Ga naar de hoofdinhoud
Kleding

Circulaire Toolbox

Size Zero Waste

De mode-industrie is één van de meest vervuilende ter wereld en modebedrijven staan meer dan ooit onder druk om circulaire acties op te zetten. Met het project Size Zero Waste heeft het Expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie ingezet op de ontwikkeling van een assessment toolbox voor retailers en mode-ondernemingen. 

Ondernemers, marketeers of duurzaamheidsmanager kunnen met de instrumenten uit de Circulaire Toolbox aan de slag om meer inzicht te verkrijgen in (1) de financiële en operationele haalbaarheid van hun circulair model en (2) de gedragsfactoren en communicatieverwachtingen van hun klantendoelgroep die mee zullen bepalen of het model succesvol zal zijn. Beide onderdelen samen zullen helpen om de service-market-fit van een circulaire actie te onderzoeken. 

Datum

Van tot

Supported by

VLAIO

Resultaten

Er is nog steeds (te) weinig vertrouwen in de financiële haalbaarheid van circulaire businessmodellen. De servicemodellen zullen pas hun intrede maken wanneer ze over de volledige keten heen financieel haalbaar zijn en als alle ketenpartners een degelijke meerwaarde (what’s-in-it-for-me) behalen. Om hier meer inzicht in te krijgen, ontwikkelden we de volgende instrumenten: 

Een circulair aanbod verkoopt zichzelf niet; het vereist vaak gedragsverandering bij klanten. Er heerst dan ook twijfel, niet in het minst bij de marketing manager, over hoe circulaire acties best in de markt gezet moeten worden. Via het rapport en de navigatietool “de Modemonitor” verkrijg je inzichten in hoe de Vlaamse consumenten kijken naar duurzame kleding en circulaire business modellen zoals rental, resale en repair. Verder geeft de Circulaire communicatiewijzer veel handvaten om over de communicatie van je circulaire actie na te denken.    

  • De Modemonitor: One Size Does Not Fit All (rapport): inzichten uit twee bevragingen bij de Vlaamse consument naar hun (circulair) aankoopgedrag.
  • Navigatietool om de inzichten uit de Modemonitor toepasselijk te maken voor jouw doelgroep. 
  • Circulaire communicatiewijzer (gids en werkinstrument): Inzichten gebundeld uit interviews met mode-ondernemers over welke communicatie-successen (en failures) zij hebben ervaren bij het opzetten van hun circulaire acties.

 

Voor vragen of begeleiding bij het inzetten van deze tools, contacteer projectmanager veerle.spaepen@thomasmore.be.

 

Medewerkers

Onderzoeker

Veerle Spaepen

Veerle is onderzoeker met een focus op Circulair Ondernemen. Ze doet voornamelijk gericht praktijkonderzoek naar de acceptatie en attitudes van consumenten ten opzichte van duurzaamheid in het dagdagelijks leven.

Coördinator Onderzoekslijn

Janet Takens

Janet is een ervaren communicatieonderzoeker met een passie voor overheids- en duurzaamheidscommunicatie. Zij is vooral bedreven in kwantitatieve onderzoeksmethodes. Als oud-woordvoerder en communicatieadviseur kent zij de communicatiepraktijk.

Onderzoeker

Jolien Roedolf

Jolien is sinds 2023 onderzoeker bij het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Zij is gepassioneerd door circulaire economie, is projectleider van INFINITEX en zal ook praktisch onderzoek doen rond circulaire businessmodellen.

Onderzoeker

Fien Demarest

Fien Demarest is een junior onderzoeker. Ze draagt voornamelijk bij aan projecten binnen de onderzoekslijn circulair ondernemen, waaronder INFINITEX en Size Zero Waste, die zich specifiek richten op de retailsector en circulaire businessmodellen.

Onderzoeker

Jelle Van Camp

Jelle ondersteunt meerdere onderzoeksprojecten bij de technische en financiële haalbaarheid van innovaties, met een focus op ROI en nieuwe verdienmodellen. Daarnaast gaat zijn interesse uit naar duurzaamheid en circulariteit in het bijzonder.

Onderzoeker

Karen Smet

Karen Smet is sinds 2005 onderzoeker bij het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Strategische communicatie en duurzaamheidscommunicatie zijn haar onderzoeksdomeinen.