Ga naar de hoofdinhoud

Differentiatie

Hertaling NRO-leidraad 'Differentiatie als sleutel voor gelijke kansen'

In dit project buigt ons expertisecentrum zich over de allereerste opdracht vanuit Leerpunt.be: de hertaling van de leidraad ‘Differentiatie als sleutel voor gelijke kansen’ van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Deze leidraad richt zich op het basisonderwijs en zal antwoord bieden op de vraag ‘Hoe kun je als leerkracht ervoor zorgen dat alle leerlingen de gestelde doelen halen?’.  
 
Collega’s Maxime Bultheel, Milou de Smet en Pieter Verachtert zullen, in samenwerking met een expert- en gebruikersgroep, de leidraad aanpassen naar de specifieke Vlaamse onderwijscontext door deze aan te vullen met herkenbare praktijkvoorbeelden en Vlaamse onderzoeksresultaten. 

Datum

Van tot

Over het project

Leerlingen verschillen van elkaar. Bij sommigen lijkt het leren vanzelf te gaan, terwijl anderen er hard voor moeten werken. Al van bij de start van de basisschool zijn er grote verschillen tussen leerlingen. Die verschillen worden door de jaren heen vaak nog groter. Het is een van de grootste uitdagingen van het onderwijs om ervoor te zorgen dat alle leerlingen gelijke kansen krijgen om zich optimaal te ontwikkelen. De sleutel daartoe is differentiatie. 

In dit project wordt de NRO-leidraad ‘Differentiatie als sleutel voor gelijke kansen’ hertaald naar de Vlaamse context. De leidraad is gemaakt voor leerkrachten, schoolleiders, zorgleerkrachten en andere onderwijsprofessionals die hun onderwijs willen onderbouwen met kennis uit onderzoek. De informatie is bedoeld om antwoord te geven op de vraag: Hoe kun je als leerkracht ervoor zorgen dat alle leerlingen de gestelde doelen halen? 

Het expertisecentrum Onderwijs en Leren zorgt samen met een expert- en gebruikersgroep voor een passende hertaling van de gids naar de Vlaamse onderwijspraktijk. Dit doen we door: 

  • Het integreren van Vlaamse onderzoeksresultaten op het vlak van differentiatie 
  • Het gericht aanpassen van gebruikte terminologie en context om aan te sluiten bij de Vlaamse onderwijspraktijk  
  • Het integreren van sterke praktijkvoorbeelden uit de Vlaamse praktijk 

Doel

Het bieden van evidence informed aanbevelingen om aan de slag te gaan met differentiatie in de Vlaamse onderwijspraktijk.

Resultaten

Vanaf november:

  • Leidraad 
  • Poster 
  • Infographic 
  • Webinar 
  • Aflevering in podcast 
Begeleider professionele ontwikkeling en onderzoeker

Maxime Bultheel

Expertise: didactiek voor het basisonderwijs

Onderzoeker

Milou De Smet

Expertise: leer- en studeerstrategieën, schrijfdidactiek, digitale didactiek voor het hoger onderwijs

Gerelateerde onderzoekslijnen