Ga naar de hoofdinhoud
Postgraduaat

Relatie-, Gezins- en Systeempsychotherapie

Mechelen

Nederlands

Leren ontwarren wat in de knoop ligt

  • Je wil je graag specialiseren als relatie-, gezins- en systeempsychotherapeut.
  • Deze studie leidt je op in de relatie-, gezins- en systeempsychotherapie.
  • Denk aan individuen, koppels, gezinnen en families.
  • Eerst bestudeer je de theorie rond systeemtherapie.
  • Je leert over circulaire vragen, ethiek en de persoon van de therapeut.
  • Je verdiept je in de intergenerationele analyse van familie en gezin.
  • Je bestudeert thema’s als ontrouw, geweld en gender.
  • Je leert hoe je diverse vormen van verbale en non-verbale taal kan inzetten.
  • De focus ligt op kwetsbare en risicogroepen, bv. eenoudergezinnen, families van gedetineerden …
een koppel bij de psycholoog

Bekijk onze verschillende trajecten

Relatie-, Gezins- en Systeempsychotherapie

  • Jij bent actief in de klinische praktijk en hebt een therapeutisch mandaat van minstens van 5 cliëntsystemen per week.
  • Je krijgt supervisie in je praktijk en volgt een persoonlijk leertraject.
  • Elk opleidingsjaar telt 20 opleidingsdagen die voornamelijk op een vrijdag doorgaan.
  • Stuur je gemotiveerde kandidatuur naar Hadi Waelkens en Annemie Uytersprot via psychotherapie.tp@thomasmore.be 

Praktische informatie

  • Duur

    4 jaar (deeltijds)

  • Studiepunten

    80

  • Waar

    Op de campus

Programma

  • In het eerste opleidingsjaar (20 studiepunten) maak je kennis met de belangrijkste systeemtheoretische stromingen en thema’s die relevant zijn voor beginnende relatie-, gezins- en systeempsychotherapeuten: begin en einde van therapie, circulaire vragen, systemische basisvaardigheden, ethiek en de persoon van de therapeut. Theorie, supervisie en leertherapie staan centraal.
  • In het tweede opleidingsjaar (20 studiepunten) ga je dieper in op de contextuele, samenwerkende en appreciërende benadering. De intergenerationele analyse van je familie en gezin van oorsprong staan centraal. Via videosupervisie, rollenspel en oefeningen diepen we je therapeutische vaardigheden uit.
  • In het derde opleidingsjaar (20 studiepunten) komen specifieke thema’s zoals ontrouw, geweld, gender en seksualiteit aan bod. We oefenen op Emotionally Focused Therapy, het differentiatiedenken en het narratief paradigma. In de videosupervisies besteden we specifiek aandacht aan de innerlijke dialoog van de therapeut.
  • Het vierde opleidingsjaar (20 studiepunten) is het integratiejaar. Door middel van supervisies worden je kernthema’s verder geïntegreerd in je eigen therapeutische stijl. Enkele specifieke thema’s komen aan bod, zoals moeilijke gevoelens in therapie, samengestelde gezinnen en ethiek. We sluiten het opleidingsproces af op basis van een eindwerk waarin het beschrijven van een eigen systeemtherapeutische stijl op de therapeutische praktijk en de professionele identiteit het belangrijkste thema is.

Wil je meer weten over de opleiding, kijk dan zeker naar de programmagids.

 

Opleidingsjaar 1

Het eerste opleidingsjaar is een inleidend en meer algemeen gedeelte van de vierjarige opleiding. Belangrijke systemische begrippen, perspectieven en relationele vaardigheden worden ingeoefend. Verschillende soorten systemen komen aan bod.

Je leert hier

  • het verschil tussen een observatie en een hypothese.
  • (niet-)problematische relaties en contexten te beschrijven in systemische termen. Je leert zoeken naar krachten en mogelijkheden van systemen en om toekomstgericht en hoopvol te werken.
  • verschillende soorten systemische vragen stellen en hypothesen te formuleren.
  • het belang van een veilige context, van samenwerking en dialoog, van negatieve capaciteit en het belang van zelfzorg.

Theoretisch komen de belangrijkste stromingen uit de geschiedenis van de systeemtherapie aan bod.

Er is bijzondere aandacht voor ethische vragen en dilemma’s en het vinden van relevant bronnenmateriaal.

De theorie wordt ingeoefend door individuele en groepsgerichte oefeningen. Je wordt tevens sterk individueel opgevolgd in je leerproces.

 

Opleidingsjaar 2

In dit tweede opleidingsjaar gaan we voornamelijk dieper in op de contextuele benadering en staat de intergenerationele analyse van de familie en gezin van oorsprong centraal. Via videosupervisie, rollenspel en oefeningen worden je therapeutische vaardigheden verder uitgediept.

De nadruk wordt gelegd op procesmatig therapeutisch werken met voornamelijk gezinnen. In het tweede opleidingsjaar wordt het intergenerationeel denken geïntegreerd aan de hand van relevante literatuur, videofragmenten en casuïstiek. Er worden verschillende praktijkoefeningen gegeven zodat je meer zicht krijgt op hoe problemen van de ene generatie kunnen doorwerken in een andere generatie.

 

Opleidingsjaar 3

We bieden een integratie van verschillende modellen aan zodanig dat je aan het eind van dit jaar notie hebt van enkele belangrijke kaders en werkwijzen. Een rode draad in dit opleidingsjaar is het aanspreken van de innerlijke dialoog en het integreren van het intuïtieve zelf en de eigen hechtingsgeschiedenis in het professioneel handelen als relatietherapeut. Om goed voeling te krijgen met de innerlijke dialoog wordt het werken met schemapopjes geïntroduceerd en zal de lange supervisie ook een transcript bevatten waarin de innerlijke dialoog tijdens de sessie uitegeschreven wordt.

Er is aandacht voor belangrijke gerelateerde thema’s als ontrouw, genderexpressie en seksuele oriëntatie, seksualiteitsbeleving, …

 

Opleidingsjaar 4

Het vierde opleidingsjaar is een integratiejaar. Hierbij staat de volgende vraag centraal: waar komt een opleideling uit als hij/zij de verschillende reflecties op de persoonlijke levensgeschiedenis, op de therapeutische praktijk en op de theoretische modellen samenbrengt? Hoe ziet het intern werkmodel van de therapeut eruit? Hoe kan deze integratie de ontwikkeling van de professionele identiteit ondersteunen. Hoe kunnen deze verschillende elementen de opbouw van een therapeutische alliantie ten goede komen?

In dit vierde opleidingsjaar wordt deze integratie begeleid vanuit de verdieping van de kernthema’s van de persoon van de therapeut, door een praktijkgerichte supervisie en door het schrijven van een eindwerk waarin het beschrijven van het persoonlijk en professioneel leerproces tot systeemtherapeut en verschillende aspecten van de professionele identiteit de rode draad vormen.

Deze opleiding start niet in februari.

Onze troeven

Erkend door BVRGS

De opleiding is erkend door de Belgische Vereniging voor Relatie- en Gezinstherapie en Systeemcounseling.

Persoon van de therapeut centraal

Dé rode draad van dit vierjarig postgraduaat is jouw persoonlijke ontwikkeling als therapeut.

Praktijkgericht en creatief

Tijdens de opleidingsdagen gaan we praktisch aan de slag met de theoretische en wetenschappelijke basis. We gaan ook uitvoerig in op verbale en niet-verbale therapievormen.

In de praktijk

Het postgraduaat bestaat uit een theoretisch gedeelte waarin de belangrijkste vertegenwoordigers van de systeemtherapie aan bod komen, een supervisiegedeelte waarin de studenten supervisie krijgen op hun therapeutische praktijk en een leertherapeutisch gedeelte waarin het individueel leertraject tot systeemtherapeut in kaart wordt gebracht en bijgesteld.

een koppel bij de psycholoog

Zit je nog met vragen?

Inhoudelijk coördinator

Tim Verleyzen

Voor al je inhoudelijke vragen.

tim.verleyzen@thomasmore.be +32 476 77 66 21
Administratief medewerker

Nancy Van Loo

Voor al je praktische en administratieve vragen.

pg.tp@thomasmore.be +32 3 241 08 29

Studeren in Mechelen

Mechelen is hip en happening. Een stad op studentenmaat. Met een cappuccino on the go van het station naar de campus. Na je examen lunchen in de zon en nog eventjes langs de winkel. Terug het leercentrum in om te studeren, boeken snel afzetten op kot en je kunt vertrekken om te gaan feesten! In Mechelen is alles dichtbij. #2800love, inderdaad!

Campus De Vest aan de Dijle
zigzag

Overtuigd? Schrijf je in!

Inschrijven

Ook interessant

Postgraduaat

Bemiddeling

Aan de slag als erkend bemiddelaar.