Differentiatie als sleutel tot gelijke kansen.
Hoe zorg je er als leraar voor dat alle leerlingen uit je klas de gestelde leerdoelen halen? Deze vraag vormde het ...
Leerlingen verschillen van elkaar. Bij sommigen lijkt het leren vanzelf te gaan, terwijl anderen er hard voor moeten werken. Al van bij de start van de basisschool zijn er grote verschillen tussen leerlingen. Die verschillen worden door de jaren heen vaak nog groter. Het is een van de grootste uitdagingen van het onderwijs om ervoor te zorgen dat alle leerlingen de kans krijgen om de minimumdoelen te behalen. De sleutel daartoe is convergente differentiatie.
Collegaโs Milou de Smet, Maxime Bultheel en Pieter Verachtert werkten aan de hertaling van de Nederlandse leidraad over differentiatie van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) naar de Vlaamse onderwijscontext. Dit project werd uitgevoerd in opdracht van Leerpunt.be
Van tot
Dankzij de waardevolle input van een experten- en gebruikerscommissie werd gezorgd voor zowel de waarborging van de wetenschappelijke kwaliteit als de relevantie en toegankelijkheid voor Vlaamse onderwijsprofessionals.
Vanuit de ambitie โwe starten en eindigen samen, niemand blijft achter!โ worden in de leidraad ๐๐ฒ๐๐ฒ๐ป ๐ฎ๐ฎ๐ป๐ฏ๐ฒ๐๐ฒ๐น๐ถ๐ป๐ด๐ฒ๐ป voor ๐ฐ๐ผ๐ป๐๐ฒ๐ฟ๐ด๐ฒ๐ป๐๐ฒ ๐ฑ๐ถ๐ณ๐ณ๐ฒ๐ฟ๐ฒ๐ป๐๐ถ๐ฎ๐๐ถ๐ฒ geformuleerd, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, aangekleed met concrete voorbeelden uit de praktijk van het ๐ฏ๐ฎ๐๐ถ๐๐ผ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ๐๐ถ๐ท๐.
Expertise: didactiek voor het basisonderwijs
Expertise: leer- en studeerstrategieรซn, schrijfdidactiek, digitale didactiek voor het hoger onderwijs
Expertise: lerareneffectiviteit, praktijkgericht onderzoek, didactiek, methodologie, project management, onderzoeksbeleid