'Blij dat ik dat papiertje toch heb gehaald!'
Opvoeder Dits promoveerde dankzij zijn graduaatsdiploma
Duur
2 jaar (voltijds)
Studiepunten
120
Toelatingsvoorwaarden
Bekijk de diplomavoorwaarden voor bachelors en graduaten.
Waar
Op de campus
Inschrijvingsgeld
Fase 1Ā | Je verkent het werkveld via praktijkbezoeken, gastsprekersā¦Je krijgt een goede basis in belangrijke kaders om je job als orthopedagogisch begeleider uit te voeren (psychologie, orthopedagogie), ontdekt orthopedagogische doelgroepen en ontwikkelt actief de vaardigheden die je nodig hebt alsĀ toekomstig hulpverlener. Al snel ga je ook zelf aan de slag via werkplekleren. Je reflecteert op je eigen praktijkervaring en die van anderen.
Fase 2 | In fase twee scherp je de basisvaardigheden verder aan: je leert gesprekstechnieken voor individuele begeleiding, leert werken in en met groepen en met het systeem rond je cliënt. Je oefent op je eigen werkplek en ontwikkelt je kompas voor ethisch en deontologisch handelen. Je bepaalt je eigen traject en in welke doelgroep je je gaat verdiepen aan de hand van keuzevakken en een eigen werkplekkeuze.
Hieronder vind je eenĀ overzicht van de vakkenĀ (onder voorbehoud van wijzigingen), met per vak het aantalĀ studiepunten per fase. Studiepunten drukken uit hoeveel uren je gemiddeld nodig hebt om de leerstof te verwerken (incl. lessen). Reken voor 1 studiepunt ongeveer 25 Ć 30 uren.
Fase | 1 | 2 |
LEREN OP DE WERKPLEK | ||
Wie ben ik als orthopedagogisch begeleider (driedaagse) i | 6 | |
Exploratie van het werkveld i | 4 | |
Kennismaking met mijn werkplek | 10 | |
Werkplekleren verdieping i | 12 | |
Werkplekleren integratie | 15 | |
MIJN ROL ALS ORTHOPEDAGOGISCH BEGELEIDER | ||
Basishouding en visie voor orthopedagogische begeleiding | 6 | |
Werken met actuele begeleidingskaders | 3 | |
Kinderen en jongeren i | 3 | |
Personen met een beperking | 3 | |
Personen met een psychische kwetsbaarheid | 3 | |
Personen met ontwikkelings- en leermoeilijkheden | 3 | |
Orthopedagogische doelgroepen: verbreding | 3 | |
Omgaan met diversiteit i | 3 | |
Ethisch en deontologisch handelen i | 3 |
Fase | 1 | 2 |
Verdieping aan de hand van keuzevakken i | 3 | |
VAARDIGHEDEN | ||
Communicatieve vaardigheden i | 4 | |
Toegepaste gespreksvaardigheden | 3 | |
Systemen en netwerken | 6 | |
Observeren en rapporteren | 6 | |
Werken in team en organisatie | 3 | |
Werken in en met groepen | 3 | |
Zelfzorg en zorg voor anderen i | 3 | |
Werken met een ondersteuningsplan i | 3 | |
KENNISKADERS | ||
Orthopedagogie | 3 | |
Recht | 3 | |
Psychologie voor orthopedagogisch begeleiders | 3 | |
Levenslooppsychologie | 3 |
Wil je deze opleiding starten in februari? Dat kan! Neem contact op met de opleidingsmanager of de studietrajectbegeleider.
Wie orthopedagogische begeleiding studeert, kiest er bewust voor om te werken met en voor mensen. Jij wordt de steun en toeverlaat van al wie wat extra hulp kan gebruiken. Je biedt een luisterend oor, reikt concrete handvatten aan en haalt in elke situatie het beste naar boven.
Wie kiest voor een graduaat, kiest voor praktijk, praktijk en nog eens praktijk. Je zal doorheen de opleidinghierin ondergedompeld worden door het werkplekleren waarbij je zelf je doelgroep kiest. In de verschillende opleidingsonderdelen vertrekken we telkens vanuit deze praktijkervaring.
Elke student wordt doorheen zijn opleiding ondersteund door een studie- en studentenbegeleider. Samen met de ombuds-en inclusiecoördinator staat die coach je bij met raad en daad, praktische informatie en een luisterend oor.
Je begint in de eerste fase met een onderdompeling in het werkveld aan de hand van praktijkbezoeken, interviews, gastsprekers ⦠Nadien ga je met je klasgroep op een driedaagse, waarin je jezelf beter leert kennen als persoon en als toekomstig hulpverlener. Daarna ga je zelfstandig aan de slag in de praktijk.
In fase twee oefen je steeds diepgaander de beroepstaken van orthopedagogisch begeleider uit op de werkplek. Je leert niet enkel bij door je eigen ervaring maar ook door de praktijkbegeleiding: door feedback en ervaringen van je medestudenten, je mentor op de werkplek en je begeleider van de hogeschool.
Het leermateriaal wordt aangeboden via deĀ digitale leeromgeving CanvasĀ en bestaat uit leerpaden, beeldmateriaal, online verwerkingsvormen- en oefeningen. Inhoudelijke vragen over het opleidingsonderdeel kun je steeds stellen in het discussieforum.Ā
Daarnaast worden erĀ online contactmomentenĀ georganiseerd op maandag- of woensdagavond. Tijdens deze online contactmomenten wordt het opleidingsonderdeel toegelicht, geven we ruimte voor vragen, kun je ervaringen uitwisselen met medestudenten, oefeningen maken ā¦Ā .
Verder wordt er ieder kwartaal ƩƩn trainingsdag/fysiek contactmoment georganiseerd op onze campus. Voor fase 1 is dat iedere derde zaterdag van het kwartaal.
De collegaās vanĀ studie-en studentenbegeleidingĀ staan klaar voor al je vragen over je studietraject, studievaardigheden, je welzijn als studentā¦Ā
Nee, Antwerpen is geen typische studentenstad propvol studenten. Antwerpen is een wereldstad op mensenmaat en de thuis van meer dan een half miljoen inwoners en 170 nationaliteiten. Midden in het echte leven van een creatieve en bruisende havenstad, vind je onze campussen. Gloednieuw en helemaal uitgerust met de nieuwste snufjes om je opleiding alle kansen op slagen te geven: een hightech audiolab, een zwevende aula, hypermoderne observatie- en praktijklokalen, een studentenlounge, een groene patio ā¦
Specialiseer je in sportmanagement via afstandsonderwijs.
Ga aan de slag als bewegingsdeskundige.
Sportmanager op het hoogste niveau.
Manager tussen sport en entertainment!
Je wil sportleraar worden. Je volgt de bachelor LeraarĀ Secundair Onderwijs en kiest specifiek voor de vakkenĀ Lichamelijke Opvoeding en Bewegingsrecreatie