ExCEL evalueerde de eerste grootscheepse organisatie en uitvoering van Vlaamse Zomerscholen. De Vlaamse Regering lanceerde voor de zomervakantie een oproep tot organisatie van zomerscholen naar scholen, lokale besturen en andere initiatiefnemers. In de zomerschool werd gedurende minstens 10 dagen in juli of augustus een leertraject op maat gekoppeld aan sport, spel en cultuur, in navolging van succesvolle buitenlandse initiatieven. Het was een eerste antwoord van de overheid om de potentieel negatieve gevolgen van de COVID-19-crisis te tackelen.
Ons expertisecentrum kreeg de opdracht om de variatie binnen het aanbod van de Vlaamse Zomerscholen in beeld te brengen, hun kwaliteit te beschrijven en ze te koppelen het aan de zogenaamde best-practices uit landen waar zomerscholen al een lange traditie kennen. De resultaten zijn gebundeld in dit onderzoeksrapport.
De 138 Vlaamse zomerscholen van minister van Vorming en Onderwijs Ben Weyts bereikten meer dan 7.500, vaak kansarme en anderstalige leerlingen, en waren āin diverse opzichtenā een succes. Dat blijkt uit het lijvige evaluatierapport dat onderzoekers van Thomas More opstelden. Leerlingen en ouders, coƶrdinatoren en medewerkers toonden zich overwegend tevreden over de organisatie en de resultaten.
De onderzoekers pleiten ervoor om te blijven investeren in Vlaamse zomerscholen, maar mƩt de nodige verbeteringen: meer voorbereidingstijd, een aangepaste subsidiƫring, meer focus op remediƫring van leerachterstand, meer inspanningen om kwaliteitsvolle medewerkers aan te trekken en een duidelijk kader voor hun statuut en verloning. Ze pleiten ook voor een faciliterende rol van de overheid en degelijke wetenschappelijke monitoring.
Op vraag van Vlaams minister van Onderwijs en Vorming Ben Weyts evalueerden onderzoekers van de Thomas More hogeschool, in samenwerking met de lerarenopleiding van de hogeschool, de organisatie en de werking van de 138 gesubsidieerde zomerscholen die afgelopen zomer doorgingen na een dubbele oproep van het ministerie. Deze scholen moesten ervoor zorgen dat de betrokken leerlingen beter voorbereid aan het nieuwe schooljaar konden beginnen na de corona-lockdown en de (gedeeltelijke) sluiting van de fysieke scholen tussen 15 maart en eind juni, omdat er belangrijke indicaties waren van leerachterstand bij heel wat leerlingen. De maximale subsidie bedroeg 2.500 euro en de klasgrootte moest beperkt blijven tot 14 leerlingen.
De studie bestond uit een vragenlijstonderzoek bij alle deelnemende zomerscholen en een meer diepgaande casestudy bij elf daarvan. De studie peilde ook naar de ervaringen en de tevredenheid van leerlingen, ouders, medewerkers en coƶrdinatoren. Het expertisecentrum presenteerde de minister een lijvig rapport en formuleerde daarin ook een aantal beleidsaanbevelingen.
De onderzoekers stellen de overheid voor:
De onderzoekers stellen de inrichters van zomerscholen voor: