Ga naar de hoofdinhoud
Project

Neuromarketing

Neuromarketing is het meten van fysiologische en neurale signalen om inzicht te krijgen in de emoties, voorkeuren en beslissingen van klanten. Sinds enkele jaren is neuromarketing meer en meer toegankelijk. Via ons project hebben we Vlaamse ondernemingen kennis laten maken met de technologie, hen laten ontdekken wat de mogelijkheden waren en hoe ze ermee aan de slag kunnen gaan.

Hoe kan neuromarketing de impact van marketing en reclame versterken?

De meest gebruikte methoden binnen neuromarketing zijn:

  • Hersenscanning, waarbij neurale activiteit wordt gemeten
  • Psychofysiologische tracking, waarbij oogbewegingen, huidgeleiding, micro-expressies en andere variabelen voor psychologische activiteit worden gemeten.
Emotie meten

In dit project focussen we op het meten van emotie, omdat het is bewezen dat emotie - wat een campagne of advertentie doet voelen - een van de belangrijkste determinanten is van het succes van marketingcommunicatie en reclame. Bovendien toont onderzoek aan dat detectie van emotie via gespecialiseerde technologie beter het succes kan voorspellen van marketing- en reclamecampagnes dan traditionele instrumenten zoals vragenlijsten en focusgroepen.

Toegankelijk voor Vlaamse ondernemingen

Neuromarketing vereist gespecialiseerde apparatuur en vaardigheden die tot voor kort buiten het bereik van de meeste bedrijven lagen, maar sinds enkele jaren meer en meer toegankelijk zijn geworden. Dit project wil Vlaamse ondernemingen kennis laten maken met deze technologie en vaardigheden, hen ermee aan de slag laten gaan en laten ontdekken wat de mogelijkheden zijn.
 

Doel

Via dit onderzoek wilden we kennis en inzichten verwerven over recent beschikbare technologieën voor emotiedetectie en die delen met Vlaamse bedrijven en ondernemingen. Deze technologieën kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van betere marketing- en reclamecampagnes, want ze kunnen actief ingezet worden om:

  • klanten te werven en te behouden;
  • de merkbeleving en -bekendheid te verbeteren.

Daarnaast zullen we ook handleidingen en best practices opmaken en delen over het gebruik en de implementatie van verschillende emotiedetecterende technologieën en werken we vier concrete proof-of-concepts uit samen met leden van onze begeleidingsgroep.

Proces

We hebben vier concrete proof-of-concepts uitgewerkt samen met leden van onze begeleidingsgroep. 

  • In PoC1 hebben we vier neuromarketingmethoden (eye tracking, analyse van gelaatsexpressies, meting van huidgeleiding en EEG) in de praktijk getest. 
  • In PoC2 hebben we de resultaten van predictieve AI-modellen met de resultaten van eye tracking vergeleken die we hadden getest door echte participanten in PoC1. 
  • In PoC3 hebben we de real-life labtesten en remote data-afnames vergeleken. 
  • Ten slotte onderzochten we in PoC4 de mogelijkheden om predictieve AI-modellen te gebruiken voor A/B-testing. 

We kregen ook inzicht in de noden en vragen van bedrijven en best practices door middel van literatuurstudie en marktonderzoek. 

dots-alt

Gedurende het TETRA Neuromarketing onderzoek werden er veel inzichten opgedaan over welke technologieën geschikt zijn om marketing en reclame te analyseren. De geschikte technologie hangt af van verschillende factoren, bijvoorbeeld van het doel van het marketing onderzoek en de modaliteit van de boodschap. Om wegwijs te geraken in alle verzamelde informatie kan er gestart worden vanuit de neuromarketing beslisboom. Deze zal leiden naar de juiste technologie en de gelinkte pagina's zullen extra informatie geven over de technologie alsook aangeven wat nodig is om deze kwalitatief te kunnen inzetten.

Neuromarketing Beslisboom

Resultaten

Door dit onderzoek hebben we naast onze uitgebreide rapporten, een beslissingsboom met infofiches gecreëerd om bedrijven te helpen een geschikte neuromarketingmethode te kiezen op basis van hun onderzoeksvragen, prioriteiten en beperkingen. Daarnaast hebben we vier vakbladartikels gepubliceerd. Deze artikels bespreken onze resultaten over: 

  • de realiteit van vier verschillende neuromarketingtechnieken: eye tracking, analyse van gelaatsexpressies, meting van huidgeleiding en EEG, 
  • de betrouwbaarheid van het gebruik van AI in neuromarketing, 
  • ethische aspecten rond het gebruik van neuromarketing en
  • wie er nodig is om neuromarketing in de praktijk uit te voeren: een marketeer of een wetenschapper. 

Lees hier de artikels

Onderzoekers

Onderzoeksmanager

Dieter Struyf

Onderzoeksmanager Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie.

Onderzoeker

Nele De Witte

Nele De Witte (PhD) is onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn, onderzoekslijn Psychologie en technologie. Ze heeft expertise in onder andere wearables en XR. Daarnaast is ze de wetenschappelijk coördinator van LiCalab.

Onderzoeker

Dries Van Craen

Dries is onderzoeker en developer. Binnen de onderzoeksprojecten gaat zijn interesse vooral uit naar de ‘technologische kant’. 

Onderzoeker

Eveline Smolders

Eveline werkt sinds 2023 bij het Expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Met haar achtergrond in psychologisch onderzoek en ervaring in consultancy streeft ze naar innovatieve en praktische oplossingen voor complexe vraagstukken.

Valorisatiemedewerker - onderzoeker

Fien Buelens

Fien Buelens (MSc) is onderzoeker en valorisatiemedewerker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn, onderzoekslijn Psychologie en technologie. Vanuit haar expertise faciliteert ze de verbinding tussen onderzoek en praktijk.

Onderzoeker

Shadi Lakishiraz

Shadi is onderzoeker bij het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Met een achtergrond in service design onderzoekt ze zowel gebruikersgedrag als marktbehoeften m.b.t. technologieën en opkomende ervaringen in media en marketing.

Onderzoeker

Audrey Verrall

Audrey is onderzoeker Digital Media Experiences. Ze was tot december 2024 actief bij het Expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie.