Daar waar onze opleidingen zelf verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van het onderwijs dat ze aanbieden, kunnen ze rekenen op ondersteuning door hogeschooldiensten in de vorm van evidence informed onderwijskundige kaders en de brede ontsluiting van data en andere informatie via het dashboard en het beleidskompas om zo op een geïnformeerde manier beslissingen te kunnen nemen en van elkaar te leren.
De Dienst Onderwijs is een stuwende kracht voor kwaliteitsvol onderwijs in Thomas More. In partnerschap ondersteunt ze onze opleidingen bij de duurzame realisatie van excellent professioneel hoger onderwijs.
Daarvoor ontwikkelt ze o.a. kaders en ondersteuningsinstrumenten. Deze kaders zijn geen keurslijf voor onze opleidingen. Ze geven richting en bieden hulpmiddelen aan, waarmee onze opleidingen zelf aan de slag gaan.
Om een adequate ondersteuning te kunnen aanbieden werkt Dienst Onderwijs met ankers per opleiding en voert ze een jaarlijks gesprek met onze opleidingen om ondersteuningsnoden in kaart te brengen.
Doel van deze kaders:
De Dienst Business Intelligence beheert een bijzonder uitgebreid online dashboard, grotendeels toegankelijk voor alle medewerkers, waarin het allerlei data inventariseert, benchmarkt en analyseert (o.a. evoluties), en op vraag ook monitort.
Dat dashboard stelt onze opleidingen in staat om inzicht te krijgen in:
De groeispiraal draait dankzij een voortdurende monitoring van deze gegevens.
Het doel van het dashboard i.f.v. kwaliteitszorg is:
Via het beleidskompas brengen onze opleidingen, units en diensten zichzelf in beeld volgens een vaste structuur. Hiermee borgen we de kwaliteit van onze opleidingen en verzekeren we opvolging. Het omvat:
Het basiskader met alle relevante formele, wettelijke en publieke informatie over de opleiding
Jaarlijks actualiseren onze opleidingen, units en diensten bovenstaande informatie.
Het doel van het beleidskompas i.f.v. kwaliteitszorg is: