Duurzame mobiliteit
Hoe kunnen we de ecologische impact van mobiliteit verkleinen en mobiliteit afstemmen op de gebruikersnoden? We onderzoeken ...
Gebruiksvriendelijke mens-voertuig interactiesystemen/bediening.
Van tot
Hoe langer hoe meer evolueren we naar een ‘shared, connected & autonomous society’. De automobiel is hier zeker geen uitzondering op, en wensen bestuurders een als maar meer persoonsgebonden driver experience. Een fysieke dashboard biedt hier onvoldoende flexibiliteit en zal steeds minder voorkomen naarmate de voertuigen autonomer worden, vermoedelijk zullen deze op termijn zelfs volledig verdwijnen.
Het is duidelijk dat de mobiliteitssector in een transitie fase zit wat gebruikersinterface betreft, vanuit technisch oogpunt wordt binnen dit project onderzoek uitgevoerd naar welke voertuigdata beschikbaar kan gemaakt worden bij de bestuurder en of er een HMI (Human Machine Interface) gecreëerd kan worden die in meerdere voertuigen “multibrand” gebruikt kan worden.
Vandaag koppelen we smartphones met de wagen en brengen ze hun data over naar de wagen (bv. telefoonboek, contacten, berichten, muziek, …). Binnen de scope van dit project wordt ook data in de andere richting overgedragen, van de wagen naar de smartphone. De bestuurder heeft op deze manier een persoonlijk portable dashboard. Dit kan gebruikt worden om bv. rijgedrag te registreren en analyseren. Terzelfdertijd worden via de smartphone bepaalde settings van het voertuig geactiveerd, op basis van info aangeleverd door de smartphone (driver seat possition, suspension, navigatie, …).
Op deze manier wordt meegewerkt om voertuigen te laten aansluiten op de algemene tendens in onze maatschappij waar onze smartphone hoe langer hoe meer het centrale instrument van ons dagelijks doen en laten wordt. Uitbreidingen op deze persoonsgebonden HMI zijn legio: brandstofverbuik analyses, trip analyses & datalogging, implementatie GPS data, driver coaching, … .
Hierdoor zal ongetwijfeld de vraag naar mobiliteit gerelateerde applicaties steeds stijgen, denk hierbij aan:
Belangrijkste outcome van dit project is een een HMI interface die bestaande uit onderstaande delen.
Tevens heeft het onderzoek uit dit project geresulteerd in nieuwe inzichten omtrent netwerken in voertuigen en laagdrempelige toepassingen die hierop kunnen worden gecreëerd. Deze bekomen inzichten worden in gekanteld in de opleidingspakket van de richtingen Bachelor Autotechnologie en Graduaat voertuigtechnieken. De specifieke vak inhoud rond voertuignetwerken kon hierdoor uitgebreid worden met verschillende items die in dit onderzoek aan bod kwamen (bv.: Heavy Duty-netwerk-principes die op moderne vrachtwagens).
Door voor een HMI gebruik te maken van relatief laagdrempelig soft- & hardware pakketten kunnen de resultaten van dit project de basis vormen toekomstige onderzoeken. Een eerste interessant topic is on-board coaching van chauffeurs, en zo kan het principe van deze HMI gebruikt worden om het rijgedrag van de chauffeur te analyseren en hem hier vervolgens feedback op te geven. Op deze manier wordt er real-time gecoacht naar een ecologische, defensievere rijstijl. Hierbij kunnen de resultaten van het onderzoek naar ideaal acceleratiegedrag (-> link naar ideale acceleratie) verwerkt worden.
Binnen de sector van bedrijfsvoertuigen zijn er tal van uitbreidingen op de ontwikkelde HMI mogelijk. Hier worden er, veel meer als bij personenwagens, voertuigparameters uitgewisseld met externe partijen (chauffeurs, opbouwers, fabrikanten van additionele systemen, fleet management, …), concrete voorbeelden zijn het op afstand regelen van motortoerental, aansturen van verlichting, bediening van PTO, … .
Mark Pecqueur, onderzoeker, docent en auto-expert bij Thomas More, is overleden op 26 oktober 2023. Innige deelneming aan zijn familie, vrienden, studenten en collega's.