Wil je meer weten over de opleiding, kijk dan zeker naar de programmagids.
Opleidingsjaar 1
Het eerste opleidingsjaar is een inleidend en meer algemeen gedeelte van de vierjarige opleiding. Belangrijke systemische begrippen, perspectieven en relationele vaardigheden worden ingeoefend. Verschillende soorten systemen komen aan bod.
Je leert hier
- het verschil tussen een observatie en een hypothese.
- (niet-)problematische relaties en contexten te beschrijven in systemische termen. Je leert zoeken naar krachten en mogelijkheden van systemen en om toekomstgericht en hoopvol te werken.
- verschillende soorten systemische vragen stellen en hypothesen te formuleren.
- het belang van een veilige context, van samenwerking en dialoog, van negatieve capaciteit en het belang van zelfzorg.
Theoretisch komen de belangrijkste stromingen uit de geschiedenis van de systeemtherapie aan bod.
Er is bijzondere aandacht voor ethische vragen en dilemma’s en het vinden van relevant bronnenmateriaal.
De theorie wordt ingeoefend door individuele en groepsgerichte oefeningen. Je wordt tevens sterk individueel opgevolgd in je leerproces.
Opleidingsjaar 2
In dit tweede opleidingsjaar gaan we voornamelijk dieper in op de contextuele benadering en staat de intergenerationele analyse van de familie en gezin van oorsprong centraal. Via videosupervisie, rollenspel en oefeningen worden je therapeutische vaardigheden verder uitgediept.
De nadruk wordt gelegd op procesmatig therapeutisch werken met voornamelijk gezinnen. In het tweede opleidingsjaar wordt het intergenerationeel denken geïntegreerd aan de hand van relevante literatuur, videofragmenten en casuïstiek. Er worden verschillende praktijkoefeningen gegeven zodat je meer zicht krijgt op hoe problemen van de ene generatie kunnen doorwerken in een andere generatie.
Opleidingsjaar 3
We bieden een integratie van verschillende modellen aan zodanig dat je aan het eind van dit jaar notie hebt van enkele belangrijke kaders en werkwijzen. Een rode draad in dit opleidingsjaar is het aanspreken van de innerlijke dialoog en het integreren van het intuïtieve zelf en de eigen hechtingsgeschiedenis in het professioneel handelen als relatietherapeut. Om goed voeling te krijgen met de innerlijke dialoog wordt het werken met schemapopjes geïntroduceerd en zal de lange supervisie ook een transcript bevatten waarin de innerlijke dialoog tijdens de sessie uitegeschreven wordt.
Er is aandacht voor belangrijke gerelateerde thema’s als ontrouw, genderexpressie en seksuele oriëntatie, seksualiteitsbeleving, …
Opleidingsjaar 4
Het vierde opleidingsjaar is een integratiejaar. Hierbij staat de volgende vraag centraal: waar komt een opleideling uit als hij/zij de verschillende reflecties op de persoonlijke levensgeschiedenis, op de therapeutische praktijk en op de theoretische modellen samenbrengt? Hoe ziet het intern werkmodel van de therapeut eruit? Hoe kan deze integratie de ontwikkeling van de professionele identiteit ondersteunen. Hoe kunnen deze verschillende elementen de opbouw van een therapeutische alliantie ten goede komen?
In dit vierde opleidingsjaar wordt deze integratie begeleid vanuit de verdieping van de kernthema’s van de persoon van de therapeut, door een praktijkgerichte supervisie en door het schrijven van een eindwerk waarin het beschrijven van het persoonlijk en professioneel leerproces tot systeemtherapeut en verschillende aspecten van de professionele identiteit de rode draad vormen.