​​Spreekangst verkleinen? Creativiteit stimuleren? Vlotter durven in dialoog gaan? Drie keer ‘ja’ en je hebt een basis voor een interactieve taalles. Woordenschat en zinsstructuren oefen je met plezier al spelend: we spelen in rol. Drama-oefeningen in de taalles: zo leren de leerlingen vlotter en vrijer. Â
​
​In deze sessie verkennen we samen hoe je met korte en snelle drama-oefeningen snel iets kan opfrissen en herhalen, en ook hoe je met uitgebreidere werkvormen een verhaal, boek of een geïmproviseerde scène samen vorm kan geven. Â
​​Het dramatische spel en improvisatie-oefeningen helpen leerlingen om ‘in rol’ een taal te oefenen; het ‘in rol zijn’ werkt bevrijdend want je bent even iemand anders, en niet jezelf. Â
​We starten met kennismakingsspelen en energizers. Naast oefeningen die woordenschat en zinsstructuren helpen herhalen  en automatiseren gaan we daarna ook uittesten en verkennen hoe je spreekdurf kan stimuleren. Werkvormen als ‘hot seating’, ‘mantle of expert’ en ‘tableaux vivants’ verkleinen de drempel om zelf aan het woord te komen. Wij oefenen het in deze sessie allemaal in. Â
klasleerkrachten
Blijf je graag op de hoogte van ons professionaliserings- en nascholingsaanbod? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.
Niomi Kelly
Docente lerarenopleiding Thomas More