Ga naar de hoofdinhoud

Assessment & interventie

Project

LoSTT

Meer dan de helft van de Vlaamse logopedisten onderzoekt meertalige kinderen op dezelfde manier als eentalige kinderen (Leysen et al., 2019). Dit houdt een groot risico aan misdiagnoses in. Met het project LoSTT (Longitudinale Studie naar Taalproblemen bij Tweetalige Kinderen) ontwikkelden we een protocol voor taaldiagnostiek bij meertalige kinderen tussen 4 en 6 jaar oud. Het protocol biedt logopedisten uit het werkveld een wetenschappelijk onderbouwde leidraad voor verantwoorde taaldiagnostiek bij deze doelgroep.

Datum

Van tot

Supported by

Bekijk de projectwebsite

Het protocol

Het protocol voor taaldiagnostiek bij meertalige kinderen laat logopedisten toe om op een onderbouwde manier een taalontwikkelingsstoornis te onderscheiden van een blootstellingsachterstand. Naast het stellen van een juiste onderkennende diagnose bij meertalige kinderen, biedt het protocol handvaten voor een ruimere handelingsgerichte aanpak. Via tips voor uitgebreider onderzoek en advies voor ouders en leerkrachten kunnen logopedisten de juiste verdere stappen ondernemen. 

Wat is de doelgroep?

Het protocol richt zich op meertalige kinderen van 4 tot 6 jaar oud met taalproblemen in minstens één van hun talen. Om alle taken te kunnen afleggen, moeten zij minstens één jaar Nederlandstalig onderwijs gevolgd hebben. 

Waaruit bestaat het protocol?

Je neemt drie instrumenten af bij het kind:

  1. ALDeQ-NL (Leysen et al., 2020): totaalscore
  2. CELF Preschool-2-NL (de Jong, 2012): kernscore na gestandaardiseerde afname
  3. MAIN (Gagarina et al., 2012): begripsvragen bij naverteltaak 'Hond' in het Nederlands

Afname van de drie instrumenten duurt ongeveer 45 minuten. 

Aan de hand van een beslissingsschema met afkapwaarden per taak, stel je de juiste onderkennende diagnose (taalontwikkelingsstoornis of blootstellingsachterstand).
Afhankelijk van het resultaat geeft het protocol je gerichte adviezen voor verdere stappen. 

Download het protocol voor taaldiagnostiek bij meertalige kinderen hier gratis. 

dots

Heb je interesse om mee te werken aan de uitbreiding van het protocol?

Klik op volgende link en laat je gegevens achter.

Klik hier

Onderzoekers

Onderzoeker

Charlotte Mostaert

Charlotte Mostaert (MSc) is sinds 2010 docent-onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn. Zij heeft expertise op het vlak van taalontwikkelingsstoornissen en meertaligheid.

Onderzoeker

Heleen Leysen

Heleen Leysen (PhD) is sinds 2016 docent-onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn. Zij heeft expertise op het vlak van taalontwikkelingsstoornissen bij meertalige kinderen.

Onderzoeker

Kirsten Schraeyen

Kirsten Schraeyen (PhD) is sinds 2004 docent-onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn. Als experte op het vlak van taalontwikkelingsstoornissen in een meertalige context, is zij lid van verschillende (inter)nationale organisaties.

Gerelateerde onderzoekslijnen