Ga naar de hoofdinhoud
Werken na hersenletsel

Vroeg aandacht besteden aan werk

zorgactor

Afhankelijk van de klinische toestand van de persoon met NAH besteed je ook in de acute fase al aandacht aan (terugkeer naar) werk en de werkgerichte hulpvragen van de persoon en de naasten.

Onderzoek (e.g. Watter et al., 2021; Dol et al., 2021) toont aan dat de sleutelkenmerken van ideale, vroege arbeidsgerichte revalidatie na NAH zijn

  • meer informeren: je informeert de persoon grondig over betrokken actoren, (de gevolgen van) het NAH, ondersteunende diensten (zoals GTB), processen (zoals AGR) en over terugkeer naar werk.
  • AGR-dienstverlening: arbeidsgerichte revalidatie (AGR) loopt van de postacute fase tot en met de langetermijnfase. Iemand kan vroeg en intensief starten met AGR, terwijl iemand anders op een later tijdstip kan instappen. AGR is op maat, ondersteunend en aangepast aan de context.
  • vroeg betrekken van ervaringsdeskundigen of peer mentoren: dit zijn personen die ook een NAH hebben en ofwel het werk al hervatte ofwel samen met de persoon revalideren. Zij kunnen vorming, ondersteuning en inspiratie geven aan de persoon.
  • ondersteunen op de werkvloer: als zorgactor ondersteun je de persoon om samen te kijken hoe haalbaar de taakinhoud, werkcontext en mogelijke aanpassingen zijn.
  • actieve betrokkenheid van de werkomgeving: als zorgactor ondersteun je de persoon om vroeg in het hersteltraject contact op te nemen met de werkomgeving en dit contact warm te houden.

Meerwaarde

Door werk vroeg bespreekbaar te maken, verkleint de kans op een langdurige werkuitval. Vroeg aandacht besteden aan werk start bij intake door de arts-specialist (zoals de neuroloog of revalidatiearts), de re-integratie-coach of de sociaal werker. Afhankelijk van de zorginstelling neemt een andere teamlid deze taak op.

Om het behandeldoel te concretiseren, inventariseert het behandelteam

  • wat (de impact van) het NAH is.
  • welke rollen de persoon vervult.
  • hoeveel belang de persoon hecht aan werk.
  • hoeveel vertrouwen de persoon heeft om (terug) te werken.
  • welke werkstatus de persoon met NAH had voor het NAH.
  • welk werk de persoon deed.
  • of er sprake is/zal zijn van een werkgerichte hulpvraag.

Vroeg aandacht besteden aan werk in het bijzonder en participatie in het algemeen houdt in dat jij, als behandelteam, dit bij intake exploreert op maat van de persoon en aansluitend bij de gevolgen van het NAH. In een latere fase kan de revalidatiearts een meer gedetailleerde arbeidsgerichte intake inplannen. Ook bij specifieke doorverwijzing voor een arbeidsgericht revalidatieprogramma is een arbeidsgerichte intake essentieel.

Tweeledig doel

  • jij, als zorgactor, informeert de persoon over (de gevolgen van) het NAH.
    • Je biedt de persoon perspectief dat werk deel kan uitmaken van het hersteltraject.
    • Zo kan de persoon een geĆÆnformeerde keuze maken: wil die terugkeren naar werk, arbeidsgericht revalideren, klassiek revalideren of een andere weg kiezen?
    • āš ļøLet op: doseer de hoeveelheid informatie die je aan de persoon geeft, zodat je die niet overlaadt.
  • jij, als zorgactor, verzamelt informatie over de persoon.
    • Zo krijg je een totaalbeeld van hoe de persoon participeert in de maatschappij.
    • Je identificeert vroeg relevante actoren en empowert de persoon om contact met hen op te nemen.
    • je maakt een eerste inschatting van de werkstatus, betekenis van werk en werkgerichte ondersteuningsnood.

Intakeformulier

Het intakeformulier voor de re-integratiecoach kan ondersteunen bij het (verder) exploreren van de werkgerichte hulpvraag van de persoon met NAH en kan je inzetten voorafgaand aan het al of niet opstarten van een AGR-traject. Op het formulier staan belangrijke zaken die de re-integratiecoach bevraagt bij een arbeidsgerichte intake.

  • Zo krijg je een beeld van de werksituatie, het (te verwachten) functioneren op de werkvloer en beĆÆnvloedende factoren hierbij (aandacht voor externe en persoonlijke factoren naast functies, anatomische eigenschappen, activiteiten en participatie).
  • Dit intakeformulier kan je hanteren als gesprekshandleiding of om de bevindingen tijdens het gesprek terug te koppelen aan het behandelteam. Zo krijgt het team een eerste beeld van de werksituatie en de doelen die de persoon met NAH voorop stelt op vlak van functies, activiteiten en participatie.
  • āš ļøLet op:
    • niet elk item op het intakeformulier moet je letterlijk bevragen. Sommige items, zoals copingstijl, kan je afleiden uit het gesprek. Je start altijd vanuit de (werkgerichte) hulpvraag van de persoon met NAH en de doelstellingen. Dit kan het verloop van het intakegesprek sterk bepalen.
    • De intake vindt bij voorkeur plaats in een rustige omgeving. Zo leid je de persoon niet af.Ā Van personen die al een algemeen revalidatieprogramma doorliepen of dit aan het doorlopen zijn, is al heel wat informatie beschikbaar. Gebruik deze informatie uit het elektronisch patiĆ«ntendossier en toets bij de persoon met NAH af of deze informatie nog correct is.

šŸ§°Handige materialen:

  • Intakeformulier voor behandelend arts Intakeformulier voor de re-integratiecoach/therapeut
  • Wil je graag deze intakeformulieren of ben je op zoek naar een informatiepakket over 'vroeg aandacht besteden aan werk'? Neem dan contact op met dorien.vandenborre@thomasmore.be

šŸ‘‰KlikĀ op een van onderstaande vragen en we informeren je graag verder.

Algemeen

Specifiek voor personen met een NAH

dots