Overslaan en naar de inhoud gaan

​​Omgaan met diversiteit en inclusie haalbaar maken: de praktijk

Datum

-

Prijs

€ 250.00

inclusief broodjeslunch
Locatie

Op locatie

Mechelen (campus Kruidtuin)

Inschrijven
Georganiseerd door Vormingscentrum Onderwijs
Thema’s

Aanbod kleuteronderwijs

Aanbod lager onderwijs

Pedagogisch en didactisch handelen

Inclusief onderwijs

Zorg en begeleiding

Inhoud

​​I​​nclusief onderwijs: een mooie gedachte, maar niet altijd even simpel in de praktijk. Je leerlingen hebben uiteenlopende labeltjes (ADD, ADHD, ASS, allerlei dys- en hyper-, …), verschillende achtergronden, thuissituaties, IQ’s, talenten, ... Jij wordt verwacht daar als leerkracht of zorgcoördinator allemaal rekening mee te houden (slik). Ook diep vanbinnen wil jij zo goed mogelijk doen voor elk van hen. Alleen heb je maar 2 handen, 24 uur in een dag en een eindige energietank…

​In dit diepgaande traject bestuderen we kleuter- en lager onderwijs in superdiverse context vanuit twee grote invalshoeken. Enerzijds bekijken we hoe we zo goed mogelijk onderwijs kunnen aanbieden voor elk van onze leerlingen, hoe divers ook, zonder daar zelf aan onderdoor te gaan. Anderzijds bestuderen we hoe we zo inclusief mogelijk kunnen lesgeven over allerlei onderwerpen, zodat alle leerlingen zich gezien, gehoord en aangesproken voelen.

​Verwacht je niet aan theoretische uiteenzettingen, wel aan twee dagen vol strategieën, ideeën en verhalen uit de praktijk om onderwijs zo inclusief mogelijk én haalbaar te maken. Daarbij hebben we niet enkel oog voor de ‘bijzondere’ leerlingen, maar evengoed voor de ‘gemiddelde’, soms wat onzichtbare leerlingen. Er is ruimte om diep in te gaan op jouw specifieke uitdagingen, als je dat wenst.

​Dit traject wordt begeleid door Steffie De Baerdemaeker. Zij draaide voorlopig zelf 12 jaar mee als leerkracht en beleidsmedewerker in het onderwijs, vooral in Brussel. Haar verdere opleidingen op vlak van coaching, (veranderings)management, Deep Democracy en inclusie vertaalt ze op geheel eigen wijze naar het onderwijs. Ze begeleidde intussen meer dan 200 school- en andere onderwijsteams naar meer werkgeluk en inclusie. ​​ 

Doelgroep

Onderwijsniveau | kleuteronderwijs, lager onderwijs

Doelgroep | klasleerkrachten, zorgleerkrachten, zorgcoördinatoren, directies, beleidsondersteuners, OKAN-leerkrachten, kinderverzorgers

Prijsopmerkingen

inclusief broodjeslunch

Spreker

Steffie De Baerdemaeker

  • Omgaan met diversiteit en inclusie haalbaar maken: de praktijk - sessie 1
  • 17 okt 2024
  • 09:00 - 15:30
  • ​​Omgaan met diversiteit en inclusie haalbaar maken: de praktijk - sessie 2
  • 18 mrt 2025
  • 09:00 - 15:30
  ​​Inclusief onderwijs: een mooie gedachte, maar niet altijd even simpel in de praktijk. Je leerlingen hebben uiteenlopende labeltjes (ADD, ADHD, ASS, allerlei dys- en hyper-, …), verschillende achtergronden, overtuigingen, thuissituaties, IQ’s, talenten, ... Jij wordt verwacht daar als leerkracht allemaal rekening mee te houden (slik). Ook diep vanbinnen wil jij zo goed mogelijk doen voor elk van hen. Alleen is dat in de praktijk vaak niet makkelijk… ​​In dit diepgaande traject bestuderen we lesgeven in de eerste graad van het secundair onderwijs in superdiverse context vanuit twee grote invalshoeken. Enerzijds bekijken we hoe we zo goed mogelijk onderwijs kunnen aanbieden voor elk van onze leerlingen, hoe divers ook, zonder daar zelf aan onderdoor te gaan. Anderzijds bestuderen we hoe we zo inclusief mogelijk kunnen lesgeven en in gesprek gaan over allerlei onderwerpen, zodat alle leerlingen zich gezien, gehoord en aangesproken voelen en hun blik op de wereld verruimt. ​Verwacht je niet aan theoretische uiteenzettingen, wel aan twee dagen vol strategieën, ideeën en verhalen uit de praktijk om onderwijs zo inclusief mogelijk én haalbaar te maken. ​​Dit traject wordt begeleid door Steffie De Baerdemaeker. Zij draaide zelf 12 jaar mee als leerkracht en beleidsmedewerker in het onderwijs, vooral in Brussel. Haar verdere opleidingen op vlak van coaching, (veranderings)management, Deep Democracy en inclusie vertaalt ze op geheel eigen wijze naar het onderwijs. Ze begeleidde intussen meer dan 200 school- en andere onderwijsteams naar meer werkgeluk en inclusie. ​​  Na deze nascholing... ken je praktische strategieën om inclusiever én voor jezelf haalbaar les te geven.​ ken je aantal manieren om ‘gevoelige’ maatschappelijke thema’s in de klas te brengen of te bespreken, op een inclusieve en voor iedereen veilige manier.  ​ kijk je op een inclusievere manier naar de leerlingen waarmee je werkt.​