Ga naar de hoofdinhoud

Differentiatie

Hertaling NRO-leidraad over differentiatie

Leerlingen verschillen van elkaar. Bij sommigen lijkt het leren vanzelf te gaan, terwijl anderen er hard voor moeten werken. Al van bij de start van de basisschool zijn er grote verschillen tussen leerlingen. Die verschillen worden door de jaren heen vaak nog groter. Het is een van de grootste uitdagingen van het onderwijs om ervoor te zorgen dat alle leerlingen de kans krijgen om de minimumdoelen te behalen. De sleutel daartoe is convergente differentiatie. 

Collegaโ€™s Milou de SmetMaxime Bultheel en Pieter Verachtert werkten aan de hertaling van de Nederlandse leidraad over differentiatie van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) naar de Vlaamse onderwijscontext. Dit project werd uitgevoerd in opdracht van Leerpunt.be

Datum

Van tot

dots

Dankzij de waardevolle input van een experten- en gebruikerscommissie werd gezorgd voor zowel de waarborging van de wetenschappelijke kwaliteit als de relevantie en toegankelijkheid voor Vlaamse onderwijsprofessionals.

Vanuit de ambitie โ€˜we starten en eindigen samen, niemand blijft achter!โ€™ worden in de leidraad ๐˜‡๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป๐—ฏ๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ป voor ๐—ฐ๐—ผ๐—ป๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ด๐—ฒ๐—ป๐˜๐—ฒ ๐—ฑ๐—ถ๐—ณ๐—ณ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป๐˜๐—ถ๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ฒ geformuleerd, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, aangekleed met concrete voorbeelden uit de praktijk van het ๐—ฏ๐—ฎ๐˜€๐—ถ๐˜€๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐˜„๐—ถ๐—ท๐˜€. 

  1. Vertrek vanuit uitdagende doelen
  2. Ken en volg je leerlingen
  3. Gebruik principes voor effectieve instructie
  4. Geef leerlingen de tijd
  5. Werk doelgericht en flexibel in groepjes 
  6. Ontwikkel en onderhoud je lesvaardigheden
  7. Zorg voor een gepaste aanpak op schoolniveau
Bekijk hier de volledige leidraad!
Begeleider professionele ontwikkeling en onderzoeker

Maxime Bultheel

Expertise: didactiek voor het basisonderwijs

Onderzoeker

Milou De Smet

Expertise: leer- en studeerstrategieรซn, schrijfdidactiek, digitale didactiek voor het hoger onderwijs

Onderzoekscoรถrdinator

Pieter Verachtert

Expertise: lerareneffectiviteit, praktijkgericht onderzoek, didactiek, methodologie, project management, onderzoeksbeleid

Gerelateerde onderzoekslijnen