Ga naar de hoofdinhoud
Keuzetraject van de Professionele bachelor Informatiemanagement en Multimedia

Digital Experience Design

Mechelen

Nederlands

Ook beschikbaar in:

Your digital and creative future is loading ...

  • Jij bent gebeten door internet, websites en apps en wil werken in de boeiende digitale wereld.
  • Je bent nieuwsgierig naar het creëren van betoverende interactieve belevingen zoals die op Tomorrowland.
  • Je programma bestaat uit vier pijlers: ontdek nieuwe concepten bij Explore, leer creatief ontwerpen bij Create, bouw je ideeën bij Build en pitch je digitale producten bij Engage.
  • Alle leerstof komt samen in inspirerende projecten. Je maakt digitale ervaringen van concept tot realisatie.
  • Voorkennis van coderen is niet nodig.
  • De meeste studenten vinden al een job vóór ze afstuderen. Als web- of appontwikkelaar, UX/UI-designer, digital experience strategist, immersive tech expert, …

💡 Digital Experience Design (XD) is vanaf academiejaar '22-'23 de nieuwe naam voor Interactive Multimedia Design (IMD).

studenten imd aan het werk
checkered

De job van je leven

Bekijk onze verschillende trajecten

Digital Experience Design

  • Volg je deze opleiding in een voltijds traject? Dan kan je in drie jaar je studie afronden.
  • Je neemt 180 studiepunten op, verdeeld over drie fases.
  • Je volgt tijdens de week les in dagonderwijs.
  • Verwacht je aan praktijkopdrachten, uitdagende projecten en concrete vragen vanuit de sector. Of wat dacht je van designwedstrijden, hackatons en pitches?
  • In het tweede jaar kies je een specialisatie: Digital Products (ontwerpen en ontwikkelen van websites en apps) of Immersive Experiences (maken van indrukwekkende belevingen met nieuwe technologieën). 
  • Intensieve coaching zit mee in het pakket.
  • Je loopt ook 14 weken stage. In het binnen- of buitenland.
  • Na je opleiding ben je helemaal klaar voor een job. Of om verder te studeren. Ga voor een tweede bachelor, een banaba, een postgraduaat of een master.

Praktische informatie

  • Duur

    3 jaar

  • Studiepunten

    180

  • Waar

    Op de campus

Programma

  • Fase 1 | Je leert de basis van onderzoek, vormgeven, coderen en communicatie.  We leren je bijvoorbeeld om op een professionele manier een eenvoudige website te bouwen, waarbij je de doelgroep nooit uit het oog verliest. Beide semesters worden afgesloten door projectweken waar je een echte opdracht krijgt van een externe opdrachtgever. Je start vanuit een bestaand probleem en bedenkt een originele, vernieuwende oplossing.
  • Fase 2 | Je zoomt verder in op complexere digitale toepassingen en creëert ook meeslepende immersive experiences, zoals VR- en AR-projecten, om de gebruiker volledig onder te dompelen. Je leert onder meer hoe intelligente websites en apps zoals Facebook werken en hoe ze zelf te programmeren. Tijdens de projecten verken je innovatieve technologieën en pas je deze toe om vernieuwende oplossingen te creëren. Je maakt ook deel uit van ons eigen creative agency en werkt aan projecten voor echte klanten.
  • Fase 3 | Je specialiseert je tijdens de derde fase helemaal als Digital Product Expert of Immersive Tech Specialist. In je laatste semester loop je een stage van 14 weken. Daarnaast bouw je voor je bachelorproef een eigen start-up uit. Je creëert een volledig uitgebouwd product én een plan om het in de markt te zetten, waarbij je alle stappen doorloopt van concept over ontwerp en ontwikkeling tot realisatie.
Fase 1 2 3
CREATE
Interface design i 6
Interaction design i 6
Experience design i 6
3D design i 6
User-centered design i 6
Specialisatie 6
: : Digital products i
: : Immersive experiences i
BUILD
Responsive web i 6
Interactive web i 6
Back-end development i 6
Mobile apps i 6
Experience development i 6
Specialisatie 6
: : Digital products i
: : Immersive experiences i
Fase 1 2 3
EXPLORE
Research & service design i 6
Concept & strategie i 6
Persoonlijke groei & ethiek i 6
Trends & digitale transformatie i 6
ENGAGE
Communicatie i 6
Business i 6
Project & team dynamics i 6
Personal branding & marketing i 6
INTEGRATE
Lab 1: statische website i 6
Lab 2: interactive interface i 6
Lab 3: innovatie i 6
Lab 4: practice enterprise i 6
Bachelorproef i 18
Stage i 18

Download

voorbeeldrooster/studiemateriaal

XD_voorbeeldrooster-24-25.pdf
.pdf
Download
Deze opleiding start niet in februari.

Onze troeven

Hackathon

Onze hackathon is dé ultieme challenge voor elke XD-student. Je vormt een team met tweede- en derdejaars en dankzij liters koffie werk je non-stop door tot je website of app af is. Troef: op het einde van de dag ben je zowel kennis als vrienden rijker en wie weet sleep je de hoofdprijs in de wacht. Bekijk de aftermovie op onze website.

The Labs

Vorm samen met andere studenten je eigen web agency in Labs. Je werkt aan echte websites en apps voor echte klanten. Bouw indrukwekkende projecten die je later aan werkgevers kunt laten zien. Leer door te doen en groei in een team dat barst van creativiteit.

We make cool stuff

Eigenlijk kan niemand de opleiding beter voorstellen dan onze eigen studenten. Ha! Dus ging een team van creatieve designers en gedreven developers uit het derde jaar XD aan de slag. Het resultaat? Een nieuwe brand en website! Laat je inspireren op www.wearexd.be.

In de praktijk

Praktijk is koning tijdens heel je opleiding. Vanaf dag één wakkeren we jouw goesting aan met praktijkopdrachten, uitdagende projecten en concrete vragen vanuit de sector. Je werkt aan projecten voor KV Mechelen of Technopolis. We stimuleren je ook om deel te nemen aan designwedstrijden, hackatons en pitches.

Om de cirkel helemaal rond te maken, ga je tijdens je laatste semester 14 weken op stage. Je kan kiezen uit een lijst stageplaatsen van bedrijven waarmee we nauwe banden hebben. Van grote toonaangevende web- en digitale communicatiebureaus tot kleine start-ups. Maar je mag natuurlijk ook zelf een stagebedrijf voorstellen.

Persoonlijke begeleiding

Heb je studieadvies nodig? Hulp om je persoonlijk studieprogramma samen te stellen? Sportstatuut of leermoeilijkheden? Onze studietrajectbegeleider en inclusiecoördinator staat voor je klaar en vormt je aanspreekpunt.

Zit je nog met vragen?

Trajectcoördinator

Mieke Buelens

Voor al je vragen over een aangepast studietraject.

mieke.buelens@thomasmore.be +32 15 36 91 41
Inclusiecoördinator

Mieke Buelens

Voor al je vragen over functiebeperkingen, statuten, faciliteiten, …

mieke.buelens@thomasmore.be +32 15 36 91 41

Aan het woord: onze studenten vertellen

Studeren in Mechelen

Mechelen is hip en happening. Een stad op studentenmaat. Met een cappuccino on the go van het station naar de campus. Na je examen lunchen in de zon en nog eventjes langs de winkel. Terug het leercentrum in om te studeren, boeken snel afzetten op kot en je kunt vertrekken om te gaan feesten! In Mechelen is alles dichtbij. #2800love, inderdaad!

Campus De Vest aan de Dijle
zigzag

Overtuigd? Schrijf je in!

Inschrijven

Potentiële werkgevers

Digitale agency’s en communicatiebureaus staan te popelen om jou aan de haak te slaan. Nog voor je afgestudeerd bent, krijg je de ene jobaanbieding na de andere. Vanaf dan maak je de digitale dromen van je klanten waar! XD is hofleverancier voor

Ook interessant

Professionele bachelor

Media en Entertainment Business

De meest ondernemende mediaopleiding van Vlaanderen.

Keuzetraject van Bachelor-na-bachelor Toegepaste Audiovisuele Communicatie (BATAC)

Toegepaste Audiovisuele Communicatie (BATAC) - Radio

Word een allround radiomaker.
Keuzetraject van Bachelor-na-bachelor Toegepaste Audiovisuele Communicatie (BATAC)

Toegepaste Audiovisuele Communicatie (BATAC) - Televisie Fictie

Word een allround televisiemaker.

Keuzetraject van Bachelor-na-bachelor Toegepaste Audiovisuele Communicatie (BATAC)

Toegepaste Audiovisuele Communicatie (BATAC) - Televisie Non Fictie

Word een allround televisiemaker.

Keuzetraject van Bachelor-na-bachelor Toegepaste Audiovisuele Communicatie (BATAC)

Toegepaste Audiovisuele Communicatie (BATAC) - Televisie Virtual Production

Word een televisiemaker met focus op nieuwe technologieën.

#imd