Ga naar de hoofdinhoud

Om voldoende voeling te houden met het werkveld trekken we steeds meer vakexperten aan voor deeltijdse opdrachten. Dit verandert de samenstelling van onze opleidingsteams. ‘Kernteams’ van docenten met een vaak voltijdse onderwijsopdracht en die pedagogisch geschoold zijn, worden kleiner. Het aantal docenten met kleinere opdrachten, met een been in het werkveld en zonder voorafgaandelijke pedagogische vorming, neemt toe. Met het traject ‘didactische bekwaamheid’ komen we daaraan tegemoet. Docenten krijgen er gedurende twee academiejaren de basics mee om in hun eigen opleidingsonderdelen het beleid rond OPO-(her)ontwerp, toetsing en Canvasgebruik te kunnen toepassen. We stellen vast dat wie deelneemt, daarna ook een belangrijke ‘go-to’ wordt in de eigen opleiding voor andere collega’s die hun onderwijs willen versterken of hun didactische skills willen opfrissen.

Daarnaast versterken we ook het onderwijskundig leiderschap van onze teams. In educational leadership labs brengen we opleidingsmanagers, opleidingscoördinatoren, leerlijncoördinatoren, lokale onderwijsondersteuners en andere medewerkers die teams aansturen bij elkaar om zich te verdiepen in ons onderwijsbeleid. De labs zijn ook ideaal om collega’s te ontmoeten, te netwerken en te leren van elkaar.