Overslaan en naar de inhoud gaan
Portretfoto Kirsten Schraeyen
Onderzoeker

Kirsten Schraeyen

Zorg en Welzijn - Mens en Welzijn

Kirsten Schraeyen (PhD) is sinds 2004 docent-onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn. Als experte op het vlak van taalontwikkelingsstoornissen in een meertalige context, is zij lid van verschillende (inter)nationale organisaties.

Over Kirsten

Kirsten behaalde haar masterdiploma in de Logopedische en Audiologische Wetenschappen (KU Leuven) en behaalde een doctoraat in de Taal- en Letterkunde aan de Universiteit Antwerpen, evenals in de Psychologie en Pedagogische Wetenschappen aan de KU Leuven. Momenteel vervult ze de rol van onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens & Welzijn en de onderzoekseenheid Ortho- en Gezinspedagogiek aan de KU Leuven, terwijl ze ook docent is aan de opleiding Logopedie en Audiologie bij Thomas More. Daarnaast is ze actief lid van de Research Unit Logopedie aan de Anton de Kom Universiteit in Suriname.

In haar functie als beleidscoƶrdinator internationalisering binnen de opleiding Logopedie en Audiologie, leidt Kirsten het International SLP Network, een wereldwijd samenwerkingsnetwerk van 21 logopedie-opleidingen. Ze maakt ook deel uit van de werkgroep Permanente Vorming van de Vlaamse Vereniging van Logopedisten (VVL) en bekleedt de positie van vice-voorzitter van de Education Committee van de International Association of Communication Sciences and Disorders (IALP). Daarnaast vervult ze de rol van reviewer voor verschillende peer-reviewed tijdschriften.

Kirsten heeft diverse peer-reviewed artikelen en hoofdstukken gepubliceerd en is een gewaardeerde spreker zowel op nationaal als internationaal niveau. Haar onderzoeksexpertise ligt op het gebied van mondelinge en schriftelijke taalontwikkelingsstoornissen in een meertalige context. In de afgelopen jaren heeft ze bij Thomas More bijgedragen aan verschillende projecten, waaronder Taaltrajecten, Les-in-Lezen, ELODIE (Effectief Leessonderwijs Doet Iedereen Excelleren) en LEZOME (Leeszorg voor meertalige kinderen).

Op dit moment draagt ze bij aan een professionaliseringstraject voor schoolteams (Traject Taal+, CNO Antwerpen) en twee internationale projecten: "Empowering School Teams through Professional Development for Enhanced Emergent Literacy Instruction in Elementary Schools in Suriname" (gefinancierd door UNICEF Suriname) en "Promoting Health Equality: Interprofessional Telerehabilitation for Persons with Disabilities in the Philippines" (gefinancierd door VLIR-UOS).
Ā