Ga naar de hoofdinhoud
Postgraduaat

Diabeteseducator

Lier

Nederlands

  • Jij bent een zorgverlener (zoals een verpleegkundige of diëtist).
  • En je wil weten hoe je mensen met diabetes (beter) helpt.
  • Tijdens deze studie verdiep je je in alle aspecten van de diabeteszorg.
  • Je ontdekt hoe je een educatieprogramma voor een diabetespatiënt opstelt.
  • Je besteedt veel aandacht aan multidisciplinair en patiëntgericht werken.
  • Casuïstiek staat centraal in bijna alle lessen.
  • Verwacht je aan veel interactie tussen studenten en docenten.
  • Na je studie kan je onder meer aan de slag in de gespecialiseerde zorg.
  • En je krijgt een getuigschrift waarmee je een specifiek RIZIV-nummer kan aanvragen.
  • Werkzekerheid? Gegarandeerd. Er is veel vraag naar zorgverleners gespecialiseerd in diabeteszorg.
student helpt een patient met diabetes
checkered

De job van je leven

Bekijk onze verschillende trajecten

Diabeteseducator

  • Je loopt 40 uur stage op een werkplek die je zelf kiest.
  • Deze opleiding duurt één jaar. Spreiden over twee jaar kan ook.
  • Je volgt elke week les op vrijdag.
  • Schrijf je snel in, want er is slechts plaats voor 45 deelnemers.

Praktische informatie

  • Tijdsduur

    1 jaar (deeltijds)

  • Studiepunten

    20

  • Waar

    Op de campus

Programma

  • De postgraduaatsopleiding Diabeteseducator telt 20 studiepunten en bestaat uit 150 uren contactonderwijs verspreid over 1 academiejaar (september-mei).
  • Tijdens deze lessen besteden we aandacht aan de verschillende rollen die een diabeteseducator vervult: expert, educator, consulent, innovator en ondernemer. Naast het uitdiepen van de theoretische kennis zal de aandacht voornamelijk gaan naar de praktische aspecten van diabeteszorg en de multidisciplinaire interacties. Rode draad gedurende de opleiding is het bieden van ondersteuning zodat de persoon zijn chronische ziekte optimaal kan integreren in het dagelijks leven. Veel aandacht gaat naar zelfmanagement en verbetering van de kwaliteit van leven van de patiënt.
  • In bijna alle lessen komen voorbeelden uit de dagelijkse beroepspraktijk aan bod. Aan de hand van de methodiek van klinisch redeneren leer je nadenken over het handelen in de praktijk. Interactie tijdens deze lessen vinden wij belangrijk, zo leren we van elkaar. Hierdoor is het niet mogelijk om de opleiding in afstandsonderwijs te volgen.

Hieronder vind je een overzicht van de vakken (onder voorbehoud van wijzigingen), met per vak het aantal studiepunten per fase. Studiepunten drukken uit hoeveel uren je gemiddeld nodig hebt om de leerstof te verwerken (incl. lessen). Reken voor 1 studiepunt ongeveer 25 à 30 uren.

  • De belangrijkste vakken hebben we toegelicht in een blauwe tooltip.
  • Wil je van élk vak de gedetailleerde inhoud kennen? Check dan de programmagids.
Fase 1
Postgraduaat Diabeteseducator
Biomedische wetenschappen 4
Verpleegkundige en psychosociale wetenschappen 4
Fase 1
Innovatie en organisatie van de diabeteszorg m.i.v. paper i 4
Casuistiek m.i.v. practicum 4
Klinisch onderwijs 4
Deze opleiding start niet in februari.

Onze troeven

Interactief onderwijs

Onder leiding van ervaren diabeteseducatoren besteden we veel aandacht aan praktijkgerichte casussen. Die bespreken we klassikaal, met aandacht voor multidisciplinaire benadering. Interactie tussen docenten en studenten staat centraal in het lesgebeuren.

Lesgevers

Voor de samenstelling van het lesprogramma werken we intensief samen met experten uit het werkveld. Alle lesgevers zijn professionals met een ruime ervaring in de diabeteszorg.

Op maat

Deze opleiding kan je gemakkelijk combineren met je privésituatie. Je kan zelf contacten leggen met een stageplaats naar keuze. Stagedagen en -uren leg je vast in onderling overleg, zodat ze maximaal aansluiten bij je persoonlijke wensen. De lesmomenten vinden altijd plaats op vrijdag, zodat je ook hiermee rekening kan houden in je eigen werkplanning.

In de praktijk

Klinisch onderwijs omvat 40 uren stage. Deze zijn gespreid over 3 domeinen: minstens 32 uren stage in tweede lijn, minstens 4 uren stage in eerste lijn en minstens 4 uren patiëntgerichte initiatieven bijwonen.

Je legt zelf contact met een stageplaats naar keuze. Stagedagen en -uren worden in onderling overleg met de stageplaats vastgelegd. Je kan de stage starten vanaf begin januari, uitgezonderd patiëntgerichte initiatieven. Die kan je al volgen vanaf de start van de opleiding. De evaluatie van klinisch onderwijs gebeurt aan de hand van het stageboek en portfolio.

Het stageboek omvat algemene gegevens over de stageplaatsen en een reflectieverslag van elk stage-onderdeel. Het portfolio is een weergave van alle geleverde inspanningen die je gedurende het academiejaar geleverd hebt met als doel het verwerven en realiseren van de beroepsspecifieke competenties. Een persoonlijke ontwikkelingsplan maakt onderdeel uit van het portfolio.

student helpt een patient met diabetes

Zit je nog met vragen?

Opleidingsmanager

Kristien Lippens

Voor al je vragen over de opleiding.

kristien.lippens@thomasmore.be +32 14 74 01 54

Studeren in Lier

Campus Lier is een knusse campus midden in Lierke Plezierke. Een gezellige stad, met een prachtig historisch centrum. De campus is modern en levendig en ligt op amper 400 meter van het station en van de Grote Markt. Je hebt dus alles binnen handbereik: skillslabs en aula’s, maar ook winkels, cafés, eethuisjes en een prachtige natuur binnen en net buiten de stadsgrenzen!

Ontdek alles over onze campus.
Campus Lier Thomas More
zigzag

Overtuigd? Schrijf je in!

Inschrijven

Ook interessant

Postgraduaat

Gespecialiseerde Verpleegkundige in de Chronische en Intensieve Zorg voor het Kind

Zorg voor kinderen met een chronische ziekte
Postgraduaat

Psychosociale Aspecten en Geestelijke Gezondheidszorg voor het Kind

Verdiep je als verpleegkundige met een hart voor kinderen in gedrags- en ontwikkelingsstoornissen.

#wearelier