Ga naar de hoofdinhoud

Effectieve communicatie

Toegepaste AI

Project

GenAI on target

Generatieve AI (GenAI) opent de deur naar efficiƫntere en doelgerichtere communicatie. Maar hoe zet je deze technologie strategisch in om sneller in te spelen op de noden van je doelgroep? Met het onderzoeksproject GenAI on Target helpt het Expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie communicatie- en marketingprofessionals bij ondernemingen en organisaties om hun boodschap scherper af te stemmen op de doelgroep en hun workflows te optimaliseren. We onderzoeken hoe GenAI contentpersonalisatie naar een hoger niveau tilt en zo de impact van effectieve communicatie vergroot.

Datum

Van tot

Supported by

VLAIO

Bereik al jouw doelgroepen met generatieve AI

Sterke communicatie draait om een krachtige boodschap in de juiste toon voor een specifieke doelgroep. Ondernemingen en organisaties proberen vaak ƩƩn boodschap op te stellen voor uiteenlopende leeftijden, culturele achtergronden, opleidingsniveaus, cognitieve stijlen en wereldbeelden, maar wanneer je verschillende doelgroepen tegelijk aanspreekt, gaat de effectiviteit van de boodschap verloren. Bovendien verwachten doelgroepen tegenwoordig dat een boodschap inspeelt op hun specifieke noden.

De personalisatie van boodschappen kost echter tijd en geld – en dat is nu net wat communicatie- en marketingprofessionals vaak tekortkomen. Ze jongleren met duizend taken en moeten daarbovenop ook nog een boodschap schrijven voor een doelgroep waar ze soms geen deel van uitmaken. 

GenAI, zoals ChatGPT of vergelijkbare AI-tools, biedt hier een innovatieve oplossing voor. Deze technologie kan moeiteloos verschillende versies van een boodschap creĆ«ren, afgestemd op de unieke behoeften en beleving van elk segment binnen de doelgroep. Zo communiceer je inclusiever, efficiĆ«nter en met meer impact—zonder in te boeten op nuance of empathie.

 

Doel van GenAI on target

  • Effectievere communicatie: doelgroepen beter bereiken met gerichte en kwalitatieve boodschappen. 
  • EfficiĆ«ntere contentbeheer: creatieproces versnellen door snelle en geautomatiseerde aanpassingen. 
  • Impact meten: businessmodellen analyseren door middel van een ROI-berekening voor de implementatie van de GenAI-tools.

Aanpak en resultaten

  • Screening & testing: continue evaluatie van AI-tekstgeneratoren en hun geschiktheid voor doelgroepgerichte communicatie.
  • Testlabo: hands-on training waarin communicatie- en marketingprofessionals GenAI-tools testen en implementeren binnen hun organisatie.
  • Praktijktesten: testen en meten van de toepasbaarheid van GenAI op de werkvloer, met aandacht voor integratie in werkprocessen.
  • Lerend netwerk: kennisdeling en uitwisseling van praktijkervaringen met GenAI- en communicatie-experts.
  • User guide: praktische handleiding voor het inzetten van GenAI in doelgroepgerichte communicatie (toepassingskeuze, prompt-engineering, werkprocessen).

Voor wie is het interessant?

Dit onderzoeksproject is interessant voor ondernemingen en organisaties die…

  • hun doelgroepgerichte communicatie willen optimaliseren; Ć©n
  • de waarde van GenAI inzien en aan de slag willen met de nieuwste technologieĆ«n en tools. 
Onderzoeker

Eulaly Vanroelen

Eulaly is onderzoeker bij het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Hier focust ze op de mogelijkheden om Generatieve AI-toepassingen in te zetten voor efficiƫntere en effectieve doelgroepcommunicatie.

Coƶrdinator Onderzoekslijn

Lizzy Bleumers

Lizzy Bleumers is gebruikersonderzoeker sinds 2008. Zo kan ze haar nieuwsgierigheid botvieren in nieuwe digitale technologie en hoe we hiermee omgaan, en inzetten voor betere digitale toepassingen in media, entertainment en educatie.

Onderzoeker

Anne Smits

Anne Smits is onderzoeker bij het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Haar ervaring situeert zich op het domein van digitale productontwikkeling, User Experience en gebruikersonderzoek en dit zowel in een B2B als B2C context.

Coƶrdinator Onderzoekslijn

Janet Takens

Janet is een ervaren communicatieonderzoeker met een passie voor overheids- en duurzaamheidscommunicatie. Zij is vooral bedreven in kwantitatieve onderzoeksmethodes. Als oud-woordvoerder en communicatieadviseur kent zij de communicatiepraktijk.

Onderzoeker

Ann Verlinden

Ann Verlinden is sinds 2016 als onderzoeker verbonden aan het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Binnen de onderzoekslijn Digital Storytelling focust zij op het onderzoek naar nieuwe vertelvormen.

Onderzoeker

Mathias Boeren

Mathias is onderzoeker met een achtergrond in software development. Hij is daarom ook vooral bezig met de technische achtergrond binnen de onderzoeksprojecten. Zijn interesses liggen vooral in de nieuwste technologieƫn zoals AI, VR en AR.