Generatieve AI biedt ondernemingen en organisaties ongekende mogelijkheden om hun communicatie aan te passen aan al hun doelgroepen. Via dit onderzoeksproject willen wij doelgroepcommunicatie optimaliseren door de sterktes van generatieve AI optimaal te benutten.
Effectieve communicatie staat en valt bij de communicatie met je doelgroep op een manier die deze aanspreekt. Vaak willen bedrijven en organisaties personen met verschillende leeftijden, verschillende culturele achtergronden en uiteenlopende opleidingsniveaus, cognitieve stijlen en wereldbeelden bereiken. Daarnaast moeten zij er ook rekening mee houden dat de doelgroep ook personen met een fysieke, mentale, intellectuele of zintuiglijke beperking omvat. Vaak weten bedrijven en organisaties niet hoe ze alle delen van de doelgroep even goed kunnen bereiken. De boodschap is bijvoorbeeld te formeel voor jongeren, te complex voor laaggeletterden of niet toegankelijk voor slechtzienden.
Het aanpassen van de boodschap aan de verschillende onderdelen van de doelgroep (versioning) kost tijd en geld. Het kan ook een grote uitdaging zijn om een boodschap te schrijven voor een doelgroep waarvan de auteur geen onderdeel uitmaakt. AI-applicaties, zoals ChatGPT, bieden uitstekende mogelijkheden om aan de doelgroep aangepaste versies van een boodschap te produceren. Deze applicaties zijn verrassend goed in staat om empathische boodschappen te formuleren die aansluiten bij het wereldbeeld, de binnenwereld en de beleving van de verschillende onderdelen van de doelgroep.
Hierbij denken we in het bijzonder aan marketing- en communicatiebureaus en ondernemingen en organisaties die zich richten op specifieke doelgroepen (zoals jongeren, ouderen, kwetsbare doelgroepen, doelgroepen met een beperkte taalkennis).
Eulaly is onderzoeker bij het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Hier focust ze op de mogelijkheden om Generatieve AI-toepassingen in te zetten voor efficiëntere en effectieve doelgroepcommunicatie.
Lizzy Bleumers is gebruikersonderzoeker sinds 2008. Zo kan ze haar nieuwsgierigheid botvieren in nieuwe digitale technologie en hoe we hiermee omgaan, en inzetten voor betere digitale toepassingen in media, entertainment en educatie.
Anne Smits is onderzoeker bij het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Haar ervaring situeert zich op het domein van digitale productontwikkeling, User Experience en gebruikersonderzoek en dit zowel in een B2B als B2C context.
Janet is een ervaren communicatieonderzoeker met een passie voor overheids- en duurzaamheidscommunicatie. Zij is vooral bedreven in kwantitatieve onderzoeksmethodes. Als oud-woordvoerder en communicatieadviseur kent zij de communicatiepraktijk.
Ann Verlinden is sinds 2016 als onderzoeker verbonden aan het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Binnen de onderzoekslijn Digital Storytelling focust zij op het onderzoek naar nieuwe vertelvormen.
Mathias is onderzoeker met een achtergrond in software development. Hij is daarom ook vooral bezig met de technische achtergrond binnen de onderzoeksprojecten. Zijn interesses liggen vooral in de nieuwste technologieën zoals AI, VR en AR.