deze technologie willen inzetten om participatie te stimuleren.
Een optimale beleving is het streefdoel bij de ontwikkeling van nieuwe mediatoepassingen. Maar wat houdt zoān optimale beleving in? We brengen de facetten van een āgemedieerdeā ervaring in kaart, en zoeken naar de ideale methodenmix om ervaringen te capteren, waarbij kwalitatieve bevraging gecombineerd wordt met meetmethoden die gebaseerd zijn op gedrag en psychofysiologie zoals eye tracking en het meten van huidgeleiding.
Een naadloze digitale beleving aanbieden is meestal pas het vertrekpunt. Mediamakers willen hun publiek emotioneel raken, ontwikkelaars van educatieve toepassingen willen dat gebruikers ook effectief iets leren, marketeers mikken er op dat gebruikers na het bekijken van een advertentie ook effectief tot aankoop overgaan, en overheden hopen met een digitaal loket hun dienstenaanbod toegankelijker te maken. In ons onderzoek bestuderen we wat van digitale ervaringen ook effectieve ervaringen maakt.
Nieuwe media brengen allerlei beloftes mee voor hun gebruikers. Virtual reality nieuwe leerervaringen bieden en mensen samenbrengen vanop afstand. Generatieve AI belooft creativiteit te democratiseren en het doorzoeken van informatie eenvoudiger te maken. Maar als we technologie willen inzetten om participatie te bevorderen, dan vereist dat ook dat deze technologie inclusief ontworpen wordt. In ons onderzoek zetten we al in op participatie in ontwerp- en implementatieprocessen, maar in de toekomst willen ādigital empowermentā nog meer op onze onderzoeksagenda zetten.
Lizzy Bleumers is gebruikersonderzoeker sinds 2008. Zo kan ze haar nieuwsgierigheid botvieren in nieuwe digitale technologie en hoe we hiermee omgaan, en inzetten voor betere digitale toepassingen in media, entertainment en educatie.
Als onderzoeker combineer ik mijn passie voor gebruikersonderzoek met mijn brede kennis van het creatieve ontwerpproces om duurzame en innovatieve oplossingen te ontwikkelen.
Sven is als business developer, onderzoeker en docent gepassioneerd op zoek naar samenwerking rond themaās binnen duurzaam ondernemen en digitale innovatie. Contacteer hem gerust als je wil ontdekken hoe we kunnen samenwerken.
Steven De Hertogh is docent en onderzoeker gespecialiseerd in business model innovatie en digitale transformatie in media & entertainment business en andere creatieve sectoren.
Shadi is onderzoeker bij het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Met een achtergrond in service design onderzoekt ze zowel gebruikersgedrag als marktbehoeften m.b.t. technologieƫn en opkomende ervaringen in media en marketing.
Anne Smits is onderzoeker bij het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Haar ervaring situeert zich op het domein van digitale productontwikkeling, User Experience en gebruikersonderzoek en dit zowel in een B2B als B2C context.
Eveline werkt sinds 2023 bij het Expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Met haar achtergrond in psychologisch onderzoek en ervaring in consultancy streeft ze naar innovatieve en praktische oplossingen voor complexe vraagstukken.
Tijdens zijn masteropleiding in de communicatiewetenschappen specialiseerde Ferre Vandervreken zich in media-onderzoek. Na tien jaar bij de studiedienst van de VRT komt hij nu het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie versterken.
Alexander (MSc) is onderzoeker voor projecten die te maken hebben met XR.
Audrey is onderzoeker Digital Media Experiences. Momenteel legt ze zich toe op het in kaart brengen van de noden van de media- en audiovisuele sector m.b.t. innovatie en verdiept ze zich in de inzetbaarheid van verschillende neuromarketingtechnieken.