Ga naar de hoofdinhoud
Levenslang Leren

Focus op wiskunde - online

Onze 6de studienamiddag ‚ÄėFocus op wiskunde‚Äô voor leraren wiskunde van de 1ste en 2de graad secundair onderwijs in samenwerking met de pedagogische begeleidingsdiensten van Katholiek Onderwijs Vlaanderen en van het GO! We verwelkomen ook twee vakcollega‚Äôs uit Nederland.

Datum

-

Prijs

‚ā¨ 50.00

Inschrijven
Georganiseerd door Vormingscentrum Onderwijs
Thema

Aanbod secundair onderwijs

Online of on campus?

Hieronder vind je het online programma. Deze studiedag kan je ook bijwonen op onze campus in Vorselaar. Voor meer informatie voor de on campus studiedag kan je op de link hieronder klikken. 

Focus op wiskunde on campus?

Keuzemogelijkheden

Sessie 1 -¬† 13.30 ‚Äď 15u. :

1. Ontdek de onzichtbare kracht achter jouw favoriete smartphone apps.

Achter het schijnbaar alledaagse gebruik van apps schuilt een verrassend verhaal. In deze lezing nemen we je mee op een ontdekkingsreis naar de motor van je favoriete apps, van Google Maps over social media tot Payconiq. Kom zo alles te weten over de verborgen kracht van wiskunde in je digitale metgezel.

door Prof. dr.  Ann Dooms, Wetenschappen en Bio-ingenieurswetenschappen aan de VU-Brussel 

(sessie online ) 

2. Wiskunde onderwijzen door probleemoplossen  (via livestream)

Deze workshop gaat over Wiskunde onderwijzen door probleemoplossen ofwel Teaching through Problemsolving (TTP). Ik maakte kennis met de TTP-didactiek tijdens een werkbezoek aan Japan in 2016 en was onder de indruk van de manier waarop wiskunde werd onderwezen vanuit probleemoplossende activiteiten. Op internationale testen zoals TIMSS en PISA scoort Japan goed. Dit wordt mede toegeschreven aan het toepassen van de TTP-didactiek.

TTP kenmerkt zich door het centraal stellen van een reken- of wiskundig probleem in de les en kan gebruikt worden op alle niveaus van het secundair onderwijs.

De TTP aanpak biedt daarbij een toegepaste didactiek met vier lesfasen, te weten het: 1) presenteren van het probleem, 2) zelfstandig oplossen van het probleem door leerlingen, 3) bespreken van oplossingen, oplossingswijzen en redeneringen van leerlingen, en 4) samenvatten. De TTP-didactiek is gericht op zowel vakinhoudelijke doelen als op probleemoplossingsvaardigheden.

In de workshop bespreek ik een aantal voorbeelden van TTP-lessen voor leerlingen van 12 - 15 jaar en zal daarbij handvatten geven voor het ontwerpen en geven van een TTP les. Ook ontvang je materialen voor andere TTP-lessen en informatie over hoe je als vakwerkgroep samen kan werken aan het ontwikkelen en uitvoeren van TTP-lessen.   

door Gerrit Roorda, vakdidacticus wiskunde, Rijksuniversiteit Groningen. Sinds 2018 in Nederland bezig om in samenwerking met scholen deze didactiek in wiskundelessen te implementeren. In een project met twee wiskunde vakwerkgroepen zijn enkele TTP-lessen ontwikkeld.

Sessie 2 - 15.30 - 17u.:

3.  Hoe Barton (bij ons bekend via Wijze Lessen) vindt dat je wiskunde zou moeten onderwijzen  (via livestream)

In 2018 publiceerde de Engelse wiskundeleraar Craig Barton een boek over wiskundeonderwijs. Hierin combineerde hij een scherpe kritiek op veel courante praktijken met zeer concrete suggesties over hoe wiskundeleraren zouden moeten lesgeven. In Nederlandse kringen van leraren en didactici gaf het boek nogal wat ophef, met name toen er ook een Nederlandse vertaling beschikbaar kwam onder de titel Volgens Barton. In deze werkwinkel zullen we kennis maken met de idee√ęn van Barton, maar zeker ook de discussies over het boek oppakken en met elkaar voortzetten. We zullen bijvoorbeeld zien dat er wetenschappelijke argumenten zijn om als docent voor het bord maar beter je mond te houden; en om vooral alles voor te doen en leerlingen niks zelf te laten ontdekken. Maar daar staat dan tegenover dat ‚Äėde wetenschap‚Äô misschien toch niet altijd zulke eenduidige inzichten kan geven. De werkwinkel is relevant voor alle richtingen en niveaus waar wiskunde wordt gegeven.

door Theo Van den Bogaert lerarenopleider wiskunde hogeschool Utrecht

4.  Effectieve didactiek: Hoe breng je differentiatie, taalondersteuning en zelfregulatie binnen in jouw wiskundelessen?   (via livestream)

Vertrekkende vanuit de doelen van de eerste graad bekijken we in deze sessie hoe we leerlingen de best mogelijke begeleiding kunnen geven. We bekijken hoe binnenklasdifferentiatie kan ingezet worden om de doelen met elke leerling te bereiken. Verder gaan we dieper in op zelfregulerend leren. Daarbij leggen we vooral de nadruk op de competenties die hierbij getraind kunnen/moeten worden en hoe we dit binnen onze wiskundelessen kunnen aanpakken.

Zijdelings kan ook taalontwikkelend lesgeven aan bod komen.

door Mark Verbelen, pedagogisch adviseur wiskunde, GO!

5. Rekenvaardigheden aanscherpen met GeoGebra: Graspable Math, een nieuwe solver en knap didactisch materiaal.

Graspable Math is een toepassing waarmee je je rekenvaardigheden kunt aanscherpen in het toepassen van de volgorde van bewerkingen, distributiviteit, rekenen met breuken, machten en wortels en het oplossen van vergelijkingen.

Je verkent de nieuwe mathsolver van GeoGebra. Naast een uitwerking of oplossing kan je ook gedetailleerd inzoomen op tussenstappen, wat je helpt om gelijkaardige problemen op te lossen. We schetsen ook de verdere uitbouw van deze solver.

Je verkent het vrij beschikbare, vertaalde materiaal van enkele internationale projecten die de didactische waarde van applets en werkbladen naar een nieuw niveau tilden.

Tenslotte verken je de nieuwe invoermogelijkheid om een periode te defini√ęren in decimale getallen.

door Chris Cambré,  gewezen leraar wiskunde;  onderhoudt de website wiskunde-interactief.be,  vertaler van GeoGebra, auteur van GeoGebra-applets

Graspable Math, een nieuwe solver en knap didactisch materiaal.

(sessie online)

door Chris Cambré,

Deze studiedag op de campus in Vorselaar volgen?