Ga naar de hoofdinhoud

De opleiding aan zet

We leggen de verantwoordelijkheid voor ons onderwijs, de kwaliteit en de resultaten ervan bij de units en de opleidingen. Dat ligt in lijn van ons decentrale beleidsmodel We verwachten dat elke opleiding:
  • een duidelijke opleidingsspecifieke visie heeft.

  • de studenten en het werkveld een toekomstgericht en actueel curriculum geeft.

  • een uitdagende fysieke en digitale leeromgeving voor de studenten creĂ«ert.

  • altijd het noodzakelijke eindniveau voor ogen houdt, voor op de arbeidsmarkt Ă©n voor in de samenleving.

  • de leerprocessen van studenten in al hun verscheidenheid begeleidt en ondersteunt.

  • altijd de kwaliteit van de opleiding monitort en initiatieven voor onderwijsverbetering neemt.

  • samenwerkingen met andere opleidingen opzoekt en benut.

Kaders geven richting en houvast

Onze hogeschool hanteert heldere beleidskaders. We ontwikkelen ze met onze opleidingen, de studenten en het werkveld. De kaders gaan verder dan pure theorie en worden onderbouwd door informatie uit ons eigen dashboard. We beschouwen ze als een houvast. Nooit sturend, wel zelfregulerend. Bovendien zijn ze voortdurend in beweging, omdat ons onderwijsbeleid ook continu in ontwikkeling is.

De dienst Onderwijs als vliegwiel en draaischijf

Onze dienst Onderwijs maakt deel uit van de bol Innovatie & Internationalisering, daar waar onderwijs, onderzoek, internationalisering, ondernemerschap en levenslang leren elkaar vinden en versterken. 

De dienst werkt op zeven domeinen:

  1. Onderwijsontwikkeling: hogeschoolbrede kaders en de bijhorende ondersteuning uitwerken
  2. Onderwijstechnologie: de digitale leeromgeving beheren en uitbouwen
  3. Onderwijsprofessionalisering: vraag- en aanbodgestuurde vorming voorzien
  4. Onderwijskwaliteit: kwaliteitskaders en -processen ontwikkelen en opvolgen
  5. Onderwijsprojecten: innovatieve concepten proefdraaien in pilots en proeftuinen
  6. Beleidsadvies- en voorbereiding: proactief interne en externe onderwijskundige en technologiekansen en valkuilen signaleren
  7. Netwerken: intern synergie zoeken en stimuleren, extern expertise tanken en delen.

Verbinding, dialoog en co-creatie

Dankzij een ankerwerking voelen de medewerkers van de dienst goed aan wat er leeft in de organisatie en kunnen zij begeleiden en helpen op maat van de specifieke noden. Onderwijsondersteuners in de opleidingen vinden elkaar in een lerend netwerk, medewerkers ontmoeten elkaar bijvoorbeeld tijdens lunch & learn-sessies, of nemen hun lespraktijk samen met anderen onder de loep tijdens lesson studies.

Wisselwerking tussen onderwijs- en kwaliteitsbeleid

  • Het onderwijsbeleid schept de noodzakelijke randvoorwaarden die kwaliteitsvol onderwijs – en dus de duurzame inzetbaarheid van onze afgestudeerden – mogelijk maken. Zo bouwen we aan  een kwaliteitscultuur die opleidingen uitdaagt om hun onderwijs voortdurend in vraag te stellen en bij te sturen. En voorzien we kaders en instrumenten die opleidingen richting geven en responsabiliseren.

Onze kwaliteitszorg voedt ons onderwijs

  • De pijnpunten of noden die naar boven komen in kwaliteitsbeoordelingen nemen we mee in het onderwijsbeleid, bv. de nood aan een gemeenschappelijk kader rond zelfsturend leren of het belang van toetskwaliteit om het eindniveau te meten. 

Onderwijs en kwaliteit in dezelfde dienst

  • Onderwijsmedewerkers ondersteunen onze opleidingen bij hun kwaliteitsontwikkeling.
  • Kwaliteitsmedewerkers monitoren de kwaliteitsprocessen als onderdeel van de opleidingsbeoordeling in eigen regie.