Ga naar de hoofdinhoud

Studenten binnen deze opleiding functioneren op het niveau van fase 3 voor praktijk. Het einddoel van de opleiding is professionele startbekwaamheid. In de speerpunten voor elke fase staat precies geformuleerd wat we verwachten van de student binnen de rollen uit het beroepsprofiel van de leraar (basiscompetenties). We beschouwen deze speerpunten dan ook als breekpunten in de evaluatie. Deze speerpunten worden dan uitgebreid uitgezet in concrete criteria (terug te vinden in de lesfeedbackfiches/synthese) die zowel door de student, mentoren als docent als basis worden meegenomen in de begeleiding, in de communicatie met de student en in de evaluatie.

Na elke les of lessenreeks wordt een lesfeedbackformulier ingevuld door de mentor, waarbij de blauwe tussentitels verwijzen naar de kernbegrippen van het leraarschap zoals afgeleid uit het beroepsprofiel van de leraar. Per kernbegrip sommen we de speerpunten op die de doelstellingen vormen bij de evaluatie van dit praktijkdeel. De speerpunten en bijbehorende criteria vormen dus een kijkwijzer om de les te observeren en dienen later als toetssteen bij de evaluatie. Ze geven aan welke doelstellingen de student in welke opleidingsfase moet bereiken. Bij 'kwaliteiten/groeikansen' is er per speerpunt plaats voor toelichting en tips i.f.v. de begeleiding van de student en ter info aan de vakdocent uit de opleiding. Op sommige speerpunten kan pas feedback gegeven worden na een lessenreeks. 

Na elke stageperiode wordt er (per vak) een synthese gemaakt door de vakmentor(en). In de speerpunten staat precies geformuleerd wat we verwachten van de student binnen de rollen uit het beroepsprofiel van de leraar. Deze kunnen worden beschouwd als doelstellingen voor het betreffende praktijkdeel. Bij de evaluatie dienen deze als richtinggevende toetssteen. Graag een waardeschaal aanduiden per speerpunt met toelichting/motivering. Mogen we er u ook aan herinneren dit document onderaan te handtekenen?