7. Hoe Barton (bij ons bekend via Wijze Lessen) vindt dat je wiskunde zou moeten onderwijzen
In 2018 publiceerde de Engelse wiskundeleraar Craig Barton een boek over wiskundeonderwijs. Hierin combineerde hij een scherpe kritiek op veel courante praktijken met zeer concrete suggesties over hoe wiskundeleraren zouden moeten lesgeven. In Nederlandse kringen van leraren en didactici gaf het boek nogal wat ophef, met name toen er ook een Nederlandse vertaling beschikbaar kwam onder de titel Volgens Barton. In deze werkwinkel zullen we kennis maken met de ideeën van Barton, maar zeker ook de discussies over het boek oppakken en met elkaar voortzetten. We zullen bijvoorbeeld zien dat er wetenschappelijke argumenten zijn om als docent voor het bord maar beter je mond te houden; en om vooral alles voor te doen en leerlingen niks zelf te laten ontdekken. Maar daar staat dan tegenover dat ‘de wetenschap’ misschien toch niet altijd zulke eenduidige inzichten kan geven. De werkwinkel is relevant voor alle richtingen en niveaus waar wiskunde wordt gegeven.
door Theo Van den Bogaert lerarenopleider wiskunde hogeschool Utrecht
8. Leibniz, Turing, Wiles of Nightingale als rolmodel?
Naar meer geschiedenis en wiskundecultuur in onze wiskundelessen
Wiskunde is meer dan alleen getallen, formules, redeneringen en bewijzen. Het is een levendig cultuurproduct vol verhalen, ontdekkingen, successen en mislukkingen, met veel maatschappelijke impact, diep geworteld in de menselijke cultuur.
Helaas tonen we dit aspect niet vaak in onze lessen. Wellicht omdat het ten koste gaat van de tijd die we kunnen spenderen aan de verplichte onderwerpen van het curriculum. Of misschien ook omdat we er minder mee vertrouwd zijn. Deze werkwinkel wil een aanzet en stimulans zijn om de geschiedenis van de wiskunde en de culturele aspecten van ons vak meer aan bod te laten komen. We bespreken waarom dat belangrijk is en wat je ermee in de klas en bij je leerlingen kunt bereiken. We gaan ook na hoe je dat in de praktijk kunt doen en waar je achtergrondmateriaal vindt dat je hierbij kan helpen.
Dit alles doen we aan de hand van enkele heel concrete voorbeelden die recht uit de klaspraktijk komen. Denk hierbij niet alleen aan de gekende sappige anekdotes uit het leven van wiskundigen, maar o.a. ook aan inhoudelijke contexten uit de geschiedenis van de kansrekening en de beschrjivende statistiek en meer conceptuele voorbeelden zoals de ontwikkelling van de niet-euclidische meetkunde. Je krijgt hierbij lesmateriaal om direct in de klas te gebruiken.
door Els Vanlommel, leerkracht wiskunde Heilig Hart van Maria Berlaar
9. Verkiezingen, kiessystemen & zetelverdelingen: De wiskundige motor achter de democratie
2024 is hét verkiezingsjaar bij uitstek: op 9 juni trekken we naar de stembus voor de parlementen, op 14 oktober voor de lokale verkiezingen. Maar hoe wordt onze stem omgezet in politieke macht? Hoe wordt bepaald wie op welke stoel komt te zitten? En hoe komt het dat bv. Hillary Clinton verloor van Donald Trump, ondanks dat ze ruim 2,5 miljoen stemmen extra achter haar naam kon plaatsen; in Nederland zit standaard een veel bonter allegaartje van partijen in de Tweede Kamer dan in vergelijkbare assemblees in de buurlanden en in België hebben Franstaligen veel minder stemmen nodig voor een zetel in het federaal parlement dan Vlamingen?
Verklaringen voor al deze fenomenen: pure wiskunde. Elk kiessysteem is een prachtig staaltje wiskunde die hoe dan ook vol paradoxen zit en daardoor de uitslag op een bepaalde manier zal vertekenen. Uit Arrow’s stelling der onmogelijkheid weten we bijvoorbeeld dat het nooit helemaal zal lukken om de verkiezingsuitslag perfect te laten weerspiegelen in zitjes in het parlement. In deze sessie houden we onze eigen verkiezingen. Met de kiesuitslag gaan we interactief aan de slag en testen we verschillende veelgebruikte zetelverdelingssystemen uit. Er zit ook een Belgisch kantje aan dit verhaal: ’s werelds meest gebruikte kiessysteem, de methode D’Hondt, is door een Gentenaar uitgevonden. Uit de bijhorende wiskundige algoritmes destilleren we inzichtelijk de eigenschappen van elk verdelingssysteem.
Na deze sessie zal geen enkele verkiezing meer hetzelfde zijn en zet je spontaan je wiskundige bril op bij kiesuitslagen. Daarnaast heb je concreet materiaal om een les wiskunde aan de verkiezingen te wijden.
door Filip Moons, universitair docent Wiskundedidactiek | Universiteit Utrecht | Freudenthal Instituut
10. Effectieve didactiek: Hoe breng je differentiatie, taalondersteuning en zelfregulatie binnen in jouw wiskundelessen?
Vertrekkende vanuit de doelen van de eerste graad bekijken we in deze sessie hoe we leerlingen de best mogelijke begeleiding kunnen geven. We bekijken hoe binnenklasdifferentiatie kan ingezet worden om de doelen met elke leerling te bereiken. Verder gaan we dieper in op zelfregulerend leren. Daarbij leggen we vooral de nadruk op de competenties die hierbij getraind kunnen/moeten worden en hoe we dit binnen onze wiskundelessen kunnen aanpakken.
Zijdelings kan ook taalontwikkelend lesgeven aan bod komen.
door Mark Verbelen, pedagogisch adviseur wiskunde, GO!
11. Rekenvaardigheden aanscherpen met GeoGebra:
Graspable Math, een nieuwe solver en knap didactisch materiaal.
(sessie online – mogelijkheid om te volgen op de campus)
Graspable Math is een toepassing waarmee je je rekenvaardigheden kunt aanscherpen in het toepassen van de volgorde van bewerkingen, distributiviteit, rekenen met breuken, machten en wortels en het oplossen van vergelijkingen.
Je verkent de nieuwe mathsolver van GeoGebra. Naast een uitwerking of oplossing kan je ook gedetailleerd inzoomen op tussenstappen, wat je helpt om gelijkaardige problemen op te lossen. We schetsen ook de verdere uitbouw van deze solver.
Je verkent het vrij beschikbare, vertaalde materiaal van enkele internationale projecten die de didactische waarde van applets en werkbladen naar een nieuw niveau tilden.
Tenslotte verken je de nieuwe invoermogelijkheid om een periode te definiëren in decimale getallen.
door Chris Cambré, gewezen leraar wiskunde; onderhoudt de website wiskunde-interactief.be, vertaler van GeoGebra, auteur van GeoGebra-applets
12. Wiskundelessen met effect in de praktijk!
In deze vervolgsessie op ‘Wiskundelessen met effect, een interactief model’ wordt het geleerde toegepast op een nieuwe of een bestaande les.
In welke mate worden de onderdelen van het interactieve model ‘Lessen met effect’ reeds toegepast in je lessen en hoe en waarom kunnen we de didactiek van deze lessen effectiever maken?
Deelnemers werken individueel of in duo’s aan hun eigen lesontwerp en testen hun aanpassingen verder uit in de eigen klaspraktijk. We delen de bevindingen met elkaar.
Deelname aan deze sessie kan enkel in combinatie met de sessie in ronde 1: ‘Wiskundelessen met effect, een interactief model.’
Deelnemers brengen enkele eigen lesontwerpen mee.
door Nico Brebels, pedagogisch begeleider Katholiek onderwijs Vlaanderen