Ga naar de hoofdinhoud

Kwaliteitscultuur

Thomas More zet sterk in op het creëren van een stevige kwaliteitscultuur. We willen voortdurend leren, verbeteren en innoveren, zodat we onze studenten versterken en de verwachtingen van studenten en werkveld overtreffen. We versterken en ontwikkelen kwaliteit door:

  • voortdurend feedback te vragen,
  • hierop te reflecteren,
  • en onze acties daaraan aan te passen,
  • met een sterke focus op innovatie.

Iedereen is verantwoordelijk voor kwaliteit. Voor opleidingen betekent dit dat opleidingsteams eigenaar zijn van en verantwoordelijk voor de kwaliteit van onze opleidingen.

Met de groeispiraal brengen we drie elementen van kwaliteitsontwikkeling en de relatie ertussen in beeld:

  • actie
  • feedback
  • reflectie
  • (en opnieuw actie).

Niet het plan, het instrument of de methodiek zet de dingen in beweging, wel de actie en het proces dat die actie in gang zet.

Daarbij blijven onze opleidingen niet nodeloos steken in plannen maar gaan voldoende snel over tot actie. Het vragen van feedback bij haar stakeholders, het raadplegen van data, … en hierop reflecteren en bijsturen is essentieel met het oog op ontwikkeling en verbetering.

Kwaliteitszorgsystematiek – in beeld

Via de groeispiraal wordt er systematisch gewerkt aan de kwaliteit van onze opleidingen. Het kwaliteitszorgsysteem van Thomas More omvat volgende elementen:

  • Voortdurend houden onze opleidingen vinger aan de pols en sturen ze snel bij waar nodig. Daarbij worden studenten, alumni en werkveld betrokken waar mogelijk.
  • Elk jaar kijken onze opleidingen met de opmaak van een SOAR-analyse kritisch naar zichzelf. Waar staan ze nu? Waar liggen kansen? Waar willen ze toekomstgericht op inzetten?
  • Uit die reflectie vloeit een jaaractieplan en een meerjarenactieplan, afgestemd op hogeschoolbrede keuzes en het eigen onderwijskundig kader, die onze opleidingen jaarlijks updaten en borgen in het beleidskompas.
  • De jaarlijkse cyclus wordt mede gevoed door data vanuit het dashboard, waarmee onze opleidingen de vinger aan de pols kunnen houden en indien nodig snel kunnen bijsturen. Een andere informatiebron is de output van het jaarlijkse gesprek met het onderwijsanker over plannen en noden m.b.t. onderwijsontwikkeling en -ondersteuning om de basiskwaliteit te kunnen blijven verzekeren en verder ter werken aan de realisatie van de visie op Onderwijs & Leren.
  • Om de drie jaar is er een gesprek met de directie met aandacht voor de afstemming op de strategische keuzes van de hogeschool en de formele kwaliteitsprocessen die de opleiding heeft doorgemaakt, bv. een visitatie of een Onderwijsspiegel.
  • Daarna hernemen onze opleidingen de jaarlijkse cycli van zelfreflectie, (update van) jaaractieplan/meerjarenactieplan met input vanuit diverse bronnen en met borging in het beleidskompas.
  • Elke zes jaar volgt een diepteanalyse met het doorlopen van de Onderwijsspiegel. Dat is het eindpunt – en tegelijk ook het startpunt – van het hierboven beschreven samenspel van in elkaar grijpende jaarlijkse, driejaarlijkse en zesjaarlijkse cycli – groeispiralen – als motor van onze ontwikkelingsgerichte kwaliteitscultuur.

Kwaliteitszorgsystematiek - in detail

Thomas More staat zelf in voor de kwaliteit van haar onderwijs. Om de kwaliteit van haar onderwijs te borgen, ontwikkelde Thomas More een kwaliteitszorgsystematiek afgestemd op de cultuur en waarden van Thomas More. Hieronder gaan we dieper in op de verschillende facetten van onze kwaliteitszorgsystematiek.