Van lezen worden ze sterker
Een sterk leesbeleid opstellen, hoe pak je dat aan? Hoe doe je aan taalstimulering, vroeggeletterdheid en hoe ontwikkel je ...
De COVAT-3 (Magez, Van Parijs, Joris & Tierens, in ontwikkeling) is een cognitieve vaardigheidstest die kan worden ingezet voor het bepalen van de algemene intelligentie. De COVAT-3 is het derde instrument binnen de COVAT-reeks en bouwt verder op zowel de CoVaT-CHC Basisversie als de COVAT 9½-20. In dit project maken we bovendien de overstap naar het digitale en adaptieve domein. Voor de ontwikkeling en implementatie van de COVAT-3 wordt er samengewerkt met partnerorganisatie Cebir.
De eerste test in de COVAT-reeks, de CoVaT-CHC Basisversie (uitgegeven in 2015), draagt het kwaliteitslabel A+, toegekend door de Testcommissie. Net zoals bij de CoVaT-CHC Basisversie het geval is meet de COVAT-3 naast iemands vloeiend redeneervermogen, ook de visuele informatieverwerking, de gekristalliseerde kennis (o.a. taalkennis), het geheugen en andere elementen die een rol spelen in algemene intelligentie.
De COVAT-3 maakt tegelijkertijd de overstap naar het digitale en adaptieve domein. Enkele voordelen hiervan zijn een aanzienlijke verkorting van de totale testtijd, het testen van de respondent op zijn of haar niveau, een verhoging van de standaardisatie, en een snellere en meer nauwkeurige verwerking van de resultaten.
Katrijn Van Parijs is sinds 2013 docent-onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn. Ze heeft expertise op vlak van diagnostiek, testpsychologie, intelligentie en neuropsychologie.
Marlies Tierens (PhD) is sinds 2012 docent-onderzoeker in de onderzoeksgroep Mens en Welzijn. Ze heeft expertise in intelligentiemeting, cognitieve (hoog)begaafdheid, testontwikkeling en adaptatie.
Steven Joris (MSc) is sinds 2017 onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn. Hij heeft expertise op vlak van diagnostiek, testpsychologie en GGZ-beleid.