Ga naar de hoofdinhoud

Psychologie en technologie

Wearables en monitoringssystemen

Project

Immersive Mental Health

Geestelijke gezondheid versterken met virtuele omgevingen en wearable technologie

Met het project Immersive Mental Health onderzoeken we hoe virtual reality gecombineerd met wearables kan ingezet worden om zowel cliënten, patiënten als zorgprofessionals te helpen ontspannen. 

Datum

Van tot

Supported by

VLAIO | TETRA
www.vlaio.be

Wat

Het Immersive Mental Health-project wordt uitgevoerd door onderzoekers van het expertisecentrum Zorg en Welzijn (onderzoeksgroep Mobilab & Care en de onderzoeksgroep Mens en Welzijn) met steun van het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (Tetra-programma). Tijdens het project werken we nauw samen met organisaties en bedrijven die het mentaal welbevinden van zorgvragers én hulpverleners willen verbeteren door gebruik te maken van immersieve technologieën, zoals virtual reality, en van draagbare technologieën (wearables) voor het meten van hartslag, ademhaling en andere biofeedback tijdens hun beleving.

Immersieve technologie omvat elke vorm van technologie die de realiteit uitbreidt of een nieuwe realiteit creëert, bv. virtual reality (VR), augmented reality (AR), 360° video, mixed reality (MR) en immersive room of cave VR. Deze technologieën zorgen als het ware voor een gevoel van onderdompeling (immersie) in een kunstmatige omgeving, die de werkelijke omgeving vervangt of aanpast, zodat gebruikers zich laten meeslepen door de nieuw gecreëerde omgeving. In dit project werken we met VR en 360° video die ervaren worden a.d.h.v. een VR-bril (headset).

Doel

Binnen het expertisecentrum Zorg en Welzijn beoogt onderzoeksgroep Mobilab & Care samen met de onderzoeksgroep Mens en Welzijn de zorgsector (bv. ziekenhuisgroepen, psychiatrische centra en ondernemingen actief in de geestelijke gezondheidszorg) en de ontwikkelaars en verdelers van immersieve technologie en wearables te ondersteunen in enkele belangrijke uitdagingen:

  • Kennis over het potentieel van immersieve technologie in combinatie met biofeedback bundelen, vertalen en verspreiden  naar
    • Zorginstellingen
    • Technologische ondernemingen met een zorginsteek
    • Ondernemingen die immersieve toepassingen en/of biofeedback ontwikkelen
  • Relaties versterken tussen deze partijen en hun toepassingen.
  • Onderbouwde methodieken introduceren die gebruik maken van zulke toepassingen in de zorgcontext.
  • Ontwikkeling en/of gebruik van bestaande toepassingen van VR gecombineerd met wearables om deze uit te testen in verschillende use cases voor zowel zorgprofessionals als cliĂ«nten en patiĂ«nten. 

Relevantie

Stress is een uitdaging die steeds groter wordt in onze samenleving. De zorg- en welzijnssector heeft hiermee al lang te kampen en de coronapandemie maakte dit probleem alleen maar groter. Ook de Hoge Gezondheidsraad riep recent op om meer in te zetten op onderzoek binnen de geestelijke gezondheidszorg. De combinatie van immersieve technologieën én wearables kan het bestaande zorgaanbod verrijken. Toch is er momenteel onvoldoende kennis bij ondernemingen en zorginstellingen over het combineren van beide technologieën en daar zal dit onderzoek samen met die bedrijven verandering in brengen.

Hoe zou zo'n toepassing er kunnen uitzien in de praktijk?

Alex belandt onverwachts in het ziekenhuis en moet er langere tijd verblijven. Dat verblijf begint na verloop van tijd door te wegen en er wordt Alex een relaxatieprogramma in virtual reality (VR) voorgesteld. Alex ziet daardoor een virtuele wereld die reageert op de ademhaling en kan zo even weg zijn uit het ziekenhuis. Dat brengt rust en geeft weer moed om door te zetten. Bovendien zet dit ziekenhuis het VR-relaxatieprogramma ook in bij de medewerkers. Het is goed voor hun welzijn want ze kunnen even aan de werkdruk ontsnappen. Eens thuis kan Alex nog steeds rekenen op het relaxatieprogramma, ditmaal een  laagdrempelige versie met een eenvoudige headset en de eigen smartphone. Zo kan Alex op moeilijke momenten even wegduiken in die andere wereld.

Onze rol

Onderzoeksgroep Mobilab & Care coördineert het project en heeft specifiek aandacht voor het technologische luik. De onderzoekers brengen volgende expertise en kennis in:

  • Integratie van de hard- en software die nodig is voor het realiseren van de biofeedback, inclusief signaalverwerking en algoritmeontwikkeling
  • Gebruik van wearables en sensoren
  • Opzetten en uitvoeren van gebruikerstesten, van studiedesign tot rapportage
  • Opzetten en uitvoeren van workshops, opleidingen en lezingen over technologie voor slimmere zorg en inclusie van mensen met een beperking

Als partner binnen Thomas More brengen onderzoekers van de onderzoeksgroep Mens en Welzijn volgende expertise en kennis in:

  • Implementatie van digitale toepassingen voor de (geestelijke) gezondheidszorg, in dit geval specifiek virtual reality en 360° video
  • Ethische procedures 
  • Opzetten en uitvoeren van gebruikerstesten, van studie design tot rapportage
  • Opzetten en uitvoeren van workshops, opleidingen en lezingen over digital mental health

De onderzoekers kunnen hierbij rekenen op de input van een TETRA-begeleidingsgroep, die bestaat uit een mix van zorgorganisaties en technologische bedrijven.

Onderzoekers

Onderzoeker

Bert Bonroy

Gefascineerd hoe technologie de zorg van vandaag Ă©n morgen kan ondersteunen.

Onderzoeker

Glen Debard

Onderzoeker geëngageerd in het introduceren van technologie in de (mentale) zorg voor jong en oud.

Onderzoeker

Sylvie Bernaerts

Sylvie Bernaerts (PhD) is onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn, onderzoekslijn Psychologie en technologie. Haar expertisedomeinen zijn immersieve technologie in de (geestelijke) gezondheidszorg en ethische commissieaanvragen.

Onderzoeker

Marlon van Loo

Marlon van Loo is sinds september 2022 onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn. 

Onderzoeker

Romy Sels

Gespecialiseerd in het inzetten van technologie om het revalidatieproces te optimaliseren.