Creatieve productie
Virtual reality, augmented reality, mixed reality, 360°-video’s en generatieve AI zorgen voor belevingen die tot de ...
Virtuele werelden betekenen voor mediabedrijven een nieuw platform en kanaal. Hoe bereiden de Vlaamse mediabedrijven zich daar het best op voor?
De evolutie was al langer bezig, maar sinds Facebook zich tot Meta omvormde, lijkt het concept metaverse pas echt goed gelanceerd te zijn. De lijst van bedrijven die aan hun versie van een metaverse werken is lang: niet alleen Meta zelf, maar ook onder meer Microsoft, Roblox en Nvidia bouwen hun eigen virtuele wereld (verder) uit.
Met dit project willen we Vlaamse bedrijven die in de brede media- en entertainment business actief zijn, helpen om hun plaats te vinden in die nieuwe werelden:
Daarnaast zijn er nog heel wat aanverwante bedrijven die hun weg moeten vinden in deze nieuwe werelden: marketing- en communicatiebedrijven die XR-bedrijven nodig hebben om nieuwe formats voor advertenties te maken, bedrijven en organisaties die zelf de rol van mediabedrijf opnemen om hun doelgroepen te bereiken, die NFT’s op de markt willen brengen...
We focussen ons in dit project op volgende uitdagingen:
Aan de hand van concrete pilootprojecten brengen we een aantal van deze zaken in de praktijk. Het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie van Thomas More heeft ondertussen flink wat expertise opgebouwd in XR, virtual studio… om hier een praktijkgericht onderzoek van te maken waar je als bedrijf concrete zaken uit kan halen. We kunnen immers voortbouwen op expertise die we in projecten als eXtend en Virtual Worlds hebben opgedaan. Met de Experience Hub hebben we ook alle technologie in huis om pilootprojecten te kunnen uitwerken.
Tom is onderzoeker en docent. Hij zet zijn expertise over de mediasector in om samen met collega’s succesvolle onderzoeksprojecten op te zetten.
Bruno Koninckx is projectleider voor praktijkgerichte onderzoeksprojecten binnen digitale innovatie en business developer.
Dries is onderzoeker en developer. Binnen de onderzoeksprojecten gaat zijn interesse vooral uit naar de ‘technologische kant’.
Mathias is onderzoeker met een achtergrond in software development. Hij is daarom ook vooral bezig met de technische achtergrond binnen de onderzoeksprojecten. Zijn interesses liggen vooral in de nieuwste technologieën zoals AI, VR en AR.
Ruben Kimpen werkt reeds vijftien jaar als regisseur en (3D)graficus voor verschillende productiehuizen, architectenbureaus en bouwpromotoren. Hij volgt alle technologische ontwikkelingen rond 3D en XR op de voet.
Shadi is onderzoeker bij het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Met een achtergrond in service design onderzoekt ze zowel gebruikersgedrag als marktbehoeften m.b.t. technologieën en opkomende ervaringen in media en marketing.
Steven De Hertogh is docent en onderzoeker gespecialiseerd in business model innovatie en digitale transformatie in media & entertainment business en andere creatieve sectoren.