Ga naar de hoofdinhoud

We verwijzen bewust naar de nieuwe structuurelementen als ‘bollen’ i.p.v. meer klassieke termen als ‘departementen’ of ‘afdelingen’ te gebruiken. In essentie gaat het immers niet over wat er in de bollen gebeurt, maar wel in de doorsnedes, daar waar medewerkers elkaar ontmoeten en samen beleid maken en uitvoeren.

Samenwerking en kruisbestuiving zitten ingebakken in de nieuwe structuur: om succesvol te kunnen zijn, hebben we elkaar – in de verschillende bollen, de onderliggende diensten, units en opleidingen – nodig.

Enkele voorbeelden

De doorsnedegedachte trekken we door in de interne organisatie van onze bollen. Bijvoorbeeld bij People & Community, waar de interne werking zodanig is opgebouwd dat in de overlap van de werking rond studenten, HR en partnerschappen onze 'one TM-community' zichtbaar wordt.

Uiteraard ontstaat daar waar mensen samenwerken en de eigen ‘decentrale’ beleidsruimte raakt aan hogeschoolbrede afspraken, of processen soms ruis op de lijn. Dat is onvermijdelijk, zeker in een grote kennisinstelling met veelal hoogopgeleide professionals met eigen visies, ideeën en opvattingen. 

Het is daar dat de investering in verbinding loont: in dialoog ontstaat begrip voor elkaars verwachtingen, wensen en noden, en kunnen samen oplossingen worden gevonden.

In de kern van de afstemming tussen de bollen functioneert de TM-raad. Dat is een nieuw orgaan, waarin de directie, de directeurs van de diensten en de unitmanagers elkaar ontmoeten om van gedachten te wisselen over beleid en strategie. Noden en verwachtingen worden afgestemd en  er worden afspraken gemaakt over keuzes, plannen en projecten van/voor de hogeschool.

  • De TM-raad heeft adviesbevoegheid over de verdeling van de onderwijsmiddelen, het opleidingsaanbod en de opvolging van de onderwijskwaliteit.
  • De TM-raad heeft beslissingsbevoegheid over de implementatie en het management van het beleid met betrekking tot deze drie thema’s.

De deelname van de unitmanagers in de TM-raad is essentieel: het is de unitmanager die de brug slaat van het hogeschoolniveau naar de opleidingen en de spreekbuis is voor de belangen van de opleidingen.