Ga naar de hoofdinhoud

Evaluatie Vlaamse zomerscholen 2023

In de zomermaanden van 2023 werden maar liefst 218 zomerscholen voor in totaal ruim 12.000 leerlingen georganiseerd. Net als in 2020 voerde het Expertisecentrum voor Onderwijs en Leren in opdracht van de Vlaamse Overheid een grootschalig onderzoek uit om het zomerscholenaanbod in Vlaanderen in 2023 in kaart brengen. Wat waren de kenmerken, hefbomen en drempels voor zomerscholen? 

Datum

Van tot

Onderzoeksrapport  

De resultaten van dit onderzoek worden gebundeld in het onderstaande onderzoeksrapport. 

‘Weg met de groeipijnen? De Vlaamse zomerscholen anno 2023’

Dit rapport omvat een beschrijving van het zomerscholenaanbod en maakt een vergelijking met het aanbod dat in de eerste editie in 2020 plaatsvond. Daarnaast wordt de relatie en samenwerking tussen de zomerscholen en de ankerscholen (de reguliere school waaruit zomerschoolleerlingen afkomstig zijn) beschreven en de financiële werking van de zomerscholen onderzocht.  

Het onderzoek concludeert dat de zomerscholen, met een bereik van ruim 12.000 leerlingen, zich in Vlaanderen hebben verankerd. Heel wat zomerscholen organiseren intussen al meerdere jaren een zomerschool en worden hierbij omringd door een sterk netwerk. Ook de ankerschool neemt in dit netwerk een voorname plaats. Zij blijken een belangrijke spil in het toeleiden van de juiste leerlingen naar de zomerscholen.  

Het rapport sluit af met een aantal aanbevelingen voor zowel beleidsmakers als voor initiatiefnemers en organisatoren van zomerscholen. 

Onderzoeksdoelen 

In deze onderzoeksopdracht stonden drie doelen centraal.  

In een eerste deel maakten we een gedetailleerde beschrijving van het gerealiseerde zomerscholenaanbod in Vlaanderen. Welke zomerscholen werden georganiseerd? Welke doelen streefden zij na? Hoe verliep hun praktische en inhoudelijke organisatie? En (hoe) bereikten zij hun doelpubliek? 

In een tweede deel van het onderzoek namen we de samenwerking tussen zomerscholen en ankerscholen onder de loep. Onder ankerscholen verstaan we de ‘reguliere’ scholen waar zomerschoolleerlingen tijdens het schooljaar schoollopen. We zochten onder meer uit op welke manier de informatie-uitwisseling concreet wordt georganiseerd en in welke mate ankerscholen het zomerschoolaanbod inbedden in hun leerlingbegeleiding. 

Een laatste deel van het onderzoek richtte zich op de financiële werking van de zomerscholen. Daarbij zijn we nagegaan welke kosten zomerscholen maken en in hoeverre deze kosten gedekt worden door de subsidies van de Vlaamse overheid.  

Het onderzoeksproject liep van 1 juni 2023 tot en met 31 maart 2024. 
Collega  Pieter Verachtert (Hoofd Onderzoek Expertisecentrum Onderwijs en Leren) was promotor-coördinator van het onderzoeksproject. De dagelijkse leiding van het onderzoek was in handen van  Kim Bellens (senior onderzoeker). 

Gerelateerde onderzoekslijnen