Ga naar de hoofdinhoud
dots

Aanmelden voor dit proefproject?

Door deel te nemen aan ons proefproject ‘werkplekleren’ voor derdejaars bachelor Kleuteronderwijs, investeert u niet alleen in de toekomst van onze studenten, maar ook in de groei van uw eigen school. Neem vandaag nog contact met ons op om meer te weten te komen over hoe uw school kan profiteren van deze nieuwe mogelijkheid.

Wie zich wil aanmelden voor dit proefproject kan zich apart inschrijven buiten de stage-aanvragen via CRM, dat kan via deze link.

Aanmelden voor het proefproject

Toelichting bij het proefproject

Als je op zoek bent naar een innovatieve manier om uw school te versterken en tegelijkertijd een bijdrage te leveren aan de opleiding van onze studenten, dan hebben wij een nieuwe kans.

Wij zijn verheugd om ons proefproject aan te kondigen waarbij we een vernieuwende aanpak voorstellen voor stages voor studenten in het derde jaar van de bachelor Kleuteronderwijs. Ons doel is om studenten meer tijd en betekenisvolle ervaring te bieden op de werkplek, met afwisselende terugkommomenten naar de opleiding.

Wat betekent dit voor u als school? Het biedt een unieke kans om nauw samen te werken met toekomstige leraren en hen te begeleiden in hun ontwikkeling. Door studenten langer en meer op de werkplek te laten functioneren, kunnen zij niet alleen de klas leren kennen, maar ook meer zicht krijgen op alles wat er bij het leraarschap komt kijken. We hopen m.a.w. de praktijkschok te verkleinen.

Het grootste voordeel voor uw school? Flexibiliteit. Door studenten meer tijd door te laten brengen op uw school, krijgen jullie de gelegenheid om hun competenties te benutten op momenten dat het voor jullie het meest nodig is. Of het nu gaat om extra ondersteuning in de klas, het uitvoeren van projecten of het bijdragen aan buitenschoolse activiteiten, onze studenten staan klaar om u te ondersteunen.

Bovendien biedt deze nauwere samenwerking met onze opleiding de mogelijkheid om jullie expertise te delen en een rol te spelen in het vormgeven van toekomstige onderwijsprofessionals. De input en begeleiding van jullie als school zijn van onschatbare waarde voor de groei en ontwikkeling van onze studenten. Door de terugkommomenten naar de opleiding én intense begeleiding van onze docenten hopen we daar meer aan kruisbestuiving te doen en te leren van elkaar.

Praktisch: Stagekalender

In de stagekalender wordt meteen duidelijk dat de student gedurende een langere periode aan de slag is op een school.

Sollicitatie

De start van deze stage zal verlopen doordat de student aan de hand van een sollicitatieprocedure (brief + gesprek op 17/9) zichzelf aan een stageschool kan verbinden. Zowel de school als de student vinden een match met elkaar en van daaruit kan een samenwerking voor een stage gestart worden.

Maandag: dag voor de opleiding

Op maandag wordt de student wekelijks verwacht op de campus of werkt hij blended aan opdrachten en reflecties (uitgezonderd de periode waarin hij 5 weken lang een klas overneemt).

Samen in te plannen werkdagen

De overige stagedagen worden ingepland in overleg met de school. We verwachten dat er minimaal ruimte is voor volgende elementen gedurende een lange periode:

  • Job-shadowing: 8 dagen
  • Co-teaching in de stageklas: 4 dagen
  • Eindstage in de stageklas: 5 weken aaneensluitend
  • Vervanging/dienstbetoon: 12 dagen

Doordat er samen kan gezocht worden naar een flexibele inzet van de bovenstaande elementen hopen we meer tegemoet te komen aan de verwachtingen van studenten én werkveld.

Curriculum

In het curriculum van de student worden er twee opleidingsonderdelen aangeboden om dit geheel te realiseren:

1. Sterk in verdieping (6 studiepunten)

DOEL: In dit OPO gaat de student aan de slag met drie ontwikkelthema’s in een soort van job-shadowing-stage waarin hij zowel in de stageschool als in de opleiding ondersteund wordt op drie inhoudelijke domeinen:

  • lijn 1: zorg
    op een methodische en systematische manier min. 1 kleuter opvolgen en gegevens analyseren met het oog op het vinden van een gepaste aanpak/interventies voor kleuter(s) met zorgnoden.
  • lijn 2: partner van ouders
    de gepaste communicatievormen en –technieken aanwenden om verschillende typen oudergesprekken correct voor te bereiden en uit te voeren.
  • lijn 3: oriëntatie op beroep
    informatie en partners van het bredere Vlaams onderwijsbeleid, die gericht zijn op schoolbeleid, duiden en ermee in interactie gaan.

2. Sterk in ontwikkeling (24 studiepunten)

DOEL: In dit OPO gaat de student zichzelf verder verdiepen in het werkveld met ondersteuning van de opleiding én ankerdocent.

Volgende elementen staan centraal in dit OPO:

  • Actie-onderzoek
  • Co-teaching in de stageklas
  • Eindstage in de stageklas
  • Vervangingen/dienstbetoon